Celera 500L – energetski učinkoviti zrakoplov za bogataše

Zahvaljujući laminarnom strujanju zraka oko trupa, ovaj zrakoplov može biti daleko brži, efikasniji i u konačnici isplativiji od usporedivih malenih mlažnjaka koji su danas u širokoj upotrebi

Sandro Vrbanus nedjelja, 4. listopada 2020. u 17:22

Američka kompanija Otto Aviation Group razvila je, i već u više od 30 pokusnih letova testirala, maleni putnički zrakoplov za koji smatraju da bi mogao predstavljati budućnost komercijalne avijacije u segmentu privatnih letova. Njihov zrakoplov Celera 500L odlikuje se trupom aerodinamičnog oblika koji sliči dirižablu, no umjesto vodika ili helija ova letjelica uzgon stvara pomoću krila, kao i klasični  zrakoplovi. Međutim, oblik Celere i malena masa čine je energetski učinkovitijim rješenjem od privatnih mlažnjaka koji su trenutačno u upotrebi. Laminarno strujanje zraka oko trupa ovog zrakoplova omogućava let uz, kako navode, 59% manji otpor zraka.

Jedan klasični zrakoplovni dizelski V12 motor, proizveden u njemačkom Raikhlinu, već sada omogućava ovom zrakoplovu višestruko veći domet po jedinici količine goriva od modernih mlažnjaka, pa umjesto 80-120 litara na 100 kilometara Celera troši tek 10-13 litara goriva. U budućnosti bi, kažu, mogla biti pokretana i hibridnim ili potpuno električnim motorom. Za prijenos snage koristi se tek jedan peterokraki propeler smješten straga.

Ključ je u aerodinamici

Najviša brzina Celere 500L je 740 km/h, a domet joj je preko 8.300 kilometara, pa i u tome može konkurirati klasičnim mlažnjacima. Kapacitet joj je 6 putnika, a po emisijama štetnih plinova već sada zadovoljava sve standarde koji će biti u primjeni nakon 2031. godine. Celera 500L dugačka je 11,3 metra, a raspon krila joj je 15,8 metara.

Kada se sve karakteristike ovog eksperimentalnog zrakoplova preračunaju u troškove leta, ispada da Celera u upotrebi košta oko 330 dolara na sat, što je sedam puta manje od usporedivog mlažnjaka.

Krajem prošle godine dokazana je aerodinamička efikasnost koncepta, nakon toga uslijedila su testiranja prototipa i prikupljanje kapitala. 31 pokusni let obavljen je do kolovoza ove godine, razvoj koncepta se nastavlja, a plan osnivača kompanije Otto, Williama Otta, je da njihov zrakoplov dobije službeni certifikat za let nekada između 2023. i 2025. godine.