Italija kaznila Apple i Amazon za tajno udruživanje na štetu kupaca slušalica Beats

Talijanska agencija za tržišno natjecanje odredila je Appleu i Amazonu kazne od ukupno više od 200 milijuna eura jer su se prije nekoliko godina dogovorili o povlaštenoj prodaji slušalica marke Beats

Sandro Vrbanus utorak, 23. studenog 2021. u 14:25

Talijanska agencija koja brine o zaštiti tržišnog natjecanja, AGCM, odredila je kazne Amazonu i Appleu za slučaj ilegalnog komercijalnog ugovora kojim je uređena prodaja slušalica marke Beats na tom tržištu. Istraga agencije pokazala je kako su ove dvije kompanije 2018. godine potpisale ugovor prema kojem će na talijanskoj inačici Amazonove web trgovine ograničiti tko smije prodavati Appleove slušalice marke Beats. Ugovor je uključivao odredbu prema kojoj to smiju činiti samo određeni prodavači, što je diskriminatorno i suprotno Ugovoru o funkcioniranju Europske unije (TFEU).

Istražitelji kažu kako je ovaj ugovor ograničio broj prodavača, dajući dozvoli samo Amazonu i nekolicini kompanija da u Italiji prodaju Beatsove proizvode. Odrednice ugovora zabranjivale su i prekograničnu prodaju, pa su time prodavatelji bili diskriminirani i na temelju njihovog geografskog položaja.

Skupa diskriminacija

Rezultat dogovora Amazona i Applea bilo je smanjenje konkurencije na web trgovini Amazon.it, a time je došlo i do manje ponuđenih popusta. Ovakva praksa umanjila je tržišne slobode i pravo nastupa na tržištu za manje prodavače, što je zapravo ilegalno umanjivanje konkurencije koje šteti tržištu i potrošačima.

Iz navedenih razloga AGCM je izrekao novčane kazne. Amazon bi trebao platiti 68,7 milijuna, a Apple 134,5 milijuna eura. Povrh toga, moraju i prekinuti s ilegalnim dogovorima koji umanjuju konkurenciju na tržištu te tako dozvoliti svim prodavačima da putem Amazona prodaju Beatsove proizvode, na slobodan i nediskriminatoran način.

I Amazon i Apple službeno su najavili da će se žaliti na ovu kaznu. Iz Applea se pravdaju kako "usko surađuju s prodavateljima kako bi kupcima osigurali da kupuju samo originalne proizvode". U Amazonu smatraju da je kazna "neproporcionalna i neopravdana". Odbacuju navode da su profitirali od ograničavanja broja prodavača na svojoj platformi, jer i njihov uspjeh ovisi o tome.