Zamor materijala uzrokovao je nedavnu eksploziju motora Boeinga 737

Let 1380 američke kompanije Southwest Airlines 17. travnja ove godine prekinut je zbog eksplozije motora. Sada je, čini se, otkriven uzrok problema

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 7. svibnja 2018. u 06:30

Prošla godina bila je najsigurnija u povijesti civilne avijacije. Tijekom cijele 2017. godine nije zabilježena niti jedna nesreća putničkog mlaznog aviona sa smrtnim posljedicama – što se lani dogodilo po prvi puta u 50-ak godina putničkog komercijalnog zrakoplovstva. Međutim, već početkom ove godine ova sjajna statistika je narušena.

Možda medijski najistaknutiji događaj bila je prošlomjesečna nesreća Boeinga 737-700 američke zrakoplovne kompanije Southwest Airlines, na letu br. 1380 iz New Yorka prema Dallasu. 17. je travnja, naime, lijevi motor (model CFM56) ovog zrakoplova eksplodirao oko pola sata nakon polijetanja, a njegovi dijelovi udarili su u trup i izbili jedan prozor. Kao posljedica toga dogodila se dekompresija kabine, a jedna 43-godišnja putnica djelomično je bila isisana kroz prozor, te je kasnije preminula od ozljeda prouzročenih udarcima dijelova motora.

Na sreću, kapetanica na tom letu, Tammie Jo Shults, sabrano je postupila i obavila prinudno slijetanje u zračnoj luci u Philadelphiji, spriječivši veću tragediju.

Tradicionalni pregledi nisu dovoljni

Istraga je sada pokazala zašto je došlo do ove nesreće. Motori zrakoplova prilikom usisavanja zraka vrlo često s tla usisaju i manje čestice i prašinu što uzrokuje zamor materijala i mikro oštećenja na lopaticama turbine mlaznog motora. Kod zrakoplova koji vrlo često polijeću i slijeću, kao što je slučaj s ovom kompanijom, ova degradacija motora još je izraženija.

Iako je ovaj motor bio redovno servisiran i pregledavan, tradicionalne metode pregleda (optički i pomoću fluorescentnih svjetiljki) nije mogao pronaći oštećenja u samom materijalu koja su se pojavljivala u ovom slučaju.

Američka agencija za sigurnost prometa NTSB otkrila je zamor materijala na eksplodiranome motoru koji je mogao biti snimljen ultrazvučnim pregledom, pa je takav pregled sada naređen svim kompanijama čiji zrakoplovi su poletjeli preko 30 tisuća puta. Do kolovoza rigoroznije će se morati pregledati i motori 20 tisuća ciklusa kako bi se spriječilo ponavljanje ovakvog slučaja.