FTC tuži kreatora pametnog ruksaka - sve je novce potrošio na bitcoine i zabavu, a ruksaka - nema!

Američki FTC tuži Douga Monahana zbog crowdfunding prijevare jer prikupljena sredstva nije utrošio na izradu obećanih predmeta, već na lagodan život, kupovinu bitcoina, podmirenje kartica i drugo

Stjepan Bilić srijeda, 8. svibnja 2019. u 13:45

Crowdfunding kampanje dobar su način prikupljanja novca za izradu raznih projekata za koje njihovi izumitelji ne mogu naći pokroviteljstvo kod banaka. I dok su se na taj način prikupila sredstva za brojne projekte, neki od pokretača kampanja, poput Douga Monahana, nisu imali dobre namjere.

Naime, američki FTC (Federal Trade Commission) protiv njega je podigao tužbu jer prikupljena sredstva nije trošio na ono za što su prikupljena već na kupovinu bitcoina, podmirenje dugova po karticama te ujedno na lagodan život. FTC navodi kako je Doug Monahan u dva navrata preko platformi Indiegogo i Kickstarter prikupljao novac za kako je tada navodio – izradu tehnološki naprednog ruksaka – iBackPacka, kojeg nikada nije proizveo, a time ni isporučio na tržište.

U prvoj kampanji koja je išla preko Indiegogo platforme Monahan je uspio prikupiti više od 800 tisuća američkih dolara. Sredstva su trebala poslužiti za izradu ruksaka iBackpack koji je trebao sadržavati između ostaloga i bateriju od 50.000 mAh kako bi se mogle puniti baterije prijenosnih računala, tableta i mobitela, te Bluetooth zvučnik. Iako je Monahanov iBackPack na tržište trebao stići do ožujka 2016. godine, nikad nije.

No, to nije spriječilo Monahana da pokrene i drugu crowdfunding kampanju, ovog puta preko platforme Kickstarter. Da ironija bude veća, nova sredstva su zatražena u ožujku 2016. godine i trebala su poslužiti za izradu nasljednika nikad isporučenog ruksaka. Monahan nije gubio previše vremena na smišljanje novog imena već je za novi proizvod odabrano ime iBackPack 2.0. Razlog tomu je najvjerojatnije kako bi buduće ulagače uvjerio kako stiže još napredniji model ruksaka. Uspjelo mu je prikupiti dodatnih 76 tisuća dolara, ali ni iBackPack 2.0 nikada nije stigao do kupaca.

Uvidjevši kako od crowdfundinga može lagodno živjeti, samo treba imati dobru ideju, Monahan se polakomio i pokrenuo dodatne kampanje, točnije još dvije. Prva je obećavala torbu MOJO koja bi poput iBackPacka imala baterije i potrebne kablove za punjenje mobilnih uređaja dok je druga trebala na tržište plasirati POW Smart Cable, USB kabel s magnetnim konektorom. Srećom u ove dvije kampanje uspio je prikupiti manji iznos – oko 11 tisuća dolara.

Dodatna otegotna okolnost koja se stavlja Monahanu na teret je davanje više lažnih izjava tijekom trajanja crowdfunding kampanja. FTC navodi kako je u kolovozu 2016. Monahan uvjeravao svoje ulagače kako POW kabel samo što nije stigao, kako su krenule isporuke i kako bi Pow kabel trebao do kupaca stići unutar šest tjedana.

Kako je FTC utvrdio, prikupljena sredstva nisu trošena namjenski, za izradu obećanih proizvoda, već za Monahanove privatne troškove. Monahan je novac koristio za kupovinu bitcoina, plaćanje troškova kreditnih kartica, pa i za plaćanje marketinga preko kojeg je nastojao privući nove ulagače.

Budući se velik broj ulagača žalio na Monahana i njegov startup, da im nije isporučio obećano FTC je podnio tužbu protiv njega i njegovog startupa. U međuvremenu Monahan je zatvorio sve stranice vezano uz iBackpack, uključujući i profile na društvenim mrežama te službeni email.

Direktor FTC-ovog Zavoda za zaštitu potrošača, Andrew Smith, poručio je sličnim prevarantima poput Monahana, da ako već prikupljaju sredstva preko crowdfundinga, da to nije ujedno i garancija kako će njihova ideja u stvarnosti i raditi, no da prikupljena sredstva moraju trošiti na pokušaje da ostvare svoju ideju, inače mogu očekivati kako će ih kontaktirati FTC.