Koncertno iskustvo u vlastitom domu uz rekonfiguriranje zvučnog polja prema željama
Je li stoljetna potraga za istinski realističnom produkcijom zvuka otkrila audiofilski sveti gral ili je riječ o samo još jednom hypeu?
Još od vremena Edisonovog fonografa, generacije inženjera tragale su za idealnim načinom preslušavanja snimljene glazbe i pritom su korištene brojne tehnologije: triodne vakuumske cijevi, dinamički zvučnici, magnetski fonografski ulošci, poluprovodnički krugovi pojačala u mnoštvu različitih topologija, elektrostatički zvučnici, optički diskovi, stereo i surround zvuk.
Zvučna pozornica
Digitalne tehnologije, poput audio kompresije i strujanja, transformiraju glazbenu industriju, a postizanje visokovjernog zvuka sveti je gral kojem streme mnogi istraživači i tvrtke, od Applea i Sonyja do Creativea. Bug je ljetos pisao o tome kako je Netflix u suradnji sa Sennheiserom predstavio novi sustav, Ambeo 2-Channel Spatial Audio, kako bi povećao zvučni realizam serija kao što su "Stranger Things" i "The Witcher".
Trenutno postoji najmanje pola tuceta različitih pristupa stvaranju vrlo realističnog zvuka, od prostornog ili imerzivnog audija do koncepta "zvučne pozornice" (soundstage) koji gura Li Creative Technologies, tvrtka koja objedinjuje stečena znanja u 3D zvuku, prepoznavanju govora, obradi prirodnog jezika, umjetnoj inteligenciji, strojnom učenju i naprednoj digitalnoj obradi signala.
Zvučno polje po želji
Njihov sustav 3D Soundstage zamišljen je da omogući reprodukciju glazbe u zvučnoj pozornici na pametnim telefonima, običnim ili pametnim zvučnicima, slušalicama, prijenosnim računalima, televizorima, zvučnim trakama i u vozilima. On pretvara mono i stereo snimke u zvučnu kulisu i slušatelju bez posebne obuke omogućuje rekonfiguriranje zvučnog polja prema vlastitim željama, uz pomoć grafičkog korisničkog sučelja.
Slušatelj može dodijeliti lokacije svakom instrumentu i vokalnom izvoru zvuka i mijenjati njihovu relativnu glasnoću. Sustav to čini koristeći umjetnu inteligenciju, virtualnu stvarnost i digitalnu obradu signala. Procesom upmixinga softver razdvaja zvuk u više izoliranih zapisa, od kojih svaki predstavlja grupu ili jedan instrument ili pjevača. Producent ili slušatelj bez posebne obuke mogu potom kombinirati zapise kako bi stvorili zvučno polje po želji.
Virtualno raspoređivanje
Slušatelj tako može odlučiti gdje će na virtualnoj bini smjestiti izvođače i svakom može podesiti glasnoću prema osobnim preferencijama. Koristeći zaslon osjetljiv na dodir, slušatelj može virtualno rasporediti lokacije izvora zvuka i položaj slušatelja u zvučnom polju.
Grafičko korisničko sučelje prikazuje oblik koji predstavlja pozornicu, na kojoj su ikone koje označavaju izvore zvuka. U sredini je ikona glave koja označava položaj slušatelja. Slušatelj može dodirnuti i povući ikonu glave kako bi promijenio zvučno polje prema vlastitim željama.
Izazovni softver
Kao ulaz, 3D Soundstage koristi mono, stereo ili višekanalne audio datoteke. Te se datoteke ili tokovi podataka odvajaju u više zapisa izoliranih izvora zvuka i potom pretvaraju u dvokanalni ili višekanalni izlaz, na temelju preferiranih konfiguracija slušatelja, za pogon slušalica ili više zvučnika.
Jedan od najvećih tehničkih izazova, priznaju tvorci 3D Soundstagea, bilo je pisanje softvera za strojno učenje koji konvencionalnu mono, stereo ili višekanalnu snimku razdvaja u više izoliranih zapisa u stvarnom vremenu. Za obuku su koristili desetke tisuća pjesama i njihovih odvojenih instrumentalnih zapisa, a ukupni skupovi glazbenih podataka za obuku mjerili su se u tisućama sati.
Remiksiranje dijelova
Nakon razdvajanja snimke na sastavne dijelove, sljedi remiksiranje. Procesor izvodi složenu računsku funkciju za generiranje izlaznih signala koji pokreću zvučnike i proizvode zvuk. Ulazi u generator uključuju izolirane zapise, fizičke lokacije zvučnika i željene lokacije slušatelja i izvora zvuka u ponovno stvorenom zvučnom polju.
Zvučno polje može biti u fizičkom prostoru, ako ga generiraju zvučnici, ili u virtualnom prostoru, ako ga generiraju slušalice. Funkcija koja se izvodi unutar procesora zvučne scene temelji se na računalnoj akustici i psihoakustici i u obzir uzima širenje zvučnih valova i interferenciju u željenom zvučnom polju i HRTF-ove za slušatelja i željeno zvučno polje.
Verzije softvera
Prva aplikacija za iPhone, predstavljena je 2020., slušateljima omogućuje konfiguriranje, slušanje i spremanje glazbe u stvarnom vremenu. Aplikacija 3D Musica pretvara stereo glazbu iz osobne kolekcije, oblaka ili streaminga u zvučnu kulisu u stvarnom vremenu. Ove godine pokrenut je i portal 3dsoundstage.com koji pruža sve značajke aplikacije 3D Musica u oblaku. Svatko sada može dobiti "zvučnu pozornicu" na gotovo bilo kojem uređaju.
Razvijene su i zasebne verzije softvera za vozila i kućne audio sustave te uređaje za 3D zvučnog polja pomoću dva, četiri ili više zvučnika. Velike nade polažu se i u primjenu ove tehnologije na videokonferencijama.
Ljudi iz Li Creative Technologiesa vjeruju kako je njihova "zvučna pozornica" najmanje jednako važna za kvalitetu glazbenog doživljaja kao što su to stari audiofilski parametri kao što su širina pojasa, harmonijsko izobličenje, razlučivost podataka, vrijeme odziva, kompresija podataka... Oni su duboko uvjereni da njihovo rješenje doista nudi mogućnosti koje su prije bile nedostupne čak i audiofilima najdubljeg džepa.