Prvi motor s promjenjivim omjerom kompresije
Nissan i tvrtka kćer Infiniti ove godine u prodaju puštaju prvi serijski motor s unutarnjim izgaranjem koji odlikuje dinamički promjenjiv omjer kompresije, a evo kako on radi i koje inovacije ga krase

Ideja o mehanički promjenjivom stupnju kompresije nije nova, a povijesne knjige spominju slične ideje i stotinjak godina unazad, ali Nissan će biti prva tvrtka u toj povijesti koja je u serijskom automobilu ponudila ovakav pogonski agregat. Da četverocilindraš nazvan VC-Turbo nije nastao preko noći govori podatak o tome kako je Nissan ovaj projekt pokrenuo još 1996. godine, kada je Macarena bila hit, eto toliko davno. Dva i nešto sitno desetljeća, preko stotinu prototipa, više od tri milijuna kilometara i 30.000 sati testiranja kasnije, VC-T je postao dovoljno pouzdan i učinkovit da nađe put u Nissan Altimu. To će biti prvi serijski automobil koji će biti opremljen ovakvim agregatom, a paralelno će isti agregat osvanuti i u proizvodu tvrtke-kćeri, Infiniti SUV modelu QX50.
Opis ovog motora možemo započeti činjenicom da je riječ o benzinskom četverocilindrašu koji uz pomoć jednostrukog turba razvija 185 kW snage te 370 Nm zakretnog momenta.
VC-T je pravi dragulj naprednog promišljanja i vrhunskih tehničkih rješenja s time da najbitnije nalazimo tamo gdje bismo inače pronašli običan sklop radilice, klipnjača i klipova. Nissan u ovom slučaju koristi (recimo) klasičnu radilicu, ali klipnjače se ne vežu izravno na nju već na svojevrsne klackalice s čije suprotne strane se pružaju pomoćne poluge vezane na ekscentričnu osovinu. Zakretanjem ove ekscentrične osovine upravlja servo motor i to putem još nekoliko solidno dimenzioniranih poluga, jasno zbog golemih sila koje opterećuju ovaj sklop.
U jednom krajnjem položaju ovog ekscentričnog vratila pomoćne poluge zakreću klackalice na radilici i pomiču hvatište klipnjača prema gore, a time pomiču gornju mrtvu točku klipa prema gore i povećavaju kompresijski omjer. Kada servo motor putem polužja zakrene ekscentričnu osovinu u njezin drugi krajnji položaj, pomoćne poluge zakreću klackalice na radilici i snižavanjem gornje mrtve točke klipa smanjuju kompresijski omjer. Dok je najniži kompresijski omjer od 8:1 tu kako bi omogućio korištenje maksimalnog tlaka turbo punjača čime se razvija i najveća snaga, najveći kompresijski omjer u ovom motoru iznosi 14:1 i cilj mu je osigurati efikasnost.
Uz varijabilni kompresijski omjer VC-T je opremljen varijabilnim upravljanjem ventilima pa u štedljivom načinu rada agregat prelazi na Atkinsonov ciklus koji smo opisali govoreći o Mazdinom Skyactiv-X motoru. Uz sve, valja istaknuti kako promjena kompresijskog omjera dovodi i do neznatne razlike u radnom volumenu ovog motora pa je VC-T klasificiran kao dvolitreni, ali zapremina mu varira između 1.997 i 1.970 kubnih centimetara.
Sve varijabilno u ovom motoru dovodi do toga da možemo govoriti o nevjerojatnoj fleksibilnosti u jednom sklopu, a kako to video kojim Infiniti najavljuje svoj prvijenac lijepo govori, u pitanju je dugoprugaš i sprinteru jednom tijelu.
Ima tu još rješenja koja zaslužuju pažnju, a odabrali smo spomenuti to kako su razvojni inženjeri Nissana uspjeli uravnotežiti ovaj četverocilindraš bez upotrebe osovina za uravnoteživanje. Uz to VC-Turbo možemo pohvaliti zbog kompaktne arhitekture gdje je turbo punjač pričvršćen izravno na glavu motora, a zatim je bez odmaka na njega pričvršćen katalizator. Ovo osigurava visok stupanj toplinske efikasnosti s tim da se u Nissanu hvale kako ovaj agregat troši čak 27% manje goriva od sličnog V6 motora u jednakom ciklusu. Zanimljivo je i kako radilica ovog motora nije na uobičajenom mjestu, u osi provrta cilindra već je izmaknuta. Ovo znači da je klipnjača gotovo okomita na čelo klipa tijekom radnog takta što za rezultat ima tiši rad, ali i manja mehanička naprezanja jer izostaju bočne sile na klip odnosno stjenku cilindra.
Čak i da diesel tehnologija u osobnim automobilima ne dođe do preranog kraja zahvaljujući raznim Dieselgate i srodnim aferama koje generiraju sami proizvođači, stručna javnost pomalo zlurado naziva Nissanovu tehnologiju varijabilnog kompresijskog omjera ubojicom diesela. Koliko su ova predviđanja realna nismo u poziciji suditi no znamo da će se VC-T u dvolitrenom formatu pojaviti već u dva automobila ove godine, a Nissan i Infiniti imaju cijelu ergelu vozila kojima bi odgovarao pogonski agregat ove klase pa nemamo razloga ne predvidjeti mu i poželjeti sjajnu budućnost.