Američki Whisper Aero razvija tihe avionske električne mlazne motore

Pogonski sustavi temeljeni na ventilatorskim mlaznim motorima, ali pogonjeni električnom energijom i koje odlikuje vrlo efikasan i velik protok zraka, osnova su rada američke ekipe iz Tennesseeja

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 28. travnja 2025. u 09:05

Whisper Aero američka je kompanija koja se bavi razvojem električnih zrakoplovnih pogona budućnosti, ali tehnički nešto drugačijega od onih koje razvijaju njihovi konkurenti. Osnova njihovog istraživanja i razvoja jest mlazni turboventilatorski motor na električni pogon, čime se ostvaruju ekološki ciljevi, smanjenje buke te povećava efikasnost leta ili općenito u situacijama kad je bitno postići veliko strujanje zraka kroz mlazni motor. Ova tehnologija se može iskoristiti i u industrijskim primjenama, za izradu raznih alata, obrambenih sustava, naprednih dronova pa sve do manjih zrakoplova.

Tihi i efikasni

Motori bi u svim veličinama trebali biti barem 20 dB tiši od konvencionalnih, 20% energetski efikasniji, a zrak bi "gurali" uz pomoć velikog broja čvrstih lopatica u turbini, načinjenih od kompozitnih materijala. S velikim brojem lopatica opstrujavanje zraka bilo bi veće, a brzina vrtnje rotora manja nego kod klasičnih mlaznih motora. Pritom bi frekvencija kojom lopatice prolaze pored statične točke bila oko 16.000 Hz, što bi stvaralo buku previsoku za ljudsko uho. To je jedan od faktora koji djeluju na smanjenje buke kod ovih motora.

Nedavno je Whisper Aero za daljnji razvoj tehnologije dobio pola milijuna dolara od Ministarstva ekonomskog i društvenog razvoja savezne države Tennessee. Korištenjem postojeće jedrilice s dva njihova motora eQ250, nastavnici i studenti Tennessee Techa bit će uključeni u zemaljska ispitivanja kako bi se osigurala sigurna integracija motora, baterija i kontrolera. To je novi korak u testiranju verifikaciji ove tehnologije, koji je zaslužio i potporu iz državnog proračuna.

Koncept Whisper letjelice
Koncept Whisper letjelice

Jedrilica opremljena ovom tehnologijom može, zahvaljujući svojem efikasnom letu i velikom rasponu krila, preletjeti oko 175 kilometara s postojećim baterijskim rješenjima. Ono što je jedriličarima bitno, a to je tih let, tako se može ostvariti i za vrijeme uspona, za koji im nije potreban avion za vuču.U Whisper Aeru rade stručnjaci koji su iskustvo stekli u NASA-i, Lockheed Martinu, Boeingu, Northrop Grummanu, Joby Aviationu, Kitty Hawku, General Electricu, Pratt & Whitneyu te Rolls Royceu. Misija kompanije je donijeti u svijet avijacije tiši, čišći i efikasniji električni pogon, koji bi se mogao serijski proizvoditi na velikoj skali.