"Industrija baterija ušla u novu fazu", kaže Svjetska energetska agencija
Tijekom prošle godine dogodila su se dva bitna pomaka na svjetskom tržištu baterija. Sustavi za električne automobile pojeftinili su ispod psihološke granice, a potražnja je bila rekordno visoka

Svjetska energetska agencija (IEA) objavila je svoj godišnji pregled globalnog tržišta baterija, za koje kažu ne samo da je nastavilo rasti i u 2024. godini, već je "ušlo u novu fazu". Kao ključne događaje u prošloj godini izdvajaju dva velika trenda i prelaska "psiholoških" granica. Prvi je pad cijena baterija za električne automobile na prosječno ispod 100 dolara po kilovatsatu, što se tijekom prošle godine dogodilo prvi put u povijesti. Kao drugi bitan događaj za to tržište ističe se rapidni porast potražnje, koja je prvi put u povijesti premašila kapacitet od jednog teravatsata unutar godine dana.
Za jedno i drugo moguće je pronaći više razloga. IEA kaže da su glavni pokretač primijećenih trendova niže cijene ključnih minerala, primarno litija, čija je cijena pala za čak 85% od vrhunca zabilježenoga 2022. godine. Brzi tehnološki napredak industrije baterija i kontinuirana ulaganja također su doprinijela učinkovitijoj i jeftinijoj proizvodnji. Tako je tijekom prošle godine ukupni svjetski proizvodni kapacitet iznosio 3 TWh, a za narednih se pet godina predviđa dodatno utrostručenje tog kapaciteta – pod uvjetom da se u tom razdoblju izgrade svi najavljeni projekti.
Kina teško dostižan lider
"Svi ovi trendovi ukazuju na to da industrija baterija ulazi u novu fazu svojeg razvoja", poruka je iz IEA. "Dok su tržišta prije bila regionalizirana i mala, sada su globalna i vrlo velika, a niz različitih tehnoloških pristupa ustupa mjesto standardizaciji. Gledajući unaprijed, ekonomija razmjera, partnerstva duž cijelog opskrbnog lanca, učinkovitost proizvodnje i sposobnost da se inovacije brzo dovedu na tržište bit će ključni za tržišno natjecanje", kažu njihovi analitičari.
I dalje je glavnina svjetske proizvodnje koncentrirana u Kini, gdje se proizvodi oko 70% svih baterija za električna vozila. U tome prednjače CATL i BYD, no konkurencija im je žestoka, jer ju čini više od 100 kompanija. U Kini je maha uzeo i trend prelaska na LFP sustave, koji su 30% jeftiniji i postali su stoga vrlo prihvatljivom alternativom za primjenu u vozilima, unatoč nešto nižoj specifičnoj energetskoj gustoći.
Što se tiče Europe, primjećuje se trend smanjenja planova ili otkazivanja gradnje novih pogona, primarno zbog neizvjesnosti u pogledu profitabilnosti proizvodnje na našem kontinentu. Kako bi europska baterijska industrija "živnula", bit će nužno potaknuti domaću potražnju, a tek će se tada moći govoriti o stvaranju većih proizvodnih ekosustava. Ključ je, smatraju u IEA, u regulativi i jasnim signalima zakonodavaca oko poticanja domaće industrije. Zamijećen je i dolazak LFP tehnologije u Europu, gdje u nju ulažu primarno korejske kompanije.
Kina i dalje ostaje svjetski lider, a sve ostale zemlje morat će pronaći načina kako im konkurirati – bilo poticanjem ulaganja, regulativom ili međunarodnom suradnjom. U međuvremenu će kineski proizvođači baterija vjerojatno nastaviti širiti svoju prisutnost u Europi, pa i kroz partnerstva. Projekti poput zajedničkog projekta Stellantisa i CATL-a mogli bi ubrzati prihvaćanje LFP baterija u regiji, poboljšati europski ekosustav baterija i potencijalno smanjiti jaz u troškovima s Kinom, zaključak je izvješća.