Nove baterijske tehnologije su na pomolu, a ulagači su ih voljni financirati

Niz novih katodnih, anodnih i elektrolitskih tehnologija obilježit će nadolazeće generacije baterija, kako onih automobilskih tako i u ostalim sektorima, smatraju analitičari BloombergNEF-a

Sandro Vrbanus četvrtak, 24. listopada 2024. u 08:43

Konkurencija na tržištu baterija, od automobilskih, preko stacionarnih i svih ostalih, nikad nije bila intenzivnija. Baterije kontinuirano postaju sve jeftinijima, bilježe bolje performanse te dolaze bez skupih ili teško dobavljivih materijala. Trendovi su to koje su u svojem ovomjesečnom izvješću istaknuli analitičari BloombergNEF-a, specijalizirani za nove tehnologije u području energetike. Oni očekuju da će tijekom ovog desetljeća doći do novih napredaka u tom polju, za što će biti zaslužni neki od novih startupa u toj domeni, koji već prikupljaju vrlo značajan kapital za svoj rad.

Fokus na anode

Trenutačni standard u baterijama, litij-ionska tehnologija, lako bi u narednim godinama mogao biti djelomično zamijenjen novim rješenjima, još više energetske gustoće i duljeg životnog vijeka. Dosad su, naime, materijali korišteni u katodama bili glavni generatori povećanja energetske gustoće baterija, no oni su se već približili svojim teorijskim fizikalnim granicama, pa je napredak tek marginalan.

Stoga na scenu sada stupaju nove kompanije, orijentirane na razvoj materijala na strani anoda zasnovanih na siliciju i litij-metalnim tehnologijama, potom onih koje se bave baterijama s čvrstim elektrolitom (solid state). Njihov potencijal prepoznali su i ulagači, pa te inicijative bilježe i najveća ulaganja. BNEF je identificirao čak 61 startup koji se bavi nekom od opisanih metoda poboljšanja efikasnosti i energetske gustoće baterija, a oni su dosad prikupili čak 6,9 milijardi dolara ulaganja – samo u prvih devet mjeseci ove godine.

Kapital je ključ svega

Kako bi došlo do napretka ili pak revolucije u području baterija, nužan je razvoj novih materijala i komponenata, a preduvjet za to je kapital. Njega, kako se vidi iz priloženog, ne nedostaje, pa se očekuje da će barem neke od tehnologija, koje su trenutačno u razvoju, doživjeti i komercijalizaciju.

"Uspjeh novih tehnologija bit će određen time koliko brzo se mogu skalirati i integrirati u trenutačne proizvodne procese. Iako proizvodnja solid state baterija počinje rasti u ovom desetljeću, njihova masovna proizvodnja za jeftina vozila malo je vjerojatna u skorije vrijeme. U međuvremenu, inovacije kao što su anode na bazi silicija i suhe elektrode napreduju, a veliki proizvođači automobila rade na njihovom prihvaćanju", kažu iz BloombergNEF-a.

Kao prve industrije koje bi mogle prihvatiti nove tehnologije ističu se one gdje su potrebne visoke performanse, poput vojne ili avijacijske. Tek nakon toga uslijedit će sektori u kojima je cijena ključna, poput onog automobilskoga.