Kako protiv dronova u zračnim lukama?

Londonska zračna luka Gatwick jučer je bila zatvorena za promet zbog dronova koji su ometali zrakoplove. Donosimo nekoliko mogućih rješenja za ovaj problem
Vjerojatno ste tijekom jučerašnjeg dana vidjeli da je, nakon Heathrowa druga najveća zračna luka u Londonu, Gatwick, bila cijeli dan zatvorena za polijetanje i slijetanje zrakoplova. Uzrok tome bio je već broj dronova koji su letjeli u zabranjenoj zoni blizu piste, pa su sigurnosne službe zbog opasnosti suspendirale sve letove. U konačnici je na teren poslana i vojska, da bi Gatwick ponovno bio otvoren za promet tek jutros. Ovako dugo zatvaranje aerodroma (skoro 36 sati) zbog dronova nije do sada zabilježeno nigdje u svijetu.
Počinitelj, ili više njih, koji su neodgovorno i očito namjerno ometali zrakoplovni promet, još nisu pronađeni. Međutim, vlasti su objavile kako su oko Gatwicka privremeno "poduzele mjere" da se dronovi tamo više ne nađu, ali navode i potrebu za pronalaženjem stalnog rješenja. Operativni šef ove zračne luke izjavio je kako za sada ne postoji komercijalno rješenje za odvraćanje dronova koje bi bilo licencirano za rad oko zračnih luka.
Dok se vlasti u Velikoj Britaniji i ostatku svijeta ne dogovore i uvedu digitalni "geofencing" ili neku drugu metodu sustavnog odvraćanja dronova, mi u nastavku donosimo pregled nekoliko mogućih rješenja za aktivnu borbu protiv bespilotnih letjelica u zračnom prostoru u kojem je njihovo prisustvo nepoželjno.
Ometači signala
Hrvatska policija prošle je godine u javnosti prvi puta osiguravala jedan veliki događaj "puškom" protiv dronova HP 47. Riječ je zapravo o ometaču signala koji je u stanju onemogućiti komunikaciju drona s njegovim "pilotom". Puška ima domet od 300-tinjak metara, u kojem može elektromagnetskim valovima "opkoliti" neželjeni dron i zaustaviti njegov let – a nakon toga na scenu stupaju mreže ili snajperi kojima se letjelicu može oboriti.
Mreže
Policija u Gatwicku nije željela obarati dronove snajperima zbog straha od putanje zalutalih zrna koja bi mogla napraviti štetu u naseljenim područjima. No, fizički se dronove može oboriti specijaliziranim mrežama koje se ispucavaju iz ručnih "bazooka". Jedno takvo rješenje, SkyWall, proizvodi britanska kompanija OpenWorks Engineering. Njihovo oružje komprimiranim plinom ispaljuje pametno navođenu mrežu s padobranom koja na siguran način prizemljuje zalutalu letjelicu.
Ptice
U pomoć se protiv dronova može pozvati i orlove. Nizozemska kompanija Guard from Above specijalizirala se za treniranje ovih ptica za hvatanje bespilotnih letjelica, i prema prikazanome, prilično im dobro ide. Osim treninga orlova, ista kompanija pruža i usluge obučavanja ljudi koji bi s njima mogli raditi na pojedinoj lokaciji, pa bi ove grabežljivice mogle, osim jata ptica, iz zračnih luka početi eliminirati i jata dronova.
Laseri
Američki proizvođač vojne opreme Lockheed Martin lani je predstavio prototip laserskog "topa" za obaranje dronova. Advanced Test High Energy Asset (ATHENA) koristi se senzorima za lociranje nepoželjnih letjelica, koje potom u kratkom roku cilja snažnim fiber laserom. Laserska zraka toliko je ubojita da može rastaliti oklop drona i oboriti ga, a osim protiv letjelica ATHENA se može upotrijebiti i za odvraćanje prijetnji od manjih raketa, projektila, plovila, i slično, a rješenje je efikasno na udaljenostima i do jedne milje (1,6 km).
Ova je tehnologija značajno agresivnija i ubojitija od ranije navedenih i namijenjena je prije svega bojišnicama, ali u ekstremnim slučajevima može se upotrijebiti i za zaštitu zračnih luka.
Dron protiv drona
Ako se klin klinom izbija, zašto se ne bi dronove obaralo – drugim dronovima? Ukrajinci slično rješenje koriste oko svoje granice s Rusijom u borbi protiv letjelica kojima se krijumčari droga. Tamošnja kompanija Matrix izradila je letjelicu za nadzor kojom ne traga isključivo za zalutalim dronovima već i za njihovim operaterima kako bi se spriječila nova lansiranja. Ovako su za pilotima tragali i jučer u blizini Gatwicka – ali neuspješno.
Međutim, dronovima se može i obarati druge dronove. Dokazuje to letjelica DroneHunter američke kompanije Fortem Technologies koja autonomno traga za drugim letjelicama i hvata ih mrežom. Ovaj sustav već koriste vojska i policija u SAD-u.
Uradi sam: toaletni papir
I za kraj izdvojimo možda i najzabavnije i najjednostavnije rješenje za onesposobljavanje letjelica s otvorenim rotorima. Prizor s jedne lanjske nogometne utakmice u Argentini govori sam za sebe: