Ovako je trebao izgledati propali Dysonov električni SUV

Britanski proizvođač usisavača i drugih kućanskih aparata Dyson uložio je pola milijarde funti u razvoj električnog automobila, no u konačnici je projekt napušten kao neisplativ

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 18. svibnja 2020. u 07:00

Britanski poduzetnik i inovator James Dyson ovoga je vikenda za tamošnji Sunday Times otkrio detalje o svojem velikom propalom projektu – sasvim drugačijem i inovativnom električnom automobilu. O ovom se projektu prvi puta pisalo još 2017. godine kada je isti otkriven, iako je Dyson na projektu zapošljavao stotine ljudi još dvije godine prije toga.

Ukupno je u razvoj električnog automobila kompanija bila spremna uložiti 2,5 milijarde funti, da bi prije nešto više od pola godine objavili da su ipak od cijele priče – odustali jer nije komercijalno isplativa. Zbog odustajanja od razvoja vozila morali su čak i vratiti 7,8 milijuna funti koje su dobili od vladajućih u sklopu poticaja za zapošljavanje. Sada smo prvi puta vidjeli i kako je ovaj "čudesni" automobil trebao izgledati.

Napredan, ali i strašno skup

Sir James Dyson otkrio je prototip "N526", vidljiv na slikama. Trebao je to biti električni SUV sa sedam sjedala (dužine 5 m, širine 2 m, visine 1,7 m) i dometom od čak 965 kilometara zahvaljujući naprednim solid-state baterijama. Dysonov automobil trebao je težiti čak 2,6 tone, unatoč aluminijskoj karoseriji, a kao takav ubrzavao bi od 0 do 100 km/h za 4,8 sekundi. Najviša brzina bila bi mu 200 km/h.

Motori koji bi omogućavali ove performanse dva su elektromotora od po 563 konjske snage, a Sir Dyson kaže kako je u tajnosti već bio vozio prototip prije nego je njegov razvoj napušten. Unutrašnjost prototipa ističe se jednostavnošću, futurističkim tankim sjedalima, a trebao je tu biti i holografski zaslon, uz razne sportske dodatke u karoseriji i mehanizaciji.

Nakon pola milijarde uloženih u razvoj, projekt je zaustavljen jer je izračun pokazao da bi jedan primjerak automobila trebao koštati oko 150.000 funti (1,26 milijuna kuna) da bi se kompaniji isplatilo proizvoditi ga.