Električna vozila voze se manje od automobila na naftu

Velika studija otkriva da trenutna generacija vlasnika električnih vozila vozi mnogo manje kilometara od vlasnika vozila na naftne derivate, što znači manje uštede emisija iz električnih vozila

Mladen Smrekar srijeda, 8. studenog 2023. u 09:38
Istraživači su zbrojili podatke s brojača kilometara za skoro 35 milijuna automobila između 2016. i 2022. godine 📷 vecstock
Istraživači su zbrojili podatke s brojača kilometara za skoro 35 milijuna automobila između 2016. i 2022. godine vecstock

Ono što je dobro za General Motors, dobro je i za Ameriku, znao je reći Charles Wilson u vrijeme dok je predsjedavao korporacijom. Za galone potrošene nafte tada se nije pitalo, no sad se vremena ubrzano mijenjaju. Električni automobili istiskuju one na benzin i dizel, no čini se da to nije jedina vijest. Izgleda da njihovi vlasnici u njima prevaljuju bitno manju kilometražu. Takav je barem zaključak dosad najvećeg istraživanja vozačkih navika vlasnika elektromobila koju objavljuje časopis Joule.

Precijenjene uštede

Ti podaci proturječe očekivanjima proizvođača i regulatornih tijela poput Agencije za zaštitu okoliša (EPA) koji su smatrali da po pitanju pređenih kilometara nema bitnih razlika između električnih vozila i onih pogonjenih naftnim derivatima. Novo istraživanje dovodi u pitanje tu pretpostavku i sugerira da možda precjenjujemo uštede emisija iz električnih vozila. 

Istraživanje sugerira da možda precjenjujemo uštede emisija iz električnih vozila 📷 freepik
Istraživanje sugerira da možda precjenjujemo uštede emisija iz električnih vozila freepik

Studija o prijeđenoj kilometraži električnih vozila koju su proveli istraživači Sveučilišta George Washington i američkog Nacionalnog laboratorija za obnovljivu energiju (NREL)  zbrojila je podatke brojača kilometara za 12,9 milijuna automobila i 11,9 milijuna SUV vozila između 2016. i 2022.

Računa se kilometraža 

Pokazalo se da su BEV automobili godišnje odvozili 7000 kilometara manje od "naftaša". Pritom su električni automobili putovali 11. 530 kilometara, a oni na benzin 18.736 km; električni SUV-ovi prevalili bi godišnje 17.038 km, dok su oni na naftu putovali 20.833 kilometara. 

Za maksimalni učinak potrebni su vozači s najvećom kilometražom za upravljačem EV-a 📷 freepik
Za maksimalni učinak potrebni su vozači s najvećom kilometražom za upravljačem EV-a freepik

"Ljudi pretpostavljaju da je kupnja električnog vozila dobra za okoliš, i općenito jest, ali utjecaj se povećava s kilometražom", kažu autori studije koja jasno pokazuje da ih trenutna generacija vlasnika električnih vozila ne koristi toliko koliko automobile na naftne derivate. "Za maksimalni učinak potrebni su nam vozači s najvećom kilometražom za upravljačem EV-a, a ne vozači s malom kilometražom." 

Navike vozača Tesle

Istraživači su također usporedili kilometre prijeđene u Teslinim vozilima u odnosu na BEV-ove koji nisu Tesla. Pokazalo se da se Teslini automobili voze više od drugih električnih vozila, ali još uvijek manje od konvencionalnih automobila. Poput naftaša voze se zato plug-in i hibridna vozila.

Loša infrastruktura navodi se kao jedan od mogućih razloga manje kilometraže koju prevaljuju električna vozila 📷 freepik
Loša infrastruktura navodi se kao jedan od mogućih razloga manje kilometraže koju prevaljuju električna vozila freepik

"Morat ćemo bolje razumjeti ne samo tko kupuje električna vozila, već i kako ih vozi. Na koja putovanja vlasnici EV-a radije idu konvencionalnim automobila i na koja putovanja možda uopće ne  idu?” 

Iako to nije u fokusu studije, istraživači spominju i moguće faktore koji su utjecali na rezultate studije, od manjka infrastrukture za punjenje koja ograničava putovanja na veće udaljenosti, do činjenice da, barem u SAD-u, vlasnici električnih automobila često posjeduju više vozila i očito raspoređuju svoje godišnje kilometre na svako od njih, što rezultira manjom ukupnom kilometražom na električnom vozilu koja se koriste na kraćim relacijama, odnosno za gradsku i lokalnu vožnju.