Dron koji može letjeti i kotrljati se po tlu inovativnog je pogona i otporan na sudare
Jedinstven dizajn robotskog vozila omogućava mu let i vožnju kopnom te prelazak između ta dva načina kretanja uz korištenje samo dva elektromotora i inovativnih konstrukcijskih rješenja

Znanstvenici sa singapurskog Sveučilišta tehnologije i dizajna predstavili su inovativan robot ATOM koji se može kretati u dva potpuno različita režima – funkcionira kao letjelica (dron) te kao kopneno vozilo. Ovaj svestrani robot sastoji se od čvrstog vanjskog okvira, samo dva motora i jednog krila, koje ujedno figurira i kao njegov trup, odnosno oklop koji ga štiti u slučaju sudara.
Dva motora, mnogo mogućnosti
Robusni okvir robota omogućava iznimnu otpornost na sudare u oba načina rada, što ga čini posebno pouzdanim u zahtjevnim okruženjima. U režimu leta s jednim krilom sposoban je za vertikalno polijetanje i slijetanje te može letjeti i u smjeru kazaljke na satu i suprotno od nje. To ga izdvaja od svih dosadašnjih letjelica sličnog tipa i čini ga još svestranijim.
Iako koristi samo dva elektromotora, ATOM može glatko prijeći iz leta u režim za kretanje po tlu. U tom drugom, "kopnenom" načinu rada koristi vlastiti okvir kako bi se kotrljao po podlozi, pri čemu jedinstveni dizajn sprječava "zapinjanje" u pozi iz koje se robot ne bi mogao samostalno izvući. Ta dizajnerska dovitljivost dodatno osigurava pouzdanost i funkcionalnost ovog rješenja. Nadalje, ovaj se robot uspješno uspinje i spušta po kosim površinama nagiba do 15°. Neke od njegovih mogućnosti prikazane su u priloženom videu.
Unatoč tome što ima samo dva fiksna motora, koji ne mogu izravno generirati potisak u svim potrebnim smjerovima, inovatori iz Singapura osmislili su i implementirali dinamičke načine prijelaza koji omogućavaju glatke promjene načina kretanja ovom robotu. Prava inovacija u ovom je slučaju optimalno iskorištavanje samo dva aktuatora za potrebe leta, kretanja po tlu te prijelaza između tih načina rada.
U radu koji prati ovu inovaciju, objavljenome u časopisu International Journal of Robotics Research, detaljno su opisani dizajn robota, njegov dinamički model i funkcionalnosti, kao i eksperimentalni rezultati testiranja rada u zraku i na tlu, sposobnost okretanja na različitim površinama, potrošnja energije, prijelazi između načina rada te primjeri korištenja na otvorenom.
Potencijalne primjene ATOM-a mogle bi biti u traganju i spašavanju, u slučajevima gdje mogu blokirati konvencionalna vozila, kao i izviđanje i nadzor u područjima gdje je potreban pristup i iz zraka i sa zemlje. U vojnim ili sigurnosnim kontekstima, njegova sposobnost promjene načina rada mogla bi mu omogućiti izviđanje uz nisku potrošnju energije. Ipak, aktualni prototip ima i ograničenja. Maksimalna brzina hibridnog drona na tlu je tek oko 8 km/h, što je možda i prihvatljiv kompromis, s obzirom na ostale revolucionarne mogućnosti robota.