Sve manje žrtava ransomwarea plaća otkupninu napadačima

Istraživanje tvrtke Chainalysis pokazuje da je tijekom prošle godine prihod kriminalaca koji se bave ucjenama putem zloćudnih programa pao za 40% jer manje od polovice napadnutih plaća otkupninu

Sandro Vrbanus petak, 20. siječnja 2023. u 12:09

Protekla je godina bila vrlo značajna u borbi protiv zloćudnih ucjenjivačkih programa, poznatih kao ransomware. Podaci koje je prikupila istraživačka kuća Chainalysis pokazuju kako su kriminalci kroz zaključavanje podataka i iznudu uspjeli tijekom 2022. godine od svojih žrtava naplatiti 456,8 milijuna dolara, što je za oko 40% manje nego u protekle dvije godine, kada je taj iznos bio oko 765 milijuna dolara na godinu.

Analitičari Chainalysisa kažu da su ovi iznosi uvijek nešto niži od stvarnih, jer nije moguće na blockchainu identificirati i zabilježiti baš sva plaćanja otkupnina za zaključane podatke. Iako se očekuje da će dodatne analize nešto povećati finalnu svotu za 2022. godinu, zaključuju da je trend jasan – isplate kriminalcima u značajnom su padu.

Manje isplata ne znači i manje napada

Tvrtka Coveware nadopunjava ovo izvješće svojim podacima, koji kažu da je u proteklim godinama udio žrtava ucjenjivačkih programa, koje su bile spremne platiti otkupninu, bio značajno viši, ali da kontinuirano pada. 2019. godine tako je otkupninu platilo 76%, 2020. godine 70%, 2021. 50%, a 2022. tek 41% napadnutih. Time je prošle godina bila prva u kojoj je više od polovice žrtava odbilo platiti za otključavanje podataka – što je pozitivan razvoj događaja i pokazuje da su korisnici i kompanije sve spremniji na napade.

📷 Chainalysis
Chainalysis

Svijest o ransomwareu je narasla, žrtve znaju da plaćanje otkupnine neće nužno značiti i potpuni oporavak, a kompanije imaju sve bolje strategije backupa i mogućnosti oporavka sustava bez plaćanja kriminalcima.

📷 Chainalysis
Chainalysis

No, svi ti podaci ne znače da je ransomware kriminal u padu. Analitičari su tijekom prošle godine otkrili čak više od 10 tisuća jedinstvenih sojeva zloćudnih ucjenjivačkih programa, koji se mijenjaju sve brže, a kampanje su im sve kraće. Životni vijek jednog soja sada je u prosjeku tek 70 dana, nakon čega on evoluira kako bi njegovi tvorci i distributeri sakrili tragove.