Opet aktualan stari IT skandal - zbog knjigovodstvene softverske greške 736 osuđenih, 4 samoubojstva

Još 1999. godine britanska je pošta počela uvoditi novi softver u svoje poslovnice, koji je pogrešno obračunavao stanje u blagajni. Uprava je vjerovala tome, a ne zaspolenicima, pa su pokrenuti masovni sudski procesi

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 15. siječnja 2024. u 13:05

Proteklih se tjedana na britanskom ITV-u emitirala televizijska drama Mr Bates vs The Post Office, koja se bavi slučajem niza pogrešnih presuda u Velikoj Britaniji, donesenih protiv zaposlenika tamošnje pošte (British Post Office). Ta je serija ponovno pobudila interes za pravosudno-softverski skandal, čiji korijeni sežu još u prošlo stoljeće.

Pogrešni izračuni

Tada je, naime, poštanska kompanija British Post Office u svoje poslovnice bila počela uvoditi novi računovodstveni softver – Horizon, razvijen u tvrtci ICL Pathway, podružnici japanskoga Fujitsua (koji i danas pruža svoje IT usluge British Post Officeu). Softver je služio, među ostalim, za obračun stanja u blagajnama poštanskih ureda, a nedugo po uvođenju bilo je primijećeno njegovo sumnjivo ponašanje. Često je, naime, izvještavao o manjkovima, koji su se automatizmom pripisivali odgovornim voditeljima poslovnica i podizvođačima.

Uprava Post Officea vjerovala je tom softveru, pa je svoje zaposlenike tužbama pokušavala prisiliti na plaćanje tih fiktivnih manjkova, optužujući ih za krađu. Cijeli skandal doveo je do uništenja brojnih ljudskih sudbina, čak i najmanje četiri slučaja samoubojstva. Ukupno je zbog softverske pogreške bilo optuženo oko 3.500 voditelja poštanskih ureda. Njih je 736 bilo i osuđeno, a 230 ih je završilo i u zatvoru.

Za slučaj se u javnosti prvi puta saznalo 2009. godine. Tek 2019. godine pokrenut je bio veliki sudski spor protiv pošte, u kojem je godinu nakon toga sud utvrdio da je softver Horizon zaista sadržavao greške. Post Office je pristao na nagodbu s 555 tužitelja, "tešku" 58 milijuna funti, no budući da su većinu odštete tada već bili "pojeli" sudski troškovi, svakom od njih ostalo je tek 20-ak tisuća funti. U proces se uključila i vlast, obećavajući dodatno obeštetiti voditelje poštanskih ureda, a cijeli skandal vuče se do današnjih dana.

Vladajući opet aktivni

Nakon emitiranja spomenute TV serije, interes javnosti ponovno je pobuđen. Vjerojatno iz razloga što se u Velikoj Britaniji bliže izbori, ponovno se u priču uključuje i vlast, budući da je Vlada Ujedinjenog Kraljevstva i vlasnik Post Officea. Premijer Rishi Sunak obećao je tako prošloga tjedna novi zakon za rehabilitaciju i obeštećenje svih poznatih žrtava, dok policija najavljuje istragu o odgovornosti šefova pošte, koji su godinama odbijali priznati da je službeni softver bio izvor pogreške, prenosi Jutarnji list.

Mr Bates vs. The Post Office - miniserija u 4 nastavka opisuje jedan od najvećih pravosudnih skandala u britanskoj povijesti
Mr Bates vs. The Post Office - miniserija u 4 nastavka opisuje jedan od najvećih pravosudnih skandala u britanskoj povijesti

"Moramo učiniti sve što možemo da oslobodimo krivice i obeštetimo ove nedužne ljude, i pobrinuti se da konačno dobiju pravdu koju zaslužuju", poručio je britanski premijer Sunak. Najavio je da će se presude poništiti i da će svaki od oštećenih dobiti odštetu u iznosu od 600.000 funti. Oni koji traže više morat će proći detaljan proces procjene. Oni koji su već zatražili obeštećenje u sklopu grupnih parnica primit će po 75.000 funti.

Tehničko objašnjenje

Za slučaj da vas zanima tehnička pozadina priče, odnosno kako je moguće da softverska greška prouzroči tolike posljedice, donosimo i pojašnjenje. Njega je iznio Steven Murdoch, britanski profesor sigurnosnog inženjerstva za YouTube kanal Computerphile.

U njemu na jednostavan način razjašnjava način funkcioniranja sustava, koji brine za stanje blagajne i zaliha te procesira milijune transakcija u sustavu dvojnog knjigovodstva. Softver je, naime, propustio na propisani način bilježiti transakcije podizanja gotovog novca. Kada bi klijenti podigli novac s računa, dobili bi ga, bila bi im ispisana potvrda o tome, ali izdatak ne bi bio zabilježen u sustavu. Zakazali su mehanizmi provjere i prijave pogreške, pa bi transakcija jednostavno – nestala. Samim time bi u poslovnici nastao manjak, za koji je bio odgovoran njezin voditelj.

Zbog distribuirane arhitekture samog sustava, otkrivanje pogreški u logovima je dodatno bilo otežano, kaže Murdoch, sa sumnjom da je moglo biti problem i s hardverskim. odnosno komnikacjiskim rješenjima, a ne samo unutar softvera Horizon.

Trailer serije