Toyota otvara vrata prvog robotiziranog grada na svijetu

Woven City je zamišljen kao živi laboratorij budućnosti u kojem će se razvijati, testirati i usavršavati napredne tehnologije poput autonomnih vozila, robota, pametnih kuća i održivih izvora energije

Mladen Smrekar petak, 13. lipnja 2025. u 10:39
Eksperimentalni grad zauzima područje bivše tvornice Higashi-Fuji u prefekturi Shizuoka, otprilike 140 kilometara jugozapadno od Tokija 📷 Woven City
Eksperimentalni grad zauzima područje bivše tvornice Higashi-Fuji u prefekturi Shizuoka, otprilike 140 kilometara jugozapadno od Tokija Woven City

Japanci su u podnožju planine Fuji pokrenuli jedan od svojih najambicioznijih tehnoloških eksperimenata, poznat kao Woven City, potpuno povezanu, samostalnu prototipnu metropolu koju je razvila Toyota. Koncept je razvijan više od desetljeća, a pet godina potrošeno je na gradnju ovog 175 hektara velikog poligona za testiranje buduće mobilnosti, pametne infrastrukture i održivog života u stvarnom svijetu. Projekt je usmjeren na održivost i kvalitetu života, što potvrđuje i prvi japanski LEED Platinum certifikat, najviši ekološki standard u dizajnu i gradnji.

Živi laboratorij budućnosti 📷 Woven City
Živi laboratorij budućnosti Woven City

Woven City je zamišljen kao živi laboratorij budućnosti, gdje će stanovnici i istraživači moći razvijati, testirati i usavršavati napredne tehnologije poput autonomnih vozila, robota, pametnih kuća i održivih izvora energije. U grad bi se početkom jeseni trebalo naseliti prvih 360 stanovnika, uglavnom zaposlenika Toyote i članova njihovih obitelji, a u doglednoj budućnosti tu bi trebalo živjeti 2000 stanovnika.

Poligon za testiranje mobilnosti, pametne infrastrukture i održivog života u stvarnom svijetu prostire se na 175 hektara 📷 Woven City
Poligon za testiranje mobilnosti, pametne infrastrukture i održivog života u stvarnom svijetu prostire se na 175 hektara Woven City

Grad će nastaniti dvije ključne skupine stanovnika:"izumitelji" koji dizajniraju i testiraju nove tehnologije i "tkalci" koji komuniciraju sa sustavima u svakodnevnoj upotrebi i daju povratne informacije o njima. Jezgra koncepta je Toyotina e-Palette, platforma za autonomna električna vozila izvorno razvijena za Olimpijske igre u Tokiju 2020. Ova vozila će činiti primarni transport, uz podršku podzemne logističke mreže za autonomnu dostavu robe. Površinske ceste podijeljene su u tri namjenske trake: za pješake, za sporija vozila poput skutera i bicikala te za autonomna vozila.

Cilj je testirati autonomne sustave u kontroliranom, ali potpuno funkcionalnom urbanom okruženju. „Gradimo grad u kojem je sve, ljudi, zgrade, vozila, povezano putem senzora i umjetne inteligencije. To je jedinstvena prilika za stvaranje živog digitalnog operativnog sustava za urbani život“, objašnjavaju vodeći ljudi Toyote.