Mazdin motor SkyActiv-X uzima najbolje od benzinaca i dizelaša

Mazda pokazuje kako bi mogli izgledati benzinski motori s unutrašnjim sagorijevanjem nove generacije, ekološki prihvatljiviji i efikasniji

Sandro Vrbanus subota, 27. siječnja 2018. u 11:31

Prošloga ljeta iz Mazde su objavili da intenzivno rade na novoj generaciji benzinskih automobilskih motora, koji bi trebali biti "zeleniji" i efikasniji u korištenju goriva. Kao takvi mogli bi označiti prekretnicu u daljnjem razvoju benzinaca čiji bi se životni vijek značajno produžio i možda ih ne bi tako brzo zamijenili elektromotori.

Riječ je o tehnologiji HCCI (homogeneous charge compression ignition) koja je ispočetka zamišljena da funkcionira bez svjećica. Plinska smjesa goriva i zraka u cilindrima bi se palila isključivo visokim pritiskom. Međutim, sada iz Mazde objavljuju prvi prototip vozila s novim tipom motora, nazvanim SkyActiv-X, koji ipak koristi svjećice, ali na nešto drugačiji način.

SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition)

Ovi motori oslanjaju se na tehnologiju paljenja goriva visokim pritiskom, no ta pojava ima tendenciju neravnomjernog i nekontroliranog sagorijevanja smjese plinova, što nije pogodno za izradu učinkovitih motora. U Mazdi su se stoga u novu tehnologiju ipak odlučili dodati svjećicu kako bi njome inicirali eksploziju u cilindru u pravom trenutku.

Ostatak "posla" obavlja pritisak koji izaziva zapaljenje ostatka smjese – koja je, usput budi rečeno, daleko bogatija kisikom nego kod klasičnih motora. Omjer zraka i goriva dolazi i do 2,5, čineći ovakve motore mnogo učinkovitijima u pretvaranju kemijske energije u kinetičku.

Na ovaj način, izgaranjem goriva pod pritiskom i uz kontrolu svjećice, Mazdini SkyActiv-X motori sa SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) tehnologijom objedinjuju najbolje od oba svijeta – dizela i benzinaca. Napredna tehnologija koristi se i za kontrolu temperature i pritiska smjese u svakom cilindru te prilagođava rad motora i tajming paljenja svjećice kako bi gorivo optimalno izgaralo u svakom trenutku.

Mazda za sada ima prototip SkyActiv-X 2.0 motora izrađenog od aluminija, koji radi na benzin od tek 87 oktana a proizvodi 30% više okretnog momenta od klasičnog benzinskog motora. Pri tome troši oko 20% goriva manje od najboljeg Mazdinog Skyactiv-G motora. Mazdu 3 s ovim motorom neki su već imali prilike isprobati, a u japanskoj kompaniji nadaju se da će prve automobile s novom tehnologijom u prodaju moći pustiti sljedeće godine.