Zanimljiv oblik tehničkog "špijuniranja" otkriven u Formuli E

Momčad DS Penske, koja se natječe u Formuli E, kažnjena je ovoga vikenda s 25.000 eura jer su navodno na ulazu u boksove instalirali RFID čitač, koji je mogao očitavati podatke s konkurentskih bolida

Sandro Vrbanus nedjelja, 25. lipnja 2023. u 18:00

Konstantno nadmudrivanje i zaobilaženje tehničkih pravila svojstveno je svim tehnički zahtjevnim sportovima, a vrlo česti su primjeri u Formuli 1 kada su momčadi pokušale dovitljivošću nadmašiti konkurenciju. Posljednji u nizu sličnih pokušaja zabilježen je u seriji električnih trkaćih bolida, Formuli E, ovoga vikenda.

Direkcija utrke održane u Portlandu (američka savezna država Oregon) otkrila je da je momčad DS Penske špijunirala konkurente instaliranjem ilegalne opreme na ulazu u boksove. Istraga je pokazala da je ova ekipa tijekom treninga navodno imala pod kontrolom RFID čitač, kojim su mogli očitavati podatke s čipova ugrađenima u gume – konkurentskih bolida. FIA je stoga kaznila momčad po tri osnove, zbog kršenja sportskih i tehničkih pravila te FIA-inog međunarodnog sportskog kodeksa. Kazna je uključivala plaćanje 25.000 eura te obvezala vozače ove ekipe, Jean-Erica Vergnea i Stoffela Vandoornea, da u utrku krenu iz boksova.

RFID "spygate"

Oprema koju je momčad DS Penske instalirala navodno je mogla skenirati RFID čipove, koji se nalaze u svim gumama korištenima na bolidima Formule E. Ti čipovi tamo se nalaze od samih početaka ove trkaće serije, a služe za praćenje tlaka, stanja i temperature guma. Očitavanjem tih podataka momčad je u stvarnom vremenu dobivala podatke o konkurentskim bolidima, što im je moglo značajno pomoći u upravljanju svojim zalihama guma.

📷 FIA
FIA

Formula E u aktualnoj je sezoni prešla s Michelinovih na Hankook iON gume, a smatra se da je, prikupljanjem podataka na ovaj način, kažnjena ekipa stekla veliku i nepoštenu prednost. Upravljanje gumama velik je faktor u postizanju što boljeg rezultata, a promjenama dobavljača i "stezanjem" tehničkih pravila u Formuli E u ovoj je sezoni momčadima taj zadatak dodatno otežan. Ilegalna pomoć u obliku skeniranja tuđih podataka, koje su se dosjetili u momčadi DS Penske, skupo ih je koštala.

Ili samo fotografiranje?

Iz ekipe su priznali kako su u boksu imali nedozvoljeni uređaj, no da on nije skenirao podatke s RFID čipova, već samo linijske kodove s guma konkurenata. Na taj su način, kažu, prikupljali podatke o tome koji bolid koristi kakve gume, što bi se moglo doznati i običnim fotografiranjem. Smatraju da im je izrečena kazna prestroga. "Nikada nismo imali pristup podacima o tlaku, temperaturama guma, efikasnosti motora ili bilo čemu što bi rezultiralo podacima u stvarnom vremenu", poručio je kažnjeni vozač Jean-Eric Vergne.