Predstavljen je hrvatski robotaksi Verne, novi koncept urbane autonomne mobilnosti

Danas je u Rimac Kampusu u Kerestincu ekskluzivno otkriven dizajn vozila Verne, koncept usluge i sve njezine funkcionalnosti. Prva će usluga biti pokrenuta u Zagrebu 2026. godine

Sandro Vrbanus srijeda, 26. lipnja 2024. u 11:15

Predstavljanje novog ekosustava urbane mobilnosti održalo se danas u novom Rimac Kampusu u blizini Zagreba, gdje su trojica suosnivača podijelili svoju viziju i pokazali jedinstven dizajn njihova autonomnog vozila, kao i sve funkcionalnosti koje će buduća usluga Verne nuditi. Kompaniju su osnovali Mate Rimac i dvojica njegovih najbližih kolega i prijatelja iz Rimac Grupe – Marko Pejković sada je glavni izvršni direktor Vernea, a Adriano Mudri, dizajner Nevere, glavni je direktor dizajna u Verneu.

Nova usluga urbane mobilnosti i njezin ekosustav temelji se na tri ključna elementa: potpuno autonomnom električnom vozilu, softverskoj platformi (korisničkoj aplikaciji) i specijaliziranoj infrastrukturi. Prva Verne usluga, naglašeno je, bit će pokrenuta u Zagrebu 2026. godine.

Ekosustav urbane autonomne mobilnosti

Novi ekosustav urbane autonomne mobilnosti temelji se na tri ključna elementa:

1. Potpuno autonomno električno vozilo

Vozilo je izgrađeno na novoj platformi koja je u potpunosti prilagođena autonomnom načinu vožnje te dizajnirana s ciljem veće sigurnosti i udobnosti. Verne vozilo je koncipirano i konstruirano kao sigurno i udobno autonomno vozilo. Dizajnirano iz temelja, lišeno je kompromisa i nedostataka koji su neizbježni kod postojećih platformi prilagođenim vozačima.

2. Mobility Service Platform – MSP

Softverska platforma, koju Verne razvija, sastoji se od korisničke aplikacije za naručivanje vožnje te platforme za upravljanje cijelom uslugom. Putem aplikacije, korisnici mogu personalizirati postavke vozila – poput osvjetljenja, temperature, pa čak i mirisa – prije naručivanja same vožnje. Na taj će način vozilo uvijek biti postavljeno točno onako kako želite. Iako korisnik nikada neće posjedovati vozilo, ono će biti prilagođeno tako da se osjećate kao da je vaše vlastito. Uz to,  pomoću razvijene platforme za upravljanje uslugom, Verne će se pobrinuti da se buduća usluga bude učinkovita i teče glatko.

3. Infrastruktura

U svakom gradu u kojem će Verne biti dostupan postojat će specijalizirana infrastruktura koju nazivamo Mothership. Riječ je o mjestu gdje će se Verne vozila pregledavati, održavati, čistiti i puniti svakodnevno. To osigurava da korisnik uvijek dobije sigurno i čisto vozilo. Uz to, Verne u gradi svoj prvi proizvodni pogon za proizvodnju autonomnih električnih vozila ovdje u Zagrebu, koja će se potom koristiti diljem svijeta.

Verne vozilo – kao niti jedno drugo

Trenutno na cestama ne postoji ništa slično Verneu. Vozilo je jedinstvenog dizajna i razvijeno na potpuno novoj platformi koja iskorištava sve prednosti autonomne vožnje. U Verne vozilu ne postoji upravljač ili papučice za vožnju jer je vozilo namijenjeno isključivo autonomnoj vožnji.

Partnerstvo s tvrtkom Mobileye, globalnim liderom u autonomnoj vožnji, ključno je za Verneove autonomne mogućnosti. Vozilo će biti potpuno autonomno, sa sustavom sposobnim za vožnju u dinamičnom gradskom prometu.

Posljednjih nekoliko godina, tvrtka surađuje s Mobileyeom. Napredna platforma za autonomnu vožnju Mobileye Drive bit će integrirana u Verne vozilo i zajedno sa sofisticiranim setom senzora, koji uključuju kamere, radare i lidare, omogućit će autonomne sposobnosti vožnje. Mobileyev sustav omogućuje fleksibilnost te funkcioniranje autonomne vožnje na raznim lokacijama, na različitim vrstama cesta, u različitim vremenskim uvjetima, uzimajući u obzir i lokalne stilove vožnje. Sve je to ključno za skalabilnost buduće Verne usluge.

Dizajn interijera i korisničko iskustvo

Verne vozilo ima dva sjedala i koncept interijera koji potpuno redefinira ideju unutarnjeg prostora vozila. Adriano Mudri objašnjava: "Zašto dvosjed? Jer podaci pokazuju da u 9 od 10 vožnji vozilo koriste 1 ili 2 osobe. Stoga, većinu vožnji možemo zadovoljiti dvosjedom i stvoriti jedinstven unutarnji prostor u vozilu kompaktne veličine. Unutrašnjost Verne vozila ima više prostora nego u Rolls-Royceu, što vam omogućava da se opustite i učinkovitije provedete svoje vrijeme. Optimizirali smo otvaranje vrata tako da korisnici mogu samo ući i odmah sjesti. Klizna vrata dizajnirana su tako da ne ometaju protok prometa oko vozila te da i dalje stignete na svoje odredište u stilu, Nakon ulaska u vozilo putnici mogu ispružiti noge i udobno se smjestiti. Željeli smo dizajnirati interijer na način da podsjeća manje na automobil, a više na dnevnu sobu. Unutar vozila nema tipične ploče s instrumentima, nema upravljača ni papučica. Ali zato ima zaslon od 43 inča koji možete koristiti. Zaslon nije samo za zabavu nego i za dijeljenje informacija o putovanju tijekom vožnje."

Verne vozilo savršen je prostor za slušanje glazbe ili gledanje filmova s nenadmašnom udobnošću, ekranom UltraWide i 17 zvučnika za vrhunsku kvalitetu zvuka. Putnički prostor će biti prilagođen putnicima. Oni će moći podesiti ambijent – zvuk, svjetlo – za svako raspoloženje, dok iznimno velika sjedala omogućavaju pet različitih razina udobnosti i užitka za rad, opuštanje ili odmor.

Između sjedala nalazi se touchpad za interakciju sa sustavom u vozilu na kojem se mogu podešavati postavke vozila. Ovdje se također nalazi ključna značajka Median, koja se koristi za pokretanje i zaustavljanje vožnje, dajući korisniku osjećaj kontrole nad autonomnim vozilom. Iznad je zaobljeni krovni prozor, takozvani Halo prsten – nikad prije viđen, koji pruža novi pogledi na grad.

Dizajn eksterijera

Ključni potpis dizajna, onaj po kojem se Verne ističe u urbanoj sredini, opće su proporcije vozila. Jedinstveni oblik rezultat je dizajniranja vozila iznutra prema van, kao i pristupa dizajnu koji stavlja sigurnost na prvo mjesto. Verne je spojio glatki, kružni krov s kupolom na vrhu koja podsjeća na svemirski brod s elegantnim i čvrstim donjim dijelom tijela vozila.

"Unatoč dodatnom sadržaju, u usporedbi s običnim automobilima, uspjeli smo postići vrlo elegantan dizajn. Duboko smo integrirali kamere, radare, lidare za male i velike udaljenosti i njihove sustave za čišćenje. U isto smo vrijeme uspjeli pojednostaviti izgled uklanjanjem tipičnih značajki vozila kojima upravljaju ljudi. Riješili smo se brisača i bočnih retrovizora. To čini aerodinamičke performanse učinkovitijima i omogućuje lakše čišćenje. Jedan tipičan element automobila koji smo zadržali je prtljažnik. Dakle, ne morate se brinuti ako idete u zračnu luku i imate puno prtljage ili ste upravo obavili veliku kupnju namirnica", rekao je Mudri.

Dizajn spaja tipičnu ekskluzivnu udobnost prostrane limuzine s dimenzijama vozila kompaktnog automobila. U tome, kažu, nitko dosad nije uspio.

Aplikacija za naručivanje vožnje

Aplikacija je sve što trebate za početak putovanja. S aplikacijom možete lako naručiti vozilo, provjeriti njegovu lokaciju u stvarnom vremenu, vidjeti koliko će vremena trebati da vas pokupi i biti sigurni da vožnja neće biti otkazana. Svaka vožnja može biti personalizirana - od temperature do mirisa - osiguravajući da putovanje nema za cilj samo dolazak na odredište nego i uživanje u ljepoti svake vožnje. Ovo besprijekorno iskustvo pruža vam mir i praktičnost koju zaslužujete. Što detaljnije korisnik prilagodi vozilo, to je intenzivniji osjećaj udobnosti i vlasništva.

Infrastruktura

Ključni dio Verne ekosustava i usluge je infrastruktura ili Mothership. "Mothership je dom u kojem se brinemo o našim vozilima. Ovdje se vozila Verne svakodnevno pregledavaju, svakodnevno održavaju, svakodnevno čiste i pune kako bi uvijek bila sigurna, čista i spremna da vas odvezu u novu avanturu. Prvi Mothership gradit će se u Zagrebu, pored našeg sjedišta u Buzinu", rekao je Marko Pejković, izvršni direktor Vernea.

Pejković je također najavio da tvrtka počinje graditi proizvodni pogon u Zagrebu za veliku proizvodnju autonomnih električnih vozila koja će se koristiti diljem svijeta. "Lokacija proizvodnog pogona bit će u južnom dijelu Zagreba. Ovdje će se naša vozila sastavljati, kalibrirati i testirati. Ovaj proizvodni pogon stavit će Hrvatsku na kartu kao zemlju koja potiče razvoj ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne dobrobiti zajednici i stvoriti značajan napredak u smjeru digitalnih i zelenih tehnologija", pojasnio je Pejković.

Pokretanje usluge

Prva će usluga vozila biti pokrenuta u Zagrebu. Nakon Zagreba, Verne usluga bit će dostupna i u drugim europskim gradovima (najprije u Velikoj Britaniji i Njemačkoj), te na Bliskom istoku. Tvrtka je već potpisala ugovore s 11 gradova u EU-u, Velikoj Britaniji i Bliskom istoku, a pregovara s više od 30 gradova diljem svijeta koji žele postati Verneovi partneri.