Prva eVTOL letjelica na vodik ima cilj zamijeniti regionalne zrakoplove u Australiji

Australska kompanija AMSL Aero dobila je od nacionalne agencije za obnovljive izvore više od 5 milijuna dolara za razvoj eVTOL letjelice s pogonom na vodik, namijenjene regionalnim letovima u toj zemlji

Sandro Vrbanus nedjelja, 12. studenog 2023. u 11:27

Mnogo startupa diljem svijeta razvija, ili je već razvilo, eVTOL letjelice – multirotorske letjelice za prijevoz putnika na električni pogon, kojima žele obavljati zadaće zračnog taksija i slične funkcije. Među njima je i australska kompanija AMSL Aero sa svojom letjelicom Vertiia, no s jednom značajnom razlikom. Ovi su Australci prvi u svijetu, koliko je poznato, naumili u takvu letjelicu ugraditi vodikove gorivne ćelije kao izvor energije.

10 minuta punjenja za 1.000 km

Osim toga, Vertiia je posebno prilagođena uvjetima leta u Australiji, što znači da bi imala cilj zamijeniti regionalne avioprijevoznike svojim nešto većim dometom. Nakrcana vodikom i s pet putnika, imala bi autonomni doseg do čak tisuću kilometara, bez potrebe za nadopunjavanjem goriva. Sami proces "tankanja" vodika trajao bi tek desetak minuta. Najviša brzina leta, koju osam elektromotora može postići, jest oko 300 km/h uz nosivost od oko 500 kg.

Ključne karakteristike
Ključne karakteristike

Takav projekt kao potencijalno koristan prepoznala je i tamošnja agencija za obnovljive izvore energije ARENA, pa je AMSL Aeru dodijelila 5,43 milijuna australskih dolara (3,23 milijuna eura). Učinili su to nakon što je kompanija samostalno razvila letjelicu, ali na baterijsko-električni pogon, uloživši otprilike dvostruko više novca od sadašnje državne potpore. Ova subvencija omogućit će im razviti i ugraditi vodikov sustav, certificirati ga za let, a projekt bi trebao kulminirati pokusnim letom prototipa pogonjenog električnom energijom iz gorivnih ćelija.

Neke od mogućih konfiguracija putničke kabine
Neke od mogućih konfiguracija putničke kabine

Vertiia će tako postati prva eVTOL letjelica na vodik u svijetu. Njezini tvorci kažu da, gledano po putniku, koristi manje energije od brzih regionalnih vlakova, a zbog svojeg tihog leta (65-70 dB) ima potencijal donijeti revoluciju i u prijevoz tereta i putnika u urbanim sredinama. Može se koristiti i za potrebe hitnog prijevoza bolesnika ili kao vozilo za hitne intervencije u zabačenim krajevima Australije.