Što donosi partnerstvo Waymoa i Ubera

Sve intenzivnija suradnja Ubera i Waymoa u području autonomnih vozila potaknula je nagađanja o mogućem spajanju dviju kompanija

Ivan Podnar petak, 7. veljače 2025. u 07:18
📷 Ilustracija: Bug.hr
Ilustracija: Bug.hr

Glasine oko potencijalnog udruživanja ili moguće akvizicije potaknula je upravo objavljena nadogradnja Uberove aplikacije za područje teksaškog grada Austina. Naime, ukazala se mogućnost upisa u listu čekanja za Waymova vozila u Austinu kada jednom robotaksiji počnu voziti po tome gradu. Najavljena je ista takva suradnja za Atlantu, San Francisko i Miami.

Spajanje Ubera i Waymoa moglo bi biti strateški opravdano iz više razloga. Uberova velika baza korisnika i stručnost u razvoju platformi, u kombinaciji s Waymovom naprednom tehnologijom autonomnih vozila, stvorili bi značajnu prednost u transportnoj industriji. Nastala tvrtka dominirala bi i tradicionalnim prijevozom i uslugama autonomnih vozila, što bi je postavilo ispred konkurenata poput Lyfta i drugih tvrtki koje razvijaju autonomna vozila.

Združivanjem resursa mogli bi smanjiti troškove istraživanja i razvoja te ubrzati uvođenje autonomnih vozila na različita tržišta. Za Uber bi preuzimanje Waymove tehnologije značilo osiguranje budućnosti kojom će dominirati autonomna vozila, čime bi se riješile zabrinutosti ulagača oko dugoročne održivosti trenutnog poslovnog modela.

Što bi moglo spriječiti ili zakomplicirati?

No, nekoliko čimbenika moglo bi zakomplicirati ili spriječiti potencijalno spajanje. Spajanje dvaju velikih igrača u transportnoj industriji vjerojatno bi naišlo na strogu provjeru regulatornih tijela. Uber i Waymo, kao dio Alphabeta, imaju različite korporativne kulture i operativne pristupe, što bi moglo dovesti do problema pri integraciji. Određivanje pravedne vrijednosti Waymoa moglo bi biti izazovno, s obzirom na njihovu naprednu tehnologiju, ali ograničenu komercijalnu primjenu. U ovom trenutku Uber vrijedi oko 140 milijardi dolara. Waymo bi možda radije ostao neovisan ili surađivao s više platformi za prijevoz kako bi maksimalno proširio svoj doseg na tržištu.

U idućih 10 godina hibridne transportne mreže

Valja napomenuti da Uberovi nedavni financijski rezultati nisu bili iznimni, što bi moglo utjecati na njihovu sposobnost realizacije velike akvizicije. Nakon upravo objavljenog financijskog izvješća za četvrto tromjesečje 2024., Uberove dionice pale su do 7% zbog slabije zarade.

Iako potpuno spajanje ostaje na razini nagađanja, sve šira suradnja između Ubera i Waymoa sugerira da obje tvrtke prepoznaju potencijalne koristi suradnje u promjenjivom transportnom okruženju. CEO Ubera, Dara Khosrowshahi, ne očekuje da će autonomna vozila zamijeniti ljudske vozače u razdoblju kraćem od desetljeća te da je Uber otvoren za suradnju. "Smatram da ćemo u idućih 10 godina imati hibridne mreže koje će kombinirati ljude i strojeve", rekao je na Svjetskom ekonomskom forumu u Davosu. "Za deset godina situacija bi mogla biti drugačija."