Britanci se sami digitalno kolonizirali: prosječno su gotovo petinu dana uz digitalne uređaje

Prosječni Britanac danas provede čak 4 sata i 20 minuta dnevno na svojim pametnim telefonima, tabletima i računalima, što označava porast od jednog sata u odnosu na prethodno razdoblje…

Bug.hr petak, 29. studenog 2024. u 15:42

Mlađa demografska skupina predvodi digitalne promjene na sceni velike Britanije. Osobe između 18 i 24 godine provode više od šest sati dnevno na internetu, dok starija populacija (65+) koristi digitalne platforme oko tri sata dnevno. Posebno je zanimljiv podatak o razlikama među spolovima: žene iz generacije Z (18-24) prednjače s prosječnih 6 sati i 36 minuta dnevnog korištenja interneta, što značajno nadmašuje vrijeme njihovih muških vršnjaka. Sve su to podaci iz Ofcomovog godišnjeg izvješća "Online Nation", koje analizira digitalne navike potrošača.

Sve pod paskom Ofcoma

Ofcom (Ured za komunikacije) je britanski neovisni regulator komunikacija, osnovan 2003. godine temeljem Zakona o komunikacijama. Možemo ga zamisliti kao svojevrsnog čuvara koji nadgleda praktički sve u britanskom komunikacijskom svijetu - od TV i radijskog emitiranja do telekomunikacija, poštanskih usluga pa čak i interneta. Ono što Ofcom čini posebno zanimljivim jest njegov širok regulatorni doseg. Bave se svime, od upravljanja radiofrekvencijskim spektrom do osiguravanja poštenog tržišnog natjecanja među medijskim tvrtkama i zaštite potrošača od štetnog sadržaja.

Sve manje TV-a, sve više digitalne platforme

Prvi put u britanskoj povijesti digitalne platforme (71%) prestigle su televiziju (70%) kao primarni izvor vijesti. Društvene mreže igraju ključnu ulogu u ovom procesu - više od polovice građana (52%) koristi platforme poput Facebooka, YouTubea i Instagrama za informiranje. BBC zadržava svoju poziciju kao vodeći pojedinačni izvor vijesti, zasad uspješno prilagođavajući svoje sadržaje digitalnom dobu. Sve manje ljudi danas sjedi pred TV-om, a to stvara pravu glavobolju britanskim velikim medijskim kućama koje su godinama vladale tržištem. Ovi "dinosauri" medijskog svijeta sad se moraju ozbiljno zamisliti i reorganizirati kako bi ostali u igri. Ili će se prilagoditi digitalnom dobu ili polako nestati s radara.

Generacijski jaz posebno je vidljiv u konzumaciji vijesti. Dok 88% mladih između 16 i 24 godine prati vijesti online, samo 49% njih gleda televizijske vijesti. Suprotno tome, 85% osoba starijih od 55 godina i dalje preferira televiziju kao glavni izvor informacija.

Problem nije tehnološki

Britanski mediji, koji se nalaze u kritičnoj točki transformacije, nisu ni po čemu drugačiji nego medijski prostori drugih zemalja, ali su indikativni. Ofcomov potez pokretanja sveobuhvatne analize nije samo administrativna formalnost,  to je saznanje dubokih strukturnih promjena koje se događaju pred britanskim, pa i očima cijelog svijeta. Posebno je zanimljivo promatrati kako se tradicionalni medijski divovi prilagođavaju digitalnoj stvarnosti, kao u britanskom slučaju BBC.

Sve to podsjeća na transformaciju koju smo vidjeli u drugim industrijama, poput glazbene industrije prije desetak godina. Medijske kuće se sada nalaze na sličnoj prekretnici, balansirajući između naslijeđenih sustava emitiranja i novih digitalnih platformi. Ključni problem nije tehnološki, radi se o fundamentalnom preispitivanju načina na koji mediji služe svojoj publici. Digitalne platforme nisu više kanal distribucije, publika ima drugačije ideje i navike kako biti "informiran" u 21. stoljeću.