68% Hrvata plaća beskontaktno, 95% koristi kartice, a 84% kupuje na Internetu

Mastercard je proveo istraživanje o korištenju financijskih usluga među korisnicima kartica u dobi od 18 do 55 godina u Hrvatskoj

Sandro Vrbanus srijeda, 25. listopada 2017. u 11:50

Strelovit rast popularnosti beskontaktnog plaćanja te rast korištenja mobilnih plaćanja i kupnje online predstavljaju presjek korištenja financijskih usluga u Hrvatskoj prema najnovijem izdanju istraživanja MasterIndex kompanije Mastercard.

Struka predviđa da će do 2022. u Europi biti više bezgotovinskih transakcija od onih koje podrazumijevaju gotovinu, a ovi europski trendovi zaživjeli su i na našem tržištu. Tako čak 92% ispitanika posjeduje barem jednu karticu, 50% korisnika kartica ima 3 ili više kartica, dok prosječan broj kartica po osobi iznosi 2,7.

kartice su omiljeno sredstvo plaćanja

Upotreba kartica raste sa stupnjem obrazovanja i platežne moći, a najčešće ih koriste ispitanici iznad 40 godina te češće muškarci. Na prodajnim mjestima 95% ispitanika kartice koristi redovito – preciznije, 84% korisnika kartica to čini barem jednom tjedno, a njih čak 28% svakodnevno. Kod korisnika kreditnih kartica ili kartica s odgodom plaćanja ovi brojevi rastu pa ih 90% karticu na prodajnom mjestu koristi barem jednom tjedno. Zanimljivo je i da tek 2% korisnika ovih kartica gotovo nikad ili nikad ne koristi kartice na prodajnom mjestu.

Sanja Žigić, direktorica kompanije Mastercard u Hrvatskoj, zaključila je: "Kartice su uobičajeno, čak i preferirano sredstvo plaćanja među hrvatskim građanima, a raste i kupnja online koja uvelike podrazumijeva bezgotovinsko plaćanje."

sve više postajemo svjesni prednosti beskontaktnog plaćanja

Kad je riječ o beskontaktnim plaćanjima, čak je 99% korisnika kartica čulo za taj način plaćanja. 68% njih danas plaća beskontaktno, za razliku od 53% u listopadu 2016. i 36% u listopadu 2015. Ovaj način plaćanja najviše koriste ispitanici s visokim primanjima, a najpopularnije je u Istri i Primorju gdje 78% ispitanika plaća beskontaktno.

Ispitanici misle da je beskontaktno plaćanje brzo, jednostavno i bolje od gotovinskog, a 18% onih koji imaju beskontaktnu karticu koriste je svaki dan.

Raste sklonost online kupnji

Na Internetu kupuje čak 84% hrvatskih korisnika kartica, a 34% ih to čini više puta mjesečno. Najaktivniji online kupci su ispitanici u dobnoj skupini od 30 do 39 godina, s visokim stupnjem obrazovanja.

Najčešće se kupuju odjeća, obuća i modni dodaci (67%), potrošačka elektronika (48%), predmeti za kućanstvo (32%), kozmetika i parfemi (28%) te ulaznice za kulturna događanja (26%). Visoko na popisu su i usluge turističkih agencija, igračke i oprema za bebe, knjige i glazba te softver i zrakoplovne karte.

kupnja online je i dalje navika većine korisnika kartica

39% online kupaca preferira inozemne e-trgovine, 13% njih domaće, dok 49% njih podjednako kupuje online u Hrvatskoj i u inozemstvu.

Online kupce se pitalo i plaćaju li račune online. To ih čini 75%, za razliku od 68% u svibnju 2017. 57% online kupaca račune plaća preko internetskog bankarstva, 32% koristi mobilno bankarstvo, a samo 21% njih ističe da račune uvijek plaća u poslovnicama.

Mobilna plaćanja sve popularnija

Primijećen je trend rasta u mobilnom plaćanju: m-banking s 44% na 47%, kupnja putem mobilnog telefona uz plaćanje karticom sa 16% na 21% te naplata preko računa za mobilne usluge s 18% na 23%, dok su i dalje najpopularnija SMS plaćanja koja je koristilo 74% ispitanika, u usporedbi sa 71% u svibnju 2017.

Iako mobilno plaćanje karticama još nije redovita praksa u Hrvatskoj, ovaj je porast odraz činjenice da mogućnosti koje nude pametni telefoni, u kombinaciji s najnovijim standardima platnih terminala postavljenih posljednjih godina u Europi, vode prema budućnosti u kojoj će svugdje biti dostupna plaćanja pametnim telefonima.

Inače, u ovom su segmentu i dalje najpopularnija SMS plaćanja koja koristi 74% korisnika kartica, u usporedbi sa 71% u svibnju 2017.