Lažne vijesti na Faceboku u dramatičnom su porastu

Pojava lažnih vijesti koje kruže društvenom mrežom tri puta je raširenija danas nego prije četiri godine. Katalizator su, dakako, američki predsjednički izbori

Sandro Vrbanus utorak, 13. listopada 2020. u 13:46

Prije četiri godine SAD i svijet upoznali su pravu snagu dezinformacija na društvenim mrežama, kada je i pojam lažnih vijesti ušao u svakodnevni rječnik – a sve zbog tadašnjih predsjedničkih izbora na koje su se mnoge lažne vijesti tijekom 2016. godine odnosile. Ove godine SAD ponovno biraju predsjednika, a priča se s namjerno plasiranim dezinformacijama na Facebooku ponavlja. I to ne samo da se ponavlja, nego je i oko tri puta češća pojava lažnog sadržaja nego prije četiri godine, iako je Facebook od tada uveo mehanizme provjere istinitosti vijesti koje se tamo dijele.

Studija nastala u sklopu projekta Digital New Deal pokazuje kako je s početkom izborne 2020. godine došlo do ubrzanja u kreiranju lažnih vijesti, te interakcije korisnika s njima – umjesto 600 milijuna interakcija u tri mjeseca, trenutačno ih se događa preko 1,8 milijardi. Broj onih koji se predstavljaju kao izvori vijesti, a zapravo plasiraju zavaravajući sadržaj, nije toliko porastao koliko je povećana njihova aktivnost. Stoga vodećih 10 izvora lažnih vijesti generira 62% svih interakcija korisnika s takvim sadržajem.

Ova studija naziva ih manipulatorima, i pokazuje kako je upravo porast njihove aktivnosti doveo do povećane prisutnosti sadržaja koji se može nazvati lažnim ili zavaravajućim. Osim izbora, veliki katalizator cirkuliranja lažnih vijesti bila je i pandemija koronavirusa. Ipak, izbori se smatraju većim mamcem za ovakav sadržaj jer je frekvencija lažnih vijesti više rasla u trećem nego u prvom kvartalu ove godine. Kako se bliže izbori, pada pojava potpuno lažnih vijesti i interakcija s "običnim" vijestima, dok interakcija s manipulatorskim izvorima i dalje ostaje visokom.

Zabrana poricanja holokausta

Spomenimo i da je Facebook, nakon gotovo desetljeća kritike na njegov račun, ovoga tjedna uveo politiku prema kojoj će sa svoje platforme uklanjati sav sadržaj u kojem se negira holokaust. Nadopuna je to propisa protiv govora mržnje, na temelju koje je već sada, u drugom tromjesečju ove godine, s Facebooka uklonjeno 22,5 milijuna pojedinačnih sadržaja.

Nova politika kojom se zabranjuju antisemitski sadržaji ima za cilj obrazovati korisnike i boriti se protiv neznanja i aktivnog poricanja Holokausta, a nastala je u suradnji s globalnim židovskim organizacijama koje imaju isti cilj.