56 G i 27 sekundi u buktinji – kako je Romain Grosjean preživio strašnu nesreću?

Na utrci Formule 1 u Bahreinu francuski vozač iz momčadi Haas u trećem je zavoju izletio i udario u čeličnu barijeru, bolid mu se raspao i eksplodirao, a on se gotovo nevjerojatno izvukao iz svega

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 30. studenog 2020. u 11:19

Čak i ako ne pratite aktivno Formulu 1, morali ste vidjeti nevjerojatnu nesreću koja se dogodila na jučerašnjoj utrci za Veliku nagradu Bahreina. Nakon nekoliko sekundi utrke, pri izlasku iz trećeg zavoja na stazi, francuski vozač momčadi Haas, Romain Grosjean, sudjelovao je u manjem dodiru s bolidom AlphaTaurija kojim je upravljao ruski vozač Daniil Kvyat. Grosjean je nakon toga katapultiran preko staze izravno u čeličnu barijeru – nakon čega je, na zaprepaštenje svih, njegov bolid eksplodirao.

Već više od dva desetljeća u Formuli 1 nije bilo požara ovako opasnog po vozača, a mnogi kažu kako sličnu eksploziju u modernim vremenima ovog sporta nikada nisu vidjeli. Ipak, srećom i zahvaljujući visokim sigurnosnim standardima današnjih bolida, Grosjean je iz vatre izišao gotovo neokrznut. Vjerojatno ćete se složiti da Francuz od sada 29. studenoga može slaviti kao drugi rođendan.

Nevjerojatni podaci o nesreći

Pogledajmo što je sve 34-godišnji vozač, kojem je ovo možda posljednja sezona u Formuli 1, preživio. Posljednja zabilježena brzina na telemetriji njegovog bolida bila je 221 km/h. Tom brzinom zaletjeti se izravno u čeličnu ogradu pored staze nevjerojatno je opasno. Prve FIA-ine procjene govore da je pri udarcu Grosjean preživio silu usporavanja od čak 56 G. Nedvojbeno je da mu je život spasio zaštitni okvir Halo, načinjen od lijevanog titanija i smješten oko glave vozača, uveden kao obvezan dodatak bolidima od sezone 2018.

Bolid se od siline udarca prepolovio, a gorivo je iz rezervoara ili, vjerojatnije, dijelova motora iscurilo te se zapalilo. Kako bolid u sebi na startu utrke ima 100 kilograma goriva, nije bitno napominjati koliko je i ovo bilo opasno po život. Stručnjaci kažu kako vjerojatno nije došlo do velikog proboja rezervoara jer bi požar bio daleko veći.

Zastrašujuće scene iz Bahreina
Zastrašujuće scene iz Bahreina

Vozači F1 treniraju izlazak iz kokpita u slučaju nužde, baš za situacije poput ove. Pri treningu, ali i pri dizajnu bolida sve mora biti prilagođeno kako bi vozač mogao otkopčati pojaseve, ukloniti upravljač i iskočiti iz bolida u nekoliko sekundi. Prije uvođenja Halo sustava to se moglo obaviti za manje od 5, a nakon njegove obvezne instalacije za 8-10 sekundi. Grosjeanu je jučer za pronaći put iz buktinje, kroz ostatke bolida i metalne ograde kroz koju je kokpit prošao, trebalo 27 sekundi.

Brzom reakcijom tima iz medicinskog pratećeg vozila i obližnjeg osoblja utrke, požar je bio prigušen, a Grosjean je odmah dobio potrebnu pomoć. Vozačka vatrootporna odijela (nadograđena ove godine na nove standarde) načinjena su tako da mogu podnijeti temperaturu od 800°C najmanje 20 sekundi, dok rukavice štite ruke vozača do 10 sekundi, prema nešto starijim standardima. Ipak, samo manje opekline na rukama i gležnjevima Romaina Grosjeana svjedoče da su ti standardi čak i nadmašeni. FIA je objavila kako je pokrenuta istraga ovog incidenta koja bi trebala rasvijetliti sve ostale detalje i zaključke uklopiti u preporuke za daljnje poboljšanje sigurnosnih standarda u Formuli 1.