Hoće li tehnološke tvrtke vlastima u SAD-u davati podatke o trudnoći i pobačaju?

Bez obzira na stav kompanija, organima gonjenja često i ne treba nalog za dobivanje online informacija jer ih ionako već preprodaju razni posrednici 

Mladen Smrekar srijeda, 29. lipnja 2022. u 14:10

Kompanije kao što su Google i Facebook prikupljaju ogromne količine osobnih podataka, uključujući informacije o tome gdje smo bili, što smo kupili, s kim smo razgovarali i što smo rekli. U američkim saveznim državama u kojima se pobačaj karakterizira kao zločin, svaka žena postaje potencijalna meta policijskih zahtjeva za otkrivanjem podataka.

Politika privatnosti

Velike tehnološke kompanije zasad se nisu izravno izjasnile o tome kako će odgovoriti na takve upite sada, kad Vrhovni sud SAD-a dopušta saveznim državama da zabrane pobačaj.

No, upozoravaju kritičari, trenutna politika privatnosti tih tvrtki i njihovo dosadašnje ponašanje jasno ukazuju na to da one mogu osporiti ono što smatraju preširokim zahtjevima za odavanje podataka, ali i da će najvjerojatnije surađivati u mogućim kaznenim istragama.

Kako sačuvati privatnost podataka
Kako sačuvati privatnost podataka

Pozornost iz očitih razloga privlače aplikacije za praćenje menstrualnih ciklusa, ali potencijalno relevantni podaci daleko su širi, od Amazonovih podataka o kupnji, preko Googleovih pretraživanja i podataka o lokaciji od mobilnih operatera, sve do podataka o porukama iz e-pošte i chatova.

Bez odgovora

Putem naloga ili sudskih poziva, organi za provođenje zakona od tehnoloških tvrtki već traže pristup podacima o lokaciji, sadržaju, korisničkim imenima, povijesti preglednika i drugim aktivnostima na mreži. Strahuje se da će se takve informacije ubuduće tražiti i u vezi s istragama o počinjenim pobačajima u državama koje su ga kriminalizirale.

Big Tech kompanije mudro šute i zasad ne odgovaraju na upite o tome kako će se postaviti u takvim slučajevima; ne čine to sada, a puno toga nisu rekle ni kad je proljetos iscurio nacrt presude.

No pravila za tvrtke, uključujući Apple, Google i Metu, jasno određuju kako postupaju s takvim zahtjevima za podacima.

Nakon nedavne odluke američkog Vrhovnog suda upitna je budućnost brojnih aplikacija za računanje menstrualnih ciklusa
Nakon nedavne odluke američkog Vrhovnog suda upitna je budućnost brojnih aplikacija za računanje menstrualnih ciklusa

"Poput svih drugih tehnoloških i komunikacijskih kompanija, i Google redovito prima zahtjeve vlada i sudova diljem svijeta za otkrivanje korisničkih podataka. Naš pravni tim pregledava svaki zahtjev, bez obzira na vrstu, i često ih odbijamo kad se čini da je zahtjev preopširan ili ne slijedi ispravan postupak", navodi tvrtka u svojoj politici privatnosti.

Može i bez naloga

Pitanja u ovom trenutku ostaju uglavnom hipotetička i, razumljivo, nijedna kompanija se ne želi da se o njoj priča kao o "drukeru". Kvaka je u tome što policiji uopće nije potreban nalog za dobivanje nekih online informacija jer ih ionako već preprodaju razni posrednici.

To znači sljedeće: organi gonjenja ne moraju se ni truditi tražiti sudske pozive i naloge za pristup podacima jer već postoji niz različitih kanala da se do informacija dođe i bez prolaska kroz zamorni pravni postupak, upozoravaju stručnjaci. 

Činjenica je da će odluka američkog Vrhovnog suda natjerati sve tehnološke tvrtke da provjere količinu podataka koje prikupljaju i da se zapitaju trebaju li oni uopće i koliko dugo ih žele zadržati.

Preispitivanje poslovne politike

Među velikim tehnološkim tvrtkama Apple oduvijek slovi kao zagovornik ograničavanja vlastitog pristupa korisničkim podacima. Čak je i Google, koji se mnogo više oslanja na oglase temeljene na podacima, posljednjih godina poduzimao poteze kako bi olakšao brisanje određenih podataka. Situacija je kristalno jasna: tako dugo dok kompanije prikupljaju i pohranjuju podatke, sudski će zahtjevi stizati na njihove adrese.

Kako sačuvati tajnost podataka?
Kako sačuvati tajnost podataka?

Organizacije za zaštitu ljudskih prava upozoravaju da bi državni tužitelji od tehnoloških kompanija mogli tražiti širok raspon podataka, od kupnje testova za trudnoću i kompleta za ovulaciju na Amazonu do podataka o porukama s Facebooka i podataka o lokaciji od Googlea ili mobilnih operatera.

U takvoj situaciji, bez jasnih standarda vezanih uz zaštitu podataka korisnice bi se u strahu od progona jednostavno mogle isključiti iz pristupa važnim informacijama o reproduktivnom zdravlju.