Uspješno poletio ultratihi dron koji umjesto hrpe propelera koristi ionski pogon

U moru eVTOL letjelica sa i bez putnika, koje se oslanjaju na razne klasične ili hibridne pogone, prva koja donosi pravu inovaciju u pogonskom sklopu i tišini leta stiže s Floride

Sandro Vrbanus srijeda, 21. rujna 2022. u 19:50

Undefined Technologies, startup iz američke savezne države Floride, predstavio je javnosti svoju tihu bespilotnu letjelicu Silent Ventus. Video koji su objavili uz ovo predstavljanje prikazuje pokusni let u trajanju od četiri i pol minute, čime, prema njihovom mišljenju, ova tehnologija pokazuje da je spremna za komercijalizaciju.

Ideja ovog startupa jest proizvoditi bespilotne letjelice primarno za prijevoz tereta i dostavu, a glavna prednost njihovog rješenja trebao bi biti pogon – tihi i učinkoviti ionski potisnik, koji je izumio osnivač kompanije, Tomas Pribanic. "Na ovom uzlaznom putu smo u razvoju tehnologije već godinu dana. Naporno radimo na savladavanju brojnih tehničkih izazova povezanih sa sustavom hlađenja letjelice, životnim vijekom baterija, avionikom te tehnologijama za snižavanje buke", kaže Pribanic.

S vremenom sve tiši

Dron Silent Ventus prilikom ovog je pokusnog leta proizvodio buku snage tek 75 dB, a do kraja godine njihovi bi dronovi trebali dodatno smanjiti razinu buke te dobiti mogućnost dužeg leta. Cilj im je postići 15-minutnu autonomiju s najviše 70 dB buke, što bi omogućilo dostavu paketa na području "zadnjeg kilometra", odnosno od sortirnog ili logističkog središta do krajnjih kupaca u gradovima – sve uz minimalno zagađenje bukom.

Planirani izgled finalnog komercijalnog drona Silent Ventus
Planirani izgled finalnog komercijalnog drona Silent Ventus

Osnovni dio inovativne letjelice takozvani je "ionski potisnik", koji generira oblak iona i time proizvodi silu potiska. Ona je kod Undefined Technologiesa i do 150% snažnija nego kod ostalih postojećih usporedivih rješenja. Pokusni letovi s njihovim pogonima pokazuju da je ionski pogon iskoristiv i u Zemljinoj atmosferi, jer je do sada prevladavala njegova upotreba u svemirskim tehnologijama.

Uspiju li Pribanic i njegova kompanija u svojim namjerama, tihi dronovi na baterijsko-ionski pogon trebali bi u komercijalnu upotrebu ući 2024. godine.