Model 3 – napokon električni auto za mase!

Šalimo se – niti se masovno proizvodi, niti se masovno prodaje, kako u SAD-u, tako i ostatku svijeta, a kod nas, pokazuju brojke, iako ga gladne, žedne i musave mase po komentarima očito željno iščekuju, praktički nikako

Drago Galić petak, 26. listopada 2018. u 06:00

Nedavni dobri rezultati Tesla Motorsa u trećem kvartalu ove godine (i tek trećem kvartalu s pozitivnim poslovnim rezultatima u ukupnoj povijesti tvrtke) izazvali su, posebice kod slabije informirane publike, neobičnu euforiju kao da su sami vlasnici Teslinih dionica, ili barem vlasnici nekog od Teslinih električnih (BEV) vozila. Statistika nam, pak, kaže da to vrlo vjerojatno nije tako, kada se pogledaju konkretne brojke prodaje Teslinih automobila ukupno, te posebno njihovog navodnog „električnog automobila za mase“ kako je Musk najavio Model 3 po minimalnoj cijeni od 35.000 dolara (228.000 kuna, usput, bez transporta i carine i drugih davanja, a koji još nikada nikome u povijesti po toj cijeni nije isporučen).

Stoga, da rekapituliramo još jednom brojke iz Tesle koje su izazvale euforiju.

U zadnjem kvartalu Tesla je tako prodala 56.065 komada Modela 3, što je bilo nešto više od vlastitih ranijih procjena i više od procjena vanjskih analitičara. Sveukupno je, pak, do kraja trećeg kvartala napravljeno 94.269 komada modela 3, s projekcijom ukupno 108.901 komada do 25. ovoga, prema Bloombergovom brojaču ovdje (https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/).

Višestruko najavljivani cilj prosječne proizvodnje od 5.000 do 6.000 primjeraka tjedno, osim jednog kratkog, junačkog trenutka kojim se Musk hvalio u svojim tvitovima, nije dosegnut pa se trenutno proizvodi 4.419 primjeraka ovoga automobila, uz silazni trend (isti izvor).

Da bi se ovo stavilo u kontekst, tjedna proizvodnja najprodavanijeg modela automobila na američkom tržištu, Fordovog pick-upa F-serije je oko 20.000 primjeraka tjedno, a gledano za sve modele, iz Fordovih tvorničkih hala svakih 86 sekundi izlazi novi automobil (https://autoweek.com/article/trucks/ford-sells-nearly-two-trucks-minute-how-does-competition-stack). Do sada je Tesla, pak, u čitavom svijetu prodala nešto preko 300.000 automobila svih svojih modela (https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/), što je oko 2/3 prodaje samo jednog Fordovog modela, F-serije u prvoj polovici ove godine na američkom tržištu (https://www.businessinsider.com/best-selling-cars-and-trucks-in-america-in-2018-2018-8#3-ram-pickup-233539-67-18).

Dapače, prema istom izvoru, Business Insideru, niti jedan Teslin model nije bio među prvih 20 po prodaji u SAD-u, iako ovo treba uzeti s relativnom rezervom – Tesla ima visoku prodajnu cijenu svojih automobila i visoke tvorničke marže, tako da u novčanom volumenu prodaje Tesla stoji vrlo dobro. Ipak, po masovnosti prodaje, broju prodanih primjeraka, niti jedan njihov model nema bilo kakav značajniji tržišni udio na američkom i svjetskom tržištu. Jednostavno, niti se masovno proizvodi, niti se masovno kupuje.

Kako, pak, stoje stvari s električnim automobilima u Hrvatskoj ove godine? Suprotno komentarima entuzijasta – „mrka kapa“.

Pogledamo li rezultate prodaje na domaćem tržištu objavljene ovaj mjesec za period od devet mjeseci – od siječnja do kraja rujna ove godine, vidimo da je ukupno na maleckom hrvatskom tržištu prodano nešto preko 50.000 automobila. Od toga broja, najviše ih je prema vrsti goriva benzinaca (oko 28.000), pa dizelaša (> 21.000), pa hibrida, pa plinificiranih da bi električnih automobila sveukupno bilo prodano – 57. Komada.

Od toga 17 električnih Smartova, 9 VW-ova, po 7 BMW-ova i Nissana, 6 Renaulta te na šestom mjestu – 5 (slovima – pet) Tesli. Kojih, ne piše jer u tablici „2. NOVI OSOBNI AUTOMOBILI: MODELI“ ide u kategoriju „Ostali“ (http://www.autonet.hr/wp-content/uploads/2018/09/autonet_HR_car_market_2018-09.pdf).

Za razliku od neupućenih, američki analitičari nisu posebno impresionirani Teslinim najboljim rezultatom u povijesti, iako je za sada otklonjena mogućnost bankrota jer će tvrtka ipak imati sredstva za otplatu kredita. Morgan Stanley tako kupcima savjetuje kupnju Teslinih dionica uz komentar: „The quality of cash flow was stronger than expected with working capital not benefiting as much as we had anticipated.".

Goldman Sacsh savjetuje prodaju dionica uz upozorenje da je marža manja od najavljene (20% naprama najavljenih 25%) te uz napomenu da slijede kineske carine na uvoz ovih automobila; marža će u četvrtom kvartalu dalje pasti i od iduće godine će savezni poticaji na kupnju električnih vozila u SAD-u za Teslu biti povučeni. JP Morgan isto savjetuje da je sada pravi trenutak za prodati dionice, a Jeffries upozorava da bi preuranjena stvarna prodaja Modela 3 u verziji od 35.000 dolara mogla zaustaviti pozitivno poslovanje (https://seekingalpha.com/news/3401041-analysts-dig-tesla?app=1&dr=1#email_link). Naime, već je ranije izračunato da je proizvodna cijena ovoga modela 36.000 dolara (što je i razlog zašto još niti jedan nikada nije prodan).

Auto za mase? Pogledati tekst od svibnja ove godine…