Semafori bi mogli dobiti i četvrtu boju, važniju od sve tri postojeće

Crveno će i dalje značiti stop; zeleno će i dalje značiti kreni. Bijelo svjetlo će ljudskim vozačima govoriti da jednostavno slijede automobil ispred sebe

Mladen Smrekar ponedjeljak, 20. veljače 2023. u 13:35
"Bijela faza" ubrzava promet i štedi gorivo Wirestock

U hipotetskoj budućnosti u kojoj autonomni automobili masovno kruže cestama, semafori bi mogli instalirati i četvrtu boju. Istraživači Državnog sveučilišta Sjeverne Karoline predlažu da se na semafore ugradi i dodatno bijelo svjetlo koje bi vozačima signaliziralo dolazak autonomnog vozila u raskrižje. To bi, smatraju oni, moglo smanjiti razinu prometnih zagušenja i ukupnu potrošnju goriva.

Bežična komunikacija

Samovozeći automobili i kamioni neće morati "gledati" u bijelo svjetlo na semaforu, jer će s njim komunicirati bežično. Međutim, to će djelovati kao znak ljudskim vozačima i putnicima da obrate pažnju na AV koji se kreće kroz raskrižje.

Istraživači predlažu novu bijelu fazu za raskrižja
Istraživači predlažu novu bijelu fazu za raskrižja

"Crveno će i dalje značiti stop; zeleno će i dalje značiti kreni. Bijelo svjetlo će ljudskim vozačima govoriti da jednostavno slijede automobil ispred sebe", objašnjavaju istraživači u radu koji objavljuje IEEE Transactions on Intelligent Transportation Systems.   

Bijela faza

Dodjela kontrole protoka prometa AV-ima nova je ideja zvučnog naziva, paradigma mobilne kontrole, i može se koristiti za koordinaciju prometa u svakom scenariju koji uključuje autonomna vozila
Dodjela kontrole protoka prometa AV-ima nova je ideja zvučnog naziva, paradigma mobilne kontrole, i može se koristiti za koordinaciju prometa u svakom scenariju koji uključuje autonomna vozila

Koncept, nazvan "bijela faza", koristio bi računalnu snagu autonomnih vozila koja bi komunicirala međusobno i sa semaforima na raskrižjima, unutar određenog dometa. To bi im omogućilo učinkovitiju i inteligentniju koordinaciju protoka prometa, dajući prednost cestama s više vozila na njima i nudeći savjete o optimalnim brzinama.

Svi ljudski vozači bili bi obaviješteni da slijede vozilo ispred sebe putem bijelog svjetla: stani ako AV stane, nastavi ako se ono kreće. A nakon što broj autonomnih vozila na raskrižju padne ispod određenog praga, semafori bi se automatski vratili na klasičnu varijantu s prikazom crvene, žute i zelene boje.

Značajna poboljšanja

U simuliranim modelima pokazalo se da AV-ovi sami poboljšavaju protok prometa, a još više nakon uvođenja bijele faze, što pak smanjuje potrošnju goriva. Kad broj autonomnih vozila na raskrižju prijeđe 30 posto, poboljšanja postaju značajnija. Sa 70 posto AV-ova u prometu, promet u raskrižju može se odvijati potpuno automatski s uključenom bijelom fazom.

Svi ljudski vozači bili bi obaviješteni da slijede vozilo ispred sebe putem bijelog svjetla: stani ako stane, nastavi ako se ono kreće
Svi ljudski vozači bili bi obaviješteni da slijede vozilo ispred sebe putem bijelog svjetla: stani ako stane, nastavi ako se ono kreće

Tehnologija kojom bi se sustav implementirao još ne postoji i nadogradnja svakog cestovnog raskrižja zahtijevat će vrijeme i novac, ali istraživači vjeruju da bi se određeni aspekti ideje mogli implementirati relativno lako.