Postaje li Uber novi "Amazon na kotačima"?

Neočekivano, čini se da se Uber priprema za potencijalno preuzimanje koje bi moglo promijeniti turističku industriju. Navodno razmatra se kupnja Expedije, što bi Uber katapultiralo u sferu online rezervacija putovanja i potencijalno ga pozicioniralo kao "Amazon transporta"

Ivan Podnar četvrtak, 17. listopada 2024. u 22:18
📷 Erik Mclean, Unsplash, Wikipedia
Erik Mclean, Unsplash, Wikipedia

Srž potencijala, ali i problema, u preuzimanju Expedije leži u iznosu od 20 milijardi dolara, što je trenutačna tržišna kapitalizacija Expedije, koju je 1996. godine osnovao Microsoft. Ovo preuzimanje, ako se ostvari, označilo bi Uberovu najveću akviziciju do sada i značajno proširilo njegov doseg izvan tradicionalnih usluga cestovnog prijevoza i dostave hrane. Sama veličina ovog posla naglašava Uberovu ambiciju da diversificira i dominira višestrukim aspektima ekosustava putovanja i prijevoza.

CEO je ključan

Pokretačka snaga iza ovog odvažnog poteza nije nitko drugi do Uberov izvršni direktor Dara Khosrowshahi, čovjek koji izvrsno poznaje unutarnje funkcioniranje Expedije. Nakon što je više od desetljeća vodio Expediju prije prelaska u Uber, Khosrowshahi donosi jedinstvenu perspektivu ovom potencijalnom preuzimanju. Njegova kontinuirana prisutnost u upravnom odboru Expedije dodatno potiče nagađanja o sinergijama i strateškim prednostima koje bi ovo spajanje moglo otključati.

Uber u rizičnoj poziciji

Sam nagovještaj ovog potencijalnog dogovora izazvao je reakcije na burzi. Dionice Expedije porasle su za otprilike 7%, dok su Uberove pale za gotovo 3%, zbog straha da se Uber zaletava s tolikim ulogom investicije. Postoje pitanja o Uberovoj financijskoj sposobnosti da izvrši tako masivan posao. S 4,5 milijardi dolara u gotovini i gotovo 28 milijardi dolara ukupnih obveza, Uber mora tražiti kreativne opcije financiranja ili iskoristiti vlastite dionice kako bi ostvario ovu viziju. Sve to dovodi Uber u rizičnu poziciju.

Prva dobit ohrabrila

Ova potencijalna akvizicija ohrabrena je nakon Uberove prve godišnje dobiti, pri čemu je tvrtka prijavila 1,9 milijardi dolara neto prihoda za 2023. godinu. Uspješna diversifikacija tvrtke u dostavu hrane putem Uber Eatsa, koja sada čini oko trećinu njezinih prihoda, pokazuje njezinu sposobnost prilagodbe i uspjeha na novim tržištima.