BFS 2025: Dezinformacije naše svagdašnje
Medijski je krajolik danas bogatiji no inače, informacija je sve više, a izazov kako među njima probrati one istinite i relevantne treba se rješavati u obrazovnom sustavu…

Nakon niza točaka programa s opuštenijim i zabavnim temama, na BFS-u se volimo pozabaviti i onima nešto ozbiljnijima. Na programu se tako našla točka o fact checkingu. Jesu li aplikacije lijek za deformacije informacija? Zapitao je to moderator Bojan Mušćet Borisa Jokića, ravnatelja Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu te Dijanu Suton, glavnu urednicu tportala.
Danas je izvora vijesti sve više i svugdje su, pa je bitnije no ikada biti kritičan prema njima te paziti na izvore koje konzumiramo. Jokić kaže, pak, da je osnova provjere informacija u edukaciji od najranijeg doba, pa smatra da bi u škole trebalo uvesti i obrazovanje vezano uz kritičko razmišljanje i "filtriranje" informacija. Isto tako smatra da bi se javnost ipak trebalo poticati, u okruženju sve kraćeg vremena pažnje, na konzumiranje dužih formi, bilo da su to tekstovi ili video sadržaji.
Na tportalu su primijetili da njihovi vjerni i izravni čitatelji, koji skinu njihovu aplikaciju, uz članke provode dulje vrijeme – ono iznosi oko šest minuta u slučaju aplikacije, u usporedbi s oko prosječno dvije minute koliko se provodi uz članke na webu.
Bilo je govora i o novim potezima Mete, koja je odlučila ukidati fact checkere, pa smo čuli i zaključak da nametanje "istine" ili provjere činjenica u današnje vrijeme neće uspjeti ako dolazi "odozgo", od autoriteta poput internetskih platformi. Naprotiv, moralo bi dolaziti "odozdo", od samih korisnika, koji će biti adekvatno obrazovani i digitalno pismeni.
O kvaliteti informacija u odnosu na zabavne sadržaje, govorila je urednica tportala. Naglasila da je obično dojam kako se mediji bave isključivo privlačenjem klikova zabavom, no ipak se trude i biti informativnima i relevantnima. To nažalost prolazi ispod radara, zasjenjeno svim ostalim, manje ozbiljnim sadržajima.
Povuklo se i pitanje o odgovornosti medija za plasiranje dezinformacija, na što je poručeno da je i dalje značajan izazov provjeriti sve informacije – pogotovo u situaciji u kojoj mediji moraju dnevno izbaciti ogromne količine podataka. Kad se postavlja pitanje oko toga žele li biti točan ili brz izvor informacija, u tom slučaju tportal uvijek bira točnost.
Mediji budućnosti bit će oni koji stvaraju sadržaje na platformama koje zanimaju nove generacije, što podrazumijeva njihove značajne promjene. U tome bi oni tradicionalni korisnici mogli biti iznenađeni tim promjenama. Ipak, Jokić kaže da bez medija nema budućnosti civilizacije – bez novinara, inzistiranja na istini i provjere informacija, društvo ne može ići naprijed.