Brojni hrvatski IT-jevci i tvrtke nude pomoć za LastQuake
Popularna aplikacija koju Hrvati koriste kako bi pratili situaciju s potresima u seizmički aktivnim vremenima često se ruši, pa su im neke kompanije i pojedinci već ponudili pomoć
Još od zagrebačkog potresa u ožujku 2020. sve više hrvatskih građana koristi mobilnu aplikaciju LastQuake Europsko-mediteranskog seizmološkog centra, koja im dojavljuje detalje o lokaciji epicentra i magnitudi potresa. Ista služi i za prijavljivanje dojma o potresu, pa su tako korisnici iz Hrvatske i regije najveći petrinjski potres 29. prosinca prijavili preko 15.000 puta. Sve to dovodi do češćih padova sustava u EMSC-u, koji se financira većinom donacijama. Na proljeće se o tome dosta pisalo u našim medijima, a njihov IT stručnjak Fred postao je "zvijezda" na društvenim mrežama i vjerojatno se sjeti naše zemlje kad god Hrvati osjete podrhtavanje tla.
EMSC je nedavno objavio i kako su im neki korisnici iz Hrvatske već ponudili pomoć u poboljšanju IT infrastrukture, te kako su od naših građana dobili već oko 15 tisuća dolara donacija ove godine. Slijedom toga upitali smo ekipu koja stoji iza LastQuakea za detalje. Na pitanja nam je odgovorio glavni tajnik EMSC-a, Rémy Bossu.
Bug: Kakve ste ponude za pomoć dobili?
Rémy Bossu, EMSC: Kao što smo napisali i na Twitteru, do sada smo dobili vjerojatno dva tuceta ponuda ta besplatnu IT podršku, što od pojedinaca, što od nekoliko IT kompanija koje nam nude pomoć u ojačavanju IT infrastrukture. Također dobivamo ponude za redizajn aplikacije, razvoj nativne aplikacija za iOS, itd. To je sjajno i zaista cijenimo te ponude. Nažalost, nije tako jednostavno sve to iskoristiti u praksi (osim redizajna koji mislimo iskoristiti u sljedećoj nadogradnji aplikacije).
Već smo imali vanjsku reviziju IT infrastrukture od strane cijenjenog stručnjaka Grega Sadetskyja i već implementiramo predložene promjene zahvaljujući trogodišnjem sponzorstvu koje nam je omogućila zaklada Foundation SCOR pour la Science, francuske reosiguravajuće kuće SCOR. Do sada smo već poboljšali situaciju i svoje mogućnosti podnošenja velikih opterećenja i crowdsourceanja izvješća o potresima za oko deset puta!
Potres magnitude 6.4 (u Petrinji, op.a.) bio nam je iz tehničkog ugla najgori mogući scenarij, jer je, zahvaljujući zagrebačkom potresu prošle godine, LastQuake već bio iznimno popularan u regiji.
Bug: Kako sada izgleda vaša IT podrška?
RB: Da se vratim na sponzorstvo SCOR-a i tako ilustriram situaciju, prije tog ugovora i početkom 2020. godine imali smo samo jednog IT-jevca (dobro poznatog Freda :)) u svojem timu! I dalje imamo mnogo posla, upravo smo lansirali novi mobilni web, a još moramo raditi i na desktop webu koji je – da se izrazim pozitivno – starinski. Moramo iznova izraditi Twitter "quakebota", a uza sve to moramo izraditi nove mehanizme za izračunavanje magnitude potresa i obradu podataka kako bismo ih mogli objavljivati brže, povećati pouzdanost sustava, itd, itd… Potrebe su nam velike i sve donacije i sponzori su dobrodošli.
Bug: Kakav vam je dojam o hrvatskom IT sektoru?
RB: Na kraju, osim što svima moram zahvaliti na dobroj volji, vjerujem da je hrvatska tehnološka zajednica impresivna u svojem kapacitetu da ponudi pomoć drugima. Imali smo slična iskustva i ranije kada je Albaniju pogodio potres u studenome 2019., gdje je lokalna Python zajednica u veljači 2020. čak organizirala i hackathon vezan uz potrese. To mi je bilo i zadnje putovanje prije COVID krize!