GoPro Karma - Stabilno na nebu i na zemlji

GoProova letjelica jednostavna je za upravljanje, a upari li se s akcijskom kamerom HERO5 Black, također omogućuje vrlo atraktivan pogled s neba

Mario Baksa utorak, 29. kolovoza 2017. u 00:00
SPECIFIKACIJE
Masa 1.006 g (dron), 545 g (baterija), 230 g (stabilizator), 117 g (kamera)
Dimenzije 303 x 411 x 117 mm
Maksimalna brzina (deklarirana) 56 km/h (15 m/s)
Maksimalna udaljenost 3.000 m
Maksimalna visina letenja 3.200 m
Maksimalni otpor vjetra 35 km/h (10 m/s)
Jamstvo 2 godine

GoPro Karma nije samo letjelica, nego sustav koji čini letjelica (dron), stabilizator za kameru, ručka za stabilizator te dodatna oprema. Stabilizator kamere (ono što se na engleskom često naziva gimbal) nužan je kod dronova ako želite imati lijepu snimku. Problem je u tome što se s drona previše vibracija prenosi na kameru pa bez stabilizatora video ispadne mutniji, trzav, a može biti vidljiv i “žele-efekt” uslijed rolling shuttera, ako se radi o kameri koja sporije iščitava sliku sa senzora. GoPro odlično se dosjetio jedne dodatne funkcionalnosti za taj stabilizator – može se također iskoristiti za dobivanje mirne, glatke snimke iz ruke. Jednostavno ćete ga izvaditi s drona i staviti u ručku, čime se dobije Karma Grip (više o tome u okviru), koji se može kupiti i kao zasebni proizvod.

Vratimo se na početak priče – dron Karma svoj život nije počeo na najbolji način. Zbog greške u tehničkom dizajnu drona, baterija nije bila propisno pričvršćena unutar letjelice pa je bilo slučajeva da su dronovi u letu izgubili struju i pali. Zbog toga je GoPro povukao sve Karme u manje od mjesec dana nakon lansiranja na tržište. Inženjeri su prionuli rješavanju problema te je samo tri mjeseca kasnije Karma bila spremna za drugi pokušaj osvajanja tržišta.

Stabilizator se može odvojiti od drona kako bi se koristio s ručkom, a i propeleri se mogu skinuti, bilo radi sigurnijeg prenošenja, bilo kako bi se zamijenili novima, ako su se oštetili neopreznim rukovanjem
Stabilizator se može odvojiti od drona kako bi se koristio s ručkom, a i propeleri se mogu skinuti, bilo radi sigurnijeg prenošenja, bilo kako bi se zamijenili novima, ako su se oštetili neopreznim rukovanjem

Dron ne možemo nazvati malenim, a ni osobito velikim. Svakako, međutim, možemo kazati da je lijep – tijelo mu je kombinacija crne prugasto-reljefne i bijele plastike. Operativna masa malo je manja od dva kilograma. Krakovi se zaklope kad se dron sprema, kako bi stao u dobro podstavljenu torbu (kovčeg?), posebno oblikovanu baš za njega i njegove dodatke. Tako su u torbi udubine koje omogućuju da svi elementi sustava Karma sjednu na svoje mjesto, kako se ne bi pomicali prilikom prenošenja. Za druge stvari u torbi nećete imati mjesta. Ima naramenice te se može nositi na leđima.

S donje strane drona nalaze se preklopive noge. One su tu zato da se tijelo ne bi grebalo prilikom spuštanja ili dizanja, odnosno kako stabilizator ne bi udario o pod. Stabilizator se stavlja u rupu u prednjem dijelu, a baterija u stražnji dio.

 

Upravljanje

Jedna od važnijih karakteristika Karme je lakoća korištenja i upravljanja. Ovom letjelicom može upravljati praktički svatko, zahvaljujući jednostavnim kontrolama, ekranu sa živom slikom s kamere (dron ne može letjeti bez kompatibilne kamere), činjenici da dron lebdi na mjestu u zraku kad ne dirate kontrole te da sam obavlja spuštanje (za to se oslanja na GPS signal).

Kontroler je oblika školjke – podizanjem poklopca, kao kod prijenosnika, otkrivaju se ekran, palice i gumbi, koji su zaštićeni kad se dron ne koristi. Gabariti su mu takvi da doista odlično leži u rukama, a palice i gumbi smješteni su na idealna mjesta za šake prosječne veličine.

Kontroler ima ekran od 5 inča (12,7 cm), osjetljiv na dodir, pomoću kojeg se upravlja funkcijama kontrolera i drona, a i podešavaju se opcije kamere u dronu
Kontroler ima ekran od 5 inča (12,7 cm), osjetljiv na dodir, pomoću kojeg se upravlja funkcijama kontrolera i drona, a i podešavaju se opcije kamere u dronu

Dron i kontroler komuniciraju pomoću WiFi-ja. GoPro tvrdi da se od kontrolera može udaljiti čak tri kilometra prije no što izgubi signal. Ako dođe do gubitka signala, dron će prvo malo pričekati na ponovnu uspostavu, a ako do toga ne dođe, vratit će se ili na mjesto s kojeg je dignut, ili do vas (do mjesta kontrolera), ako ste se udaljili više od 25 metara od mjesta lansiranja. Živa slika počinje “zapinjati” na udaljenosti između 100 i 200 metara od kontrolera, ovisno o stanju na terenu, a to što slika zapinje, ne znači da i dalje nemate punu kontrolu nad dronom. Naravno, to neće utjecati na kvalitetu snimke, jer kamera u dronu sprema video na memorijsku karticu.

 

Prvo u virtualnom

Zgodno je što je u kontroler ugrađen i kratki tečaj upravljanja dronom, gdje u virtualnoj okolini prvo slijedite upute kako biste naučili osnove upravljanja, a poslije možete i malo virtualno letjeti, dok se ne osjetite spremnim dignuti stvarni dron.

Ako lijevu palicu pomičemo naprijed i natrag, dron se diže i spušta. Pomičemo li ju lijevo i desno, rotira se oko vertikalne osi. Desnom se palicom dron kreće u smjeru nagnutosti palice, s obzirom na njegovu orijentaciju. Dakle, pomakom palice naprijed dron ide naprijed, pomakom ulijevo kreće se bočno ulijevo i slično. Kad se kretao naprijed, postizali smo brzinu od tridesetak kilometara na sat.

Kad Karma sklopi krila – dron u tom položaju zauzima manje mjesta, a jedino tako i stane u torbu
Kad Karma sklopi krila – dron u tom položaju zauzima manje mjesta, a jedino tako i stane u torbu

Palice su analogne, dakle jači otklon znači intenzivniju akciju, bilo da je riječ o pravocrtnom kretanju ili rotiranju oko svoje osi. Kretanje ide prilično glatko i lijepo se dade dozirati, no rotiranje i promjena nagiba kamere kotačićem pod lijevim kažiprstom i ne ide baš toliko glatko, ali to vam valjda nije toliko ključno za snimke. Nagib kamere određuje se u rasponu od 90° – od vertikalnog pogleda prema tlu, do linije horizonta. Pod desnim kažiprstom nalaze se gumb za pokretanje snimanja te gumb za označavanje vama bitnog trenutka. Te su oznake vidljive u GoProovom programu za uređivanje videa, nazvanom Quik.

Kako je dron orijentiran u zraku, može se ocijeniti preko ekrana te prema LED-icama na svakom kraku. Zelena svjetla označavaju prednju stranu drona, a crvena stražnju. Uz ručno upravljanje, Karma nudi četiri (polu)automatske putanje: Dronie (u osnovi video selfie, kod kojeg se kamera udaljava od vas prema nebu, kako bi se na snimci “otvorila” vaša okolina), Cable Cam (dron leti ovamo-onamo između dvije točke), Orbit (kruži oko vas) i Reveal (uz kretanje drona kamera polako mijenja nagib, od pogleda prema tlu do pogleda prema horizontu). Nažalost, nema sposobnost izbjegavanja prepreka i mogućnost praćenja, tako da vas ne može sam slijediti dok, primjerice, biciklirate.

 

Završne radnje

Kad više ne želite upravljati dronom, na kontroleru se pritisne gumb za spuštanje, zatim se na touchscreenu odabere način spuštanja (da se spusti na mjesto odakle je dignut ili da dođe do vas) i on kreće na mjesto spuštanja te se polako i sigurno spusti. Takva je barem situacija kad leti na otvorenom. Kako nema senzore za prepreke, sami morate zaobilaziti eventualne prepreke prilikom Karminog povratka i spuštanja. Iako, ne bi se baš ni trebalo letjeti tamo gdje se nalaze prepreke, zbog sigurnosti i potencijalne štete. Kontakt sa zemljom ipak se ostvari s malo više sile nego što biste očekivali, s obzirom na sporo spuštanje.

S dronom se isporučuje i prilagođena torba, kako bi ga se moglo prenijeti do mjesta lansiranja bez oštećenja
S dronom se isporučuje i prilagođena torba, kako bi ga se moglo prenijeti do mjesta lansiranja bez oštećenja

GoPro navodi da baterija drži do dvadeset minuta leta, a ova koja je bila u testiranom dronu, omogućila nam je nešto preko 16 minuta leta. Kad je baterija pri kraju, dron vas upozorava, a ako se oglušite i sami ga ne spustite dokad je preostalo tri minute leta, sam će krenuti prema mjestu s kojeg je dignut u zrak i spustiti se.

Kako bi dron operativne mase od dva kilograma mogao letjeti petnaestak minuta, potrebna je i velika baterija – u ovom slučaju to je LiPo baterija od 75,4 Wh (5.100 mAh pri 14,8 V), koja se napuni za malo više od jednog sata
Kako bi dron operativne mase od dva kilograma mogao letjeti petnaestak minuta, potrebna je i velika baterija – u ovom slučaju to je LiPo baterija od 75,4 Wh (5.100 mAh pri 14,8 V), koja se napuni za malo više od jednog sata

Ovakav se dron ne kupuje ako nemate namjeru snimati iz zraka, iako je zakonska regulativa glede pitanja snimanja iz zraka u Hrvatskoj dubiozna (proučite zakone kako ne bi poslije bilo neugodnih iznenađenja). Da, lijepo je upravljati njime, no pravu vrijednost Karma dobiva kad se pogledaju snimke snimljene kamerom HERO5 Black (ili eventualno HERO4 Black ili Silver, s kojima je također kompatibilan, a za koje treba dokupiti nosač). S njima ćete bez ikakve sumnje biti vrlo zadovoljni. O performansama same kamere više pročitajte u ovomjesečnom usporednom testu akcijskih kamera.

Ukratko, Karma je ispunila visoka očekivanja kad je u pitanju kvaliteta snimki. Naravno, treba imati na umu da GoPro ima objektiv riblje oko pa ćete u obradi videa možda htjeti korigirati taj efekt. Stabilizator je anulirao vibracije koje dron proizvodi, tako da one nisu primjetne ni u 4K razlučivosti pri 30 sličica u sekundi. Odlično!

GoPro Karma

  • Lakoća upravljanja
  • Vrlo dobre snimke iz zraka (pogotovo 4K video)
  • Sklopiv i prenosiv zahvaljujući prilagođenoj torbi
  • Ručka za stabilizator za snimanje iz ruke
  • Nema senzore za izbjegavanje prepreka
  • Baterija ne traje baš dugo
  • Ne zna slijediti rukovatelja
Performanse 10
Baterija 10
Izrada 10
UKUPNO 10
Cijena 10.999 kn (s kamerom HERO5 Black) / 7.799 kn (bez kamere) Prikaži sve cijene Ustupio: Spinnaker distribucija