TobyRich Moskito - Perolaka kategorija

Ako ste kao dijete sanjali o pilotskoj karijeri ali onda su vam se tome ispriječili život i “socioekonomske prilike”, možda nije kasno vratiti se staroj ideji, barem kao hobist

Oton Ribić četvrtak, 20. srpnja 2017. u 00:00
SPECIFIKACIJE
Kapacitet 10-12 minuta leta
Sučelja Micro-USB (punjenje), Bluetooth (kontrola)
Podržane platforme Android, iOS

Treba priznati da su, pored vladajuće navale dronova svakakvih vrsta i veličina, avioni na daljinsko upravljanje nekako pali u drugi plan. I to nikoga ne treba čuditi: dronovi su lakši i stabilniji za upravljanje te obično nude barem nekakvu najosnovniju kameru, čime djeluju korisnije. No ne treba zanemariti aviončiće, jer je razvoj tehnologije u međuvremenu doveo do toga da je danas letenje njima, barem na najosnovnijoj razini, jednostavno i pristupačno svakome. TobyRichev Moskito dobar je primjer za to.

Riječ je o dvokrilcu izrađenom od vrlo laganog “stiroporastog” materijala. Pogoni ga minijaturni električni motor, a unutar pregrada još je skrivena litij-polimerska baterija i nešto upravljačke elektronike. S donje strane nalazi se Micro-USB priključak za punjenje, prekidač za uključivanje, LED-ica za status punjenja te mali zvučnik. Inače, punjenje baterije traje svega dvadesetak minuta, a zauzvrat se dobiva oko 10 minuta leta pa bi mobilni powerbankovi mogli biti koristan dodatak Moskitu.

 

Uvijek iznova, aplikacije

Aplikacija za upravljanje nudi nekoliko jednostavnih izbora upravljanja i signalizacije
Aplikacija za upravljanje nudi nekoliko jednostavnih izbora upravljanja i signalizacije

Ovim se avionom upravlja, pogađate, preko Bluetootha, pomoću aplikacije za Android, odnosno iOS. Inače su nezavisne male tvrtke, naročito one koje su proizašle preko noći iz Kickstartera, notorne po niskoj kvaliteti brzinski sklepanih mobilnih aplikacija, ali u ovom slučaju, unatoč nekim “hrapavostima”, ova je jasna i intuitivna. Bežično povezivanje brzo je i jednostavno. Ponuđeno je nekoliko savjeta za letenje, a nude se i jednostavne postavke maksimalne oštrine zavoja, osjetljivosti i sličnog. Najzad, tu je i sekcija aplikacije namijenjena samom letenju.

Moskitom se upravlja pomoću svega dva parametra: brzinom motora i kormilom. Brzina motora indirektno služi i kao vertikalno upravljanje (većim “gasom” avion se podiže), a bočno naginjanje tek je efekt skretanja kormilom, nakon čega se avion opet sam “izravnava”. “Gasom” se upravlja dodirom na ekranu, a za skretanje postoje dvije mogućnosti: koristiti akcelerometar i naginjati uređaj, ili upotrijebiti mali priloženi joystick, koji se učvršćuje na ekran pomoću vakuumskih hvataljki i daje više taktilni osjećaj za kormilo, čime je i lakše letjeti ravno.

Dva ključna parametra upravljanja su brzina propelera i nagib, čiji status aplikacija jasno prikazuje u svakom trenutku leta
Dva ključna parametra upravljanja su brzina propelera i nagib, čiji status aplikacija jasno prikazuje u svakom trenutku leta

Letenje u dobrim uvjetima prilično je zabavno – dovoljno jednostavno da nije frustrirajuće početnicima, ali i dovoljno izazovno da vas drži konstantno zainteresiranim. Pripremite se na nešto učenja balansiranja između prebrzog uspinjanja i obrušavanja prema tlu, ali ubrzo ćete se početi snalaziti i letjeti stabilno. Iako ćete Moskita, uz nešto improviziranja i dodavanja kotačića, uspjeti natjerati da uzleti samostalno s površine, jednostavnije je (i preporučeno) dati mu “gas” i baciti ga rukom. Usto, njime se može letjeti dovoljno sporo da ga ponovno možete uhvatiti u zraku, dakle niste primorani sletjeti na tlo.

 

Jača vjetrofobija

No na vjetru, naročito promjenjivom, njegova perolaka masa znači da ćete se morati pošteno izmučiti oko upravljanja – mnogo više nego sa standardnim radioupravljanim avionima. Neka utjeha je u tome da je Moskito dovoljno čvrst da preživi umjerene padove bez posljedica, ali svejedno, računajte na to da ćete s njime uglavnom biti ograničeni na “bonacu”. Mrak, međutim, nije problem: tu su LED-ice kojima se avion dosta lako uočava u noćnim uvjetima. Radijski domet nekoliko je desetaka metara – u praksi dovoljno da ćete ga prije izgubiti iz vida, nego iz dometa kontrola.

Joystick s vakuumskim hvataljkama olakšava upravljanje avionom na ekranu osjetljivom na dodir
Joystick s vakuumskim hvataljkama olakšava upravljanje avionom na ekranu osjetljivom na dodir

Za razliku od modela s jačim, benzinskim motorima, održavanje ovog aviončića ne može biti jednostavnije, jer ga zapravo gotovo i nema. Treba mu samo puniti bateriju, a ako se baš i dogodi neki lom pogona, u paketu ćete pronaći rezervni propeler.

Ukupna veličina, prema tome i snaga i performanse Moskita, ipak znače da na dodatnu opremu morate zaboraviti. Nekakve naljepnice i oznake bi još prošle, ali montiranje kamere ili ikakvog korisnog tereta, od njega trenutačno napravi ciglu.

Gotovo sigurno bi ga i inače ciglom smatrali ozbiljni modelari, kojima izvođenje kompleksnih manevara pomoću mnogo upravljačkih površina nije problem, ali u tome nije niti poanta. Poanta je da si ovako nešto može priuštiti svatko, naučiti brzo, i zabaviti se bez prethodnog proučavanja tone knjiga o avijacijskoj kinetici.

TobyRich Moskito

  • Jednostavnost upravljanja i održavanja
  • Otpornost na lomove
  • Cijena
  • Osjetljivost na vjetar
  • Prelagan za dodatke
Izrada 7
Performanse 5
Isplativost 8
UKUPNO 6
Cijena 50 EUR Ustupio: TobyRich