Evo što bi se doista dogodilo kad bi svi privatni automobili vozili na struju

Nova američka studija donosi hipotetski scenarij skore budućnosti u kojoj će svi automobili bili električni. Nalazi idu snažno u prilog budućnosti električnih vozila

Mladen Smrekar četvrtak, 4. ožujka 2021. u 20:34

Studija iz 2014. proučavala je cjelokupni životni ciklus emisije EV, od kopanja metala potrebnih za baterije do proizvodnje električne energije potrebne za njihovo napajanje i te podatke usporedila s prosječnim emisijama vozila na naftu.

Kineski sindrom

Pokazalo se da su električna vozila, napunjena električnom energijom dobivenom iz ugljena, zapravo gora za okoliš od konvencionalnih benzinskih automobila.

Električna vozila napunjena energijom dobivenom iz ugljena zapravo gora za okoliš od konvencionalnih benzinskih automobila
Električna vozila napunjena energijom dobivenom iz ugljena zapravo gora za okoliš od konvencionalnih benzinskih automobila

No, danas je sve manje zemalja u kojima se električne mreže još uvijek u cijelosti ili uglavnom opskrbljuju energijom dobivenom iz ugljena. Kina je jedna od takvih; procjenjuje se da tamo još uvijek 58% opskrbe zemlje potječe od ugljena. S duge strane, Kina ima dvostruko veći kapacitet vjetroelektrana od SAD-a i godišnje gradi više solarnih panela od bilo koje druge zemlje.

Hipotetski scenarij

Nedavno je u časopisu Environmental Science and Technology objavljena studija Colina Shepparda iz Nacionalnog laboratorija Lawrence Berkeley. On je modelirao hipotetski scenarij budućnosti u kojem će svi automobili bili električni. Nalazi idu snažno u prilog budućnosti električnih vozila.

Sheppard je izračunao kad bi sva privatna vozila u SAD-u bila električna, to smanjilo emisiju stakleničkih plinova koje danas emitiraju osobna vozila za 46%, odnosno za pola gigatone ugljičnog dioksida godišnje. Ovo smanjenje moglo bi se još više povećati kad bi se vozila podvrgnula "kontroliranom", "pametnom punjenju".

Riječ je o tome da se vozila pune u strateški odabrano vrijeme kako bi se smanjili financijski troškovi proizvodnje električne energije.

Na primjer, punjenje noću često je jeftinije nego danju. Kad bi se svi električni automobili u privatnom vlasništvu napunili na takav način, uštede emisija mogle bi porasti na 49% godišnje.

Upola manji troškovi održavanja

Potencijalne ekološke koristi električnih automobila očite su. No, nije li njihova cijena još uvijek previsoka za većinu ljudi? Prošlogodišnji Consumer Reports, izvještaj grupe za prava potrošača, procjenjuje da su troškovi popravka i održavanja električnih vozila po prijeđenoj kilometraži gotovo upola manji nego troškovi tradicionalnih vozila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem.

Troškovi održavanja električnih vozila gotovo su upola manji nego održavanje tradicionalnih vozila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem
Troškovi održavanja električnih vozila gotovo su upola manji nego održavanje tradicionalnih vozila s motorima s unutarnjim sagorijevanjem

Električni motori imaju samo jedan pokretni dio, dok ih tradicionalni motori imaju na desetke. To znači da se u EV mora mijenjati manje komponenti, a to pak znači značajne uštede. 

Jača tržište rabljenih EV vozila

Nedavna analiza pokazala je da će visoka stopa amortizacije novih električnih vozila dovesti do porasta tržišta rabljenih vozila, dostupnih kupcima plićeg džepa. EV bi do kraja desetljeća cijenom mogli postati konkurentni konvencionalnim automobilima na benzinski pogon.

Istovremeno, američka kućanstva mogla bi godišnje uštedjeti do tisuću dolara na kupovini goriva ako se prebace na EV. A to bi, smatraju analitičari, trebao biti još jedan valjani razlog da se klasični automobili pošalju u mirovinu.