Nakon jedne iznimne godine s porastom, nastavlja se pad cijena litij-ionskih baterija

Istraživanje organizacije BloombergNEF pokazuje da su se cijene baterija tijekom ove godine vratile na dugogodišnji put pojeftinjenja, nakon privremenog poskupljenja tijekom 2022.

Sandro Vrbanus utorak, 28. studenog 2023. u 19:15

Od početka prošloga desetljeća pa do današnjih dana potražnja za litij-ionskim baterijama u konstantnom je porastu, jednako tako rastu i proizvodni kapaciteti, a cijene litij-ionskih baterijskih setova značajno su pale. Prema podacima koje redovito prikupljaju istraživači organizacije BloombergNEF, 2010. godine cijena baterijskih sklopova bila je 1.391 američki dolar po kWh, dok je danas ona točno red veličine niža te iznosi 139 USD/kWh (gledano u realnim terminima današnje vrijednosti dolara).

Cijelo to razdoblje obilježio je kontinuirani pad cijena na godišnjoj razini, s jednom jedinom iznimkom – 2022. godina bila je jedina bez presedana, u kojoj je prosječna cijena nakratko bila porasla. Tijekom ove godine prosječna je cijena litij-ionskih baterijskih sklopova pala za 14% u odnosu na lanjske razine, a za oko 7% je niža i od cijena iz 2021. godine, pa možemo reći da je 2022. godina bila iznimka, nakon koje je nastavljen silazni trend prosječnih cijena.

I dalje velik rast potražnje

Pojeftinjenje se ove godine pripisuje sniženju cijena sirovina i komponenata, kao i povećanju proizvodnih kapaciteta u svim dijelovima vrijednosnog lanca. S druge strane, potražnja nije porasla onoliko koliko se očekivalo, pa je i to dovelo do sniženja cijena. Ipak, potražnja za litij-ionskim baterijskim sklopovima i dalje će ove godine rasti po gotovo nevjerojatnoj stopi od 53%, u odnosu na prošlu godinu.

📷 BloombergNEF
BloombergNEF

Glavni generatori potražnje su industrija električnih automobila i statičnih sustava za pohranu energije, koji će "dogurati" proizvedene količine na 950 GWh tijekom ove godine. Unatoč velikom rastu, brojni proizvođači kažu kako su primorani smanjiti proizvodne kapacitete, tj. prilagoditi ih novim očekivanjima i donekle sniziti ciljeve. Manja potražnja od očekivane dogodila se primarno zbog rasta cijena prošle godine, što je pokolebalo neke kupce, pišu analitičari BloombergNEF-a. No, ti su strahovi do sada već splasnuli.

Ispod 100 dolara

Pogleda li se samo situacija u baterijskim sklopovima za električna vozila, situacija je za proizvođače (a samim time i kupce) još povoljnija. Prosječna cijena baterijskog seta za baterijsko-električna vozila ove je godine iznosila 128 USD/kWh, a na razini baterijske ćelije samo 89 USD/kWh. Najjeftiniji baterijski setovi dolaze iz Kine (126 USD/kWh), dok su u Europi u prosjeku 11% skuplji.

Primijećen je i trend prelaska na jeftiniju, LFP tehnologiju, koja se već sada ističe prosječnim cijenama ćelije od 95 USD/kWh. Tu razinu bi klasične (litij-nikal-mangan-kobalt-oksidne, NMC) baterije trebale dosegnuti do kraja desetljeća. Za sada se predviđa da će prosječna cijena baterijskih sklopova, zahvaljujući daljnjim tehnološkim inovacijama i poboljšanjima u proizvodnji, do 2030. godine biti 80 USD/kWh. Projekcija iste cijene za 2024. godinu je 133 USD/kWh.