Što je otkrilo prvo neovisno mjerenje kvalitete mreža pokretnih komunikacija u Hrvatskoj?

HAKOM je tijekom siječnja i veljače organizirao neovisno mjerenje kvalitete govornih i podatkovnih telekomunikacijskih usluga u hrvatskim gradovima i na prometnicama

Sandro Vrbanus srijeda, 19. travnja 2023. u 11:02

Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) dala je izmjeriti kvalitetu usluga u pokretnim javnim elektroničkim komunikacijskim mrežama na području Republike Hrvatske za 2023. godinu. Bilo je to prvo neovisno mjerenje tog tipa, a za HAKOM ga je provela njemačka tvrtka NET CHECK GmbH početkom ove godine.

Mjernom kampanjom bilo je obuhvaćeno 29 gradova i 3.900 kilometara cesta i autocesta na području Hrvatske, tj. područje na kojemu živi preko 50% ukupne populacije ili približno dva milijuna stanovnika. Mjerno izvješće o kvaliteti usluga u pokretnim javnim elektroničkim komunikacijskim mrežama dostupno je na poveznici, a HAKOM će ovakva mjerenja provoditi i u budućnosti i javno ih objavljivati.

Mjereno stvarno iskustvo

Mjerenja su obavljena pomoću mjerne opreme postavljene na krovovima vozila, a testirane su performanse govornih i podatkovnih usluga. Prikupljeno je oko 2.500 uzoraka za govorne te preko 24 tisuće uzoraka za podatkovne usluge po svakom operatoru.

Analiza prikupljenih podataka rađena je prema metodologiji koju su propisali BEREC (Tijelo europskih regulatora za elektroničke komunikacije) i ITU (Međunarodna telekomunikacijska unija), a cilj mjerenja bio je predstaviti stvarno iskustvo na način kako ga doživljavaju korisnici usluga, kažu iz HAKOM-a.

Rezultati

Mjerenje je pokazalo da su performanse hrvatskih mobilnih mreža i dalje vrlo visoke te da su operatori nastavili ulagati u razvoj i podizati prijenosne kapacitete i kvalitetu uz istovremeno ulaganje u nove tehnologije. Ovo mjerenje i sva buduća mjerenja će operatorima pomoći poboljšati svoje usluge, pogotovo u područjima na kojima im je rezultat ispao slabiji nego su očekivali ili željeli.

Ukupan broj bodova koje operator može osvojiti je 1000. Podijeljeno prema uslugama, maksimalan broj bodova za govorne usluge je 350 bodova, a za podatkovne 650 bodova. Mrežni operator dobiva bodove za rangiranje na temelju izmjerene KPI vrijednosti.

Ukupni rezultat

Najbolji ukupni rezultat na testu mreža pokretnih komunikacija pokazao je Hrvatski Telekom s ukupno osvojenih 942 boda, a slijedi A1 Hrvatska sa ukupno 928 osvojenih bodova. Telemach je zauzeo treću poziciju s ukupno 884 boda 📷 HAKOM
Najbolji ukupni rezultat na testu mreža pokretnih komunikacija pokazao je Hrvatski Telekom s ukupno osvojenih 942 boda, a slijedi A1 Hrvatska sa ukupno 928 osvojenih bodova. Telemach je zauzeo treću poziciju s ukupno 884 boda HAKOM

Govorne usluge

Hrvatski Telekom i A1 Hrvatska imaju slične rezultate na cestama, ali A1 Hrvatska ipak pokazuje bolje performanse u gradovima, što u konačnici za A1 Hrvatska osigurava najveći broj bodova za govorne usluge 📷 HAKOM
Hrvatski Telekom i A1 Hrvatska imaju slične rezultate na cestama, ali A1 Hrvatska ipak pokazuje bolje performanse u gradovima, što u konačnici za A1 Hrvatska osigurava najveći broj bodova za govorne usluge HAKOM

Podatkovne usluge

Kod usluga podatkovnog prijenosa Hrvatski Telekom i A1 imaju slične rezultate na cestama, ali ovaj put bolje rezultate u gradovima postigao je Hrvatski Telekom. Iako je Telemach ostvario bolji rezultat u gradovima od A1 Hrvatska, nalazi se na trećem mjestu zbog slabijeg rezultata na cestama  📷 HAKOM
Kod usluga podatkovnog prijenosa Hrvatski Telekom i A1 imaju slične rezultate na cestama, ali ovaj put bolje rezultate u gradovima postigao je Hrvatski Telekom. Iako je Telemach ostvario bolji rezultat u gradovima od A1 Hrvatska, nalazi se na trećem mjestu zbog slabijeg rezultata na cestama HAKOM

Veliki gradovi

Osim rangiranja operatora na razini Republike Hrvatske, rezultati mjerenja kvalitete usluge prezentirani su i za četiri velika hrvatska grada, koristeći istu metodologiju.

Najveći broj bodova u Zagrebu dobio je A1 Hrvatska, dok je drugoplasirani Hrvatski Telekom. U Splitu je Hrvatski Telekom dobio najviše bodova, dok je drugoplasirani Telemach 📷 HAKOM
Najveći broj bodova u Zagrebu dobio je A1 Hrvatska, dok je drugoplasirani Hrvatski Telekom. U Splitu je Hrvatski Telekom dobio najviše bodova, dok je drugoplasirani Telemach HAKOM
U Rijeci je situacija ista kao i u Splitu: Hrvatski Telekom ima najviše bodova, a Telemach je drugoplasirani. U Osijeku svi operatori pokazuju odlične rezultate; A1 Hrvatska ima najveći broj bodova, dok je Hrvatski Telekom na drugom mjestu 📷 HAKOM
U Rijeci je situacija ista kao i u Splitu: Hrvatski Telekom ima najviše bodova, a Telemach je drugoplasirani. U Osijeku svi operatori pokazuju odlične rezultate; A1 Hrvatska ima najveći broj bodova, dok je Hrvatski Telekom na drugom mjestu HAKOM

Korisnici i sami mogu mjeriti kvalitetu

Neovisna mjerenja kvalitete mobilnih usluga HAKOM je dosad pružao isključivo putem prikupljenih podataka iz mobilne aplikacije HAKOMetar Plus za mjerenje brzina u mobilnoj mreži i ostalih parametara kvalitete mobilne usluge. Mjerne podatke kod HAKOMmetra Plus anonimizirano kreiraju sami korisnici. Ti se podaci pojedinačno i skupno prikazuju unutar aplikacije, uključujući i georeferencirano na karti Hrvatske.