Teleskopom otkrili najveću molekulu alkohola u svemiru

U promatranjima teleskopom ALMA identificirana su dva izomera: normalni propanol i izopropanol, ključni sastojak sredstva za dezinfekciju

Mladen Smrekar ponedjeljak, 4. srpnja 2022. u 13:42

O, da, alkohola ima i u svemiru! Dakako, nije riječ o buteljama vina koje su odbacili nemarni astronauti; on se tamo nalazi u mikroskopskom, molekularnom obliku. A istraživači vjeruju da su otkrili dosad najveću molekulu alkohola u svemiru, onu u obliku propanola.

Dva izomera

U promatranjima, objavljenim u časopisu Astronomy & Astrophysics ovdje i ovdje identificirana su dva izomera: normalni propanol koji je prvi put otkriven u području stvaranja zvijezda te izopropanol, ključni sastojak sredstva za dezinfekciju, koji nikad prije nije viđen u međuzvjezdanom obliku.

Alkohol u svemiru: Izomeri propanol i izo-propanol otkriveni su u Sgr B2 pomoću teleskopa ALMA

Ova bi otkrića trebala rasvijetliti kako nastaju nebeska tijela poput kometa i zvijezda.

"One su nalik jedna drugoj i fizički se ponašaju na vrlo sličan način, što znači da bi te dvije molekule trebale biti prisutne na istim mjestima u isto vrijeme", objašnjava astrokemičar Rob Garrod sa Sveučilišta u Virginiji. "Jedino otvoreno pitanje su točne količine - to čini njihov međuzvjezdani omjer daleko preciznijim nego što bi bio slučaj za druge parove molekula."

Rađaonica zvijezda

Ove molekule alkohola pronađene su "rađaonici", divovskom području stvaranja zvijezda zvanom Strijelac B2 (Sgr B2). Regija se nalazi blizu središta Mliječnog puta i blizu supermasivne crne rupe oko koje je izgrađena naša galaksija.

Iako se ova vrsta molekularne analize dubokog svemira provodi više od 15 godina, za ovo otkriće zaslužan je teleskop Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA). On naime nudi veću rezoluciju i veću razinu osjetljivosti, što pak omogućuje identifikaciju nekad nevidljivih molekula.

"Što je molekula veća, ona proizvodi više spektralnih linija na različitim frekvencijama", objašnjava fizičar Holger Müller sa Sveučilišta u Kölnu. "U izvoru kao što je Sgr B2 postoji toliko mnogo molekula da se njihovi spektri preklapaju i teško je razdvojiti njihove otiske i identificirati ih pojedinačno."

Identifikacija molekula

Pronalaženje blisko povezanih molekula, poput normalnog propanola i izopropanola, te mjerenje njihovih količina, znanstvenicima omogućuje da detaljnije sagledaju kemijske reakcije koje su ih proizvele.

Integrirane karte intenziteta odabranih prijelaza etanola

ALMA je dosad uočila organske molekule izopropil cijanid, N-metilformamid i ureu. Širenje na niže frekvencije trebalo bi dodatno smanjiti spektralnu konfuziju i omogućiti identifikaciju dodatnih organskih molekula u spektakularnom izvoru.