Komentar

Zamalo nagrabusismo, a ni krivi ni dužni

Davor Šuštić srijeda, 20. ožujka 2019. u 19:45

Greška u Googleovom algoritmu stavila nas je na nišan nekih od najvećih tehnoloških YouTube kanala, što bi za mnoge kreatore videosadržaja mogla biti smrtna presuda

O problemima s intelektualnim vlasništvom na YouTubeu glasno se priča već nekoliko godina, no sve do sada nisam imao predodžbu o koliko se velikoj i zamršenoj stvari radi. YouTube, kao globalno i svima dostupno mjesto za istovar videosadržaja, nevjerojatno je kompleksan organizam. Googleu nije i ne može biti lako pratiti tko je originalni autor svakog pojedinog videa, ali dužan je to činiti, zbog komercijalne naravi samog servisa. Možda toga niste svjesni, ali YouTube za Google predstavlja gigantsku platformu za oglašavanje, čiji ću fundamentalni koncept pokušati objasniti u narednih nekoliko rečenica. Ako imate neki proizvod i želite da ljudi vide njegovu reklamu, platit ćete Googleu da ju prikazuje prije ili unutar nečijeg videa. Google sam bira gdje će ju ubaciti, već prema gomili najrazličitijih kriterija, temeljenih na željama autora reklame i osobnim preferencijama vas kao gledatelja, o kojima Google ima nevjerojatnu količinu informacija. Primjerice, u slučaju da se bavite skokovima s padobranom, vjerojatno nećete nikad vidjeti reklamu za profesionalni uzgoj tapira, ali biste mogli vidjeti spotove za sportsku užad, skafandere, zaštitne rukavice i slično. Da bi sve bilo "pošteno", Google zauzvrat financijski nagrađuje autore videa. Što vaš video ima više pregleda, dobit ćete više novca, budući da vam je video iskorišten za plasiranje većeg broja reklama. Naravno, ništa od ovoga ne vrijedi u slučaju da video ne želite monetizirati, ali za profesionalne YouTube kanale monetizacija je velik izvor prihoda. Osobito ako djeluju na engleskom govornom području, gdje je "vrijednost" pregleda mnogo veća nego u Hrvatskoj.

E sad, ako netko uzme moj video, plasira ga na svojem kanalu i počne skupljati preglede, ja mogu podnijeti takozvani Content ID claim. To je prijava u kojoj u principu tvrdim da se radi o mojem videu. Potom mi se nude dvije opcije - da se "ukradeni" video ukloni s YouTubea, ili da dopustim da ostane objavljen, ali da se sav prihod od pregleda tog videa slijeva meni, a ne onome tko ga je drpio. Pošteno. Pošteno je i što opetovano kršenje ovih pravila rezultira trajnim uklanjanjem korisničkog računa prekršitelja. Drugim riječima, ako redovito objavljujem tuđe sadržaje kao svoje, YouTube će mi brzo dati cipelu.

Problem ne leži u samom konceptu YouTubeove zaštite intelektualnog vlasništva, već u tome što je sustav izrazito sklon izrabljivanju, a ujedno i vrlo bugovit, tako da vam se može dogoditi da završite na stupu srama, a da niste napravili apsolutno ništa loše. Ovo smo iskusili na vlastitoj koži, večer prije i na dan nastanka ove kolumne. Gamers Nexus, jedan od najpoznatijih i po meni najboljih tehnoloških YouTube kanala, na Twitteru je objavio sljedeće:

Vjerujem da je otprilike jasno o čemu se radi – optuženi smo da smo YouTube uvjerili kako smo vlasnici prava na sve zapise unutar kojih se prikazuje Unigineov Heaven, popularan generički test grafičkih kartica. Ako netko u svojem videu objavi isječak iz Heavena, loše mu se piše – sav prihod od tog videa automatski ide nama.

Ubrzo su se počeli javljati i drugi tehnološki YouTube kanali, poput JayzTwoCentsa, Nerd on a Budgeta i Tech Showdowna, tvrdeći da je neki tamo BugTV njihove sadržaje proglasio vlastitima, s ciljem da pokupi (ukrade) zaradu od pregleda. Naravno, počeli su se slijevati ne-baš-ugodni komentari fanova tih oštećenih YouTubera, kroz koje smo žestoko ispljuvani, uz poneku prijetnju - raširite guzove, razvalit ćemo vas. Tako nam se dogodilo da je unutar par sati za naš YouTube kanal čulo nekoliko milijuna ljudi, nažalost, iz posve pogrešnih razloga.

Mogli smo biti maleni YouTube kanal iz Amerike, koji je uložio nekoliko godina predanog rada da bi došao do 5.000 pretplatnika. Tada bi nas Gamers Nexusova objava pokopala.

Što se zapravo dogodilo? Dvije su mogućnosti. Možda je netko s imenom "BugTV" doista pokrenuo sporne Content ID claimove, no to je onda jedino mogao biti kanal mađarskog MCN-a (MultiChannel Network) s kojim, nažalost, dijelimo naziv. No mnogo je izgledniji drugi scenarij, da je došlo do neidentificiranog buga u Googleovom algoritmu. Kakvog buga, što ga je uzrokovalo i što poduzeti da se on ne ponovi - ne znade nitko, niti ima ikakve nade da ćemo u nekom trenutku od strane Googlea dobiti tu informaciju. Nekoliko sati nakon početka ovih neugodnosti neki su nam revoltirani YouTuberi javili da je Content ID claim "otpušten", dakle da je netko ručno revidirao slučaj i zaključio da nema kršenja intelektualnog vlasništva. Još jednom napominjem, sve ovo - kako tobožnje blokiranje, tako i otpuštanje tuđih videa - dogodilo se bez ikakve intervencije s naše strane. Jedino što smo u tih nekoliko sati uspjeli napraviti jest pokušati objasniti situaciju na Gamers Nexusovom Twitteru i u komentarima na našem YouTube kanalu. Gamers Nexus, naravno, nije uklonio svoju originalnu poruku, u kojoj nas pred milijunima informatičara i zaljubljenika u tehnologiju naziva lažovima i prevarantima.

Ne mogu reći da nam je počinjena osobita šteta, budući da djelujemo na hrvatskom govornom području i zapravo nemamo preklapanje s ljudima koji prate Gamers Nexusov profil na Twitteru. Međutim, to nije nužno moralo biti tako. Mogli smo biti maleni YouTube kanal iz Amerike, koji je uložio nekoliko godina predanog rada da bi došao do 5.000 pretplatnika. Tada bi nas Gamers Nexusova objava vjerojatno pokopala.

Začudila me reakcija Gamers Nexusa. Trebao bi znati da ovakve situacije uopće nisu rijetkost. Ta dobro je poznato da je Linus Tech Tips, najveći tehnološki YouTube kanal na svijetu, imao isti problem poput nas. Drugi kanali dobivali su Content ID prijave od LTT-a, koje oni nikad nisu podnijeli. Zašto bi se, pobogu, kanal poput LTT-a uopće bavio time, kad od jednog svojeg videa zaradi više no što bi kroz claimove pribrao u mjesec dana? Apsurd je išao toliko daleko da su LTT-ove tobožnje prijave dolazile na adrese drugih kanala u vlasništvu Linus Media Groupa, kao što je odlični Techquickie. Poznat je i slučaj glazbenika TheFatRata, čiju je jednu pjesmu, s preko 50 milijuna pregleda, netko remixao i izbacio na svojem kanalu, nakon čega je TheFatRatov uradak YouTubeov algoritam proglasio ukradenim, obrisao mu video i iz džepa mu izbio stabilan mjesečni priljev od oko 3.000 dolara. Još je urnebesniji primjer streamera i vloggera SmellyOctopusa, koji je na YouTubeu isprobavao filtere za mikrofon, nakon čega je Googleov algoritam zaključio da dotični nije vlasnik 30 sekundi glasa - glasa koji izlazi iz njegovog grla - te mu privremeno blokirao video.

Gamers Nexus se nije ponio baš lijepo, ni u svojoj prvoj objavi, ni u ne-isprici, koju su objavili nekoliko sati kasnije:

"Kriv si dok ne dokažeš da si nevin", iznimno je glup i opasan stav. Ljutnju, međutim, treba usmjeriti isključivo na Google, koji istom tom imbecilnom logikom pristupa problematici Content ID prijava. Zaštita intelektualnog vlasništva ubrzano prerasta u YouTubeov najveći problem. Zbog ovoga se YouTube nikako ne uspijeva približiti Twitchu kao platforma za streamanje igara, a to bi mogao biti i jedan od glavnih razloga zašto će se kreatori sadržaja prebaciti na neki drugi servis za distribuciju videa, istog trenutka kad neka velika riba odluči zakoračiti na to polje.