Zašto odabrati laptop s GeForce RTX 30 grafikom?

Sve više igrača pri kupovini novog računala odlučuje se za laptop umjesto stolnog PC-ja. Nova generacije Nvidijinih grafičkih kartica GeForce RTX 30 ovom trendu daje dodatan vjetar u leđa zahvaljujući izvrsnim performansama i vrhunskoj tehnologiji

Bug.hr petak, 9. travnja 2021. u 06:00

Promjene u generaciji grafičke arhitekture uvijek su donosile puno novih stvari, često se usredotočujući više na poboljšanja vezana za performanse grafičkih čipova, a malo manje na njihovu učinkovitost. Takva je strategija već dugo praktična za proizvođače, budući da je donedavno većina kupaca koji igranje shvaćaju ozbiljno bila usmjerena na segment stolnih računala, gdje učinkovitost nije problem kad uzmemo u obzir dostupnost snažnih napajanja i moćnih sustava za hlađenje. Međutim, kako sve više kupaca posljednjih godina razmišlja o prijenosnom računalu, cijeli segment dobiva na značaju, pa su ulaganja u razvoj mobilnih čipova i kompletne platforme za prijenosnike vrhunskih performansi sve veća.

Dramatičan napredak u svim segmentima kada je riječ o igraćim prijenosnicima nije nigdje očitiji nego u slučaju nove serije grafičkih kartica za laptope GeForce RTX 30, zasnovane na najnovijoj arhitekturi Ampere tvrtke NVIDIA. Arhitektura je impresivna sama po sebi i predstavlja jedan od najvećih skokova u performansama i tehnologiji u modernom svijetu grafičkih akceleratora. Nikada prije prijelaz s jedne na drugu generaciju nije donio tako velik napredak na oba polja, čineći prijelaz sa stare generacije na najnoviju vrlo zanimljivim ne samo za korisnike koji koriste dvije ili tri generacije starija rješenja, već i za one koji su donedavno bili na posljednjoj generaciji grafičkog hardvera.

Najveći skok koji je Ampere kao arhitektura omogućio s novim akceleratorima GeForce RTX 30 zasigurno je optimizirano izvođenje vrlo korisne tehnologije RayTracing koja je do prije samo nekoliko godina bila rezervirana isključivo za profesionalnu upotrebu u filmskim animacijama. Da bismo maksimalno pojednostavili, to je napredna tehnologija za prikazivanje scena u igri u stvarnom vremenu koja neprestano izračunava učinak svakog pojedinog izvora svjetlosti na okolne predmete, računajući na sjene, odsjaje, prozirnost i druge efekte koje svjetlost stvara na različitim materijalima u okolišu. RayTracing uzima u obzir utjecaj svjetla na svaki pojedini vidljivi piksel i zahtijeva znatno veću procesorsku snagu i vrijeme u usporedbi s drugim tehnikama sjenčanja. Krajnji rezultat drastično je uvjerljiviji u usporedbi sa scenama dobivenim rasterizacijom ili drugim tehnikama.

DLSS-om do fluidnosti

Još jedna tehnologija koja je vrlo važna za korisnike prijenosnih računala i koja radi na integriranim jezgrama Tensor čipova Ampere je NVIDIA DLSS. Iako korištenje tehnologije RayTracing nije preduvjet za korištenje DLSS-a, dvije su tehnologije iznimno komplementarne. Ova tehnologija pruža najveću korist kada koristimo ray tracing (RT), što je izuzetno zahtjevna operacija za GPU. Zbog iznimne hardverske zahtjevnosti tehnologije RayTracing, uživanje u njoj tradicionalno je ograničeno na razlučivost 1080p. Povećanje razlučivosti na 1440p ili 4K dovodi do prevelikog usporavanja renderiranja, pa time i drastičnog pada fluidnosti animacija i sâme igrivosti.

NVIDIA DLSS sve to mijenja budući da omogućava grafičkoj kartici da igru interno renderira na nižoj razlučivosti, no da je u konačnici prikaže u višoj razlučivosti korištenjem jezgri Tensor i podataka dobivenih strojnim učenjem. Krajnji rezultat ovog kompliciranog postupka je slika neusporedivo veće oštrine i s puno više detalja, bez značajnog utjecaja na performanse, što je vrlo važno za korisnike prijenosnih računala.

Max-Q treće generacije

Uz RayTracing, DLSS i druge tehnologije predstavljene na svim Ampere čipovima, postoje tehnologije specifične za prijenosne verzije tih procesora. Svakako najvažnija tehnologija je treća generacija Max-Q. NVIDIA je prije nekoliko godina shvatila da se, ako želi na tržištu vidjeti igraće prijenosnike koji su tanki i tihi, dizajn komponenata unutar prijenosnika mora dramatično promijeniti. Tri generacije kasnije, imamo najnoviju verziju Max-Q tehnologije koja pruža ne samo hardverske specifikacije i dizajne koji omogućuju daleko bolju ravnotežu performansi, potrošnje energije i hlađenja, već i softversku komponentu koja pomaže u pažljivoj ravnoteži u stvarnom vremenu između sve tri komponente kako bi se omogućilo najbolje moguće igračko iskustvo.

Da bismo objasnili važnost Max-Q tehnologije, uzet ćemo primjer dviju različitih igara, jedne koja se u velikoj mjeri oslanja na CPU, a druge koja se puno više oslanja na GPU. U slučaju tradicionalnih prijenosnih računala, ograničenja potrošnje unaprijed se postavljaju, a CPU i GPU poštuju postavljena ograničenja, bez obzira radi li se o prvoj ili drugoj igri. U slučaju igre koja je zahtjevna u pogledu CPU resursa, to znači da nećemo postići najviše CPU frekvencije, dok će GPU raditi solidno ispod maksimuma. U slučaju igre koja se više oslanja na GPU, imat ćemo suprotnu situaciju kada će se CPU raditi ispod maksimuma, a GPU udariti ograničenje, iako ima stvarnog prostora jer procesor ne doseže zadana ograničenja. Max-Q ovaj problem rješava dinamički i ovisno o kojoj je igri ili aplikaciji riječ, uravnotežuje performanse CPU-a i GPU-a kako bi omogućio korisniku da maksimalno iskoristi performanse svojeg laptopa.

Tehnologija uparena s Max-Q hardverskim dizajnom i zadužena za prethodno spomenuto precizno uravnoteženje je Dynamic Boost 2.0 i koristi algoritam strojne inteligencije za optimizaciju potrošnje energije. Cijelo vrijeme prati njihov rad na razini intervala pojedinog frejma, tako da prijenosno računalo u svakom trenutku zna koliko je energije potrebno za svaku od spomenutih komponenata kako bi se postigle maksimalne performanse. To sprječava nepotrebno rasipanje energije i stvaranje topline u laptopima visokih performansi.

Dynamic Boost 2.0 dostupan je na svim modelima GeForce RTX 30 iz serije Max-Q 3.0 i ono što je važno je da se uključuje odmah nakon pokretanja uređaja, bez ikakvih dodatnih postavki, donoseći tako ubrzanje u svim aplikacijama i igrama.

Tehnologija Max-Q također daje proizvođačima prijenosnih računala daleko veći izbor u pogledu pojedinih komponenti, ostavljajući prostor za isti GPU koji se može točno konfigurirati kako bi odgovarao rashladnom sustavu, napajanju i ostalim dijelovima računala. Sve to rezultira daleko većim izborom GeForce RTX 30 prijenosnih računala i situacijom u kojoj su proizvođači početkom godine najavili preko 70 novih modela laptopa sa grafičkih karticama pogonjenih arhitekturom Ampere.

Bogata ponuda

Što se tiče određenih proizvođača i modela koji će biti dostupni ili najavljeni u narednom razdoblju, gotovo svi glavni partneri tvrtke NVIDIA poput Acera, Lenova, Gigabytea, MSI-a i drugih planiraju ili su već predstavili nove modele u svojoj ponudi. Gigabyteov Aorus G5KC s 15-inčnim zaslonom brzine 240 Hz već je danas dostupan na tržištu, s procesorom Intel Core i5 10. generacije, 16 GB RAM-a i grafičkom karticom GeForce RTX 3060 sa 6 GB VRAM-a. Jači Aorus 15G KC nudi praktički istu konfiguraciju, ali s jačim procesorom Core i7-10870H. Pored njega možete pronaći i Aorus 17KC sa 17-inčnim zaslonom i brzinom osvježavanja do 300 Hz. Platforma ovog modela sastoji se od 8-jezgrenog procesora Intel Core i7-10870H i grafike RTX 3060 sa 6 GB memorije, 16 GB RAM-a i 1 TB SSD-a. Također možete pronaći najmoćniji Aorus 17G XC s velikim 17-inčnim zaslonom brzine 300 Hz, procesorom Core i7-10870H, 32 GB RAM-a i grafičkom karticom RTX 3070 s 8 GB VRAM-a.

Acer najavljujue dolazak novog modela Nitro 5, koji će po svemu sudeći biti izvrsna igraći laptop sa 17-inčnim IPS zaslonom brzine osvježavanja 144 Hz. Prijenosnik pokreće procesor AMD Ryzen 7, a dolazi s 32 GB RAM-a, grafičkom karticom GeForce RTX 3080 grafičkom karticom i 1TB M.2 PCIe x4 SSD-om, što je predstavlja iznimno dobru kombinaciju.

Kad sve zbrojimo, sve nove tehnologije, napredak sjajnih rješenja od prije i veliku slobodu koju NVIDIA daje proizvođačima računala, možemo zaključiti da će nadolazeće razdoblje biti vrlo zanimljivo za igraći hardver. Ako do sada niste ozbiljno razmišljali o igraćem prijenosniku, možda je vrijeme da ozbiljno razmotrite neke od najavljenih modela.