Bowers & Wilkins AM-1 - Mojito ili pršut na debele komade

Poprilično nas je iznenadila uistinu neočekivana činjenica da je najprodavaniji model kultne britanske tvrtke B&W zapravo instalacijski zvučnik za eksterijere, pa smo se pozabavili i tim fenomenom

Vedran Vukašinović nedjelja, 31. kolovoza 2025. u 06:30
B&W AM-1 oznaka je vanjskog, instalacijskog modela pasivnog zvučnika poznate britanske tvrtke, kojeg krasi sasvim specifičan kuriozitet – riječ je o njihovom najprodavanijem modelu uopće
B&W AM-1 oznaka je vanjskog, instalacijskog modela pasivnog zvučnika poznate britanske tvrtke, kojeg krasi sasvim specifičan kuriozitet – riječ je o njihovom najprodavanijem modelu uopće
SPECIFIKACIJE
Tip Vanjski instalacijski pasivni zvučnik
Zvučničke jedinice 1x 25 mm visokotonac aluminijska kupola, 1x 130 mm srednjetonac sa staklenim vlaknima u ABR (Auxiliary Bass Radiator) konfiguraciji, pasivna membrana
Frekvencijski odziv 51 Hz – 22 kHz
Impedancija/Osjetljivost 8 Ω (min. 5,2 Ω) / 86 dB
Dimenzije i masa 310 x 180 x 210 mm, 4 kg
Jamstvo 2 godine
Dojam Nakon vremena provedenog s AM-1, pomalo nam postaje jasan taj na prvu pomalo bizaran epitet najtraženijeg B&W proizvoda

Pri spomenu imena Bowers & Wilkins postoje mnogi koji će prepoznati pojam, no navedeno će u pravilu asocirati ispitanike na sasvim konkretne, ali istodobno i dijametralno distinktivne proizvode. Čini se da je najveći broj onih koji tu tvrtku povezuju s ozvučenjem u automobilima – većina će naglasiti da su to "oni zvučnici iz BMW-a", no bit će i onih koji će ih povezati s ozvučenjem u Volvu (Polestaru), ili u ekskluzivnim modelima Aston Martina ili McLarena.

Vjerojatno je zatim statistički najveća sljedba onih koji koriste B&W slušalice, odnosno neke od njihovih lifestyle proizvoda, kao što su umreženi i aktivni zvučnici Zeppelin, dok su dijelu potrošača popularni "Bowersi" poznati i kao zvučnički sustavi iz vrhunskih Philips OLED televizora. Zato nam je kao nemalo iznenađenje nadošla činjenica da smo mi, koji činimo "tvrdu jezgru" fundamentalnih B&W proizvoda – kućnih hi-fi zvučnika – čini se populacijski doslovno najrjeđa tržišna niša.

Izgleda da je, naime, veći broj građevinskih radnika specijalista no "zlatouhih" audiofila došao u posjed ili u kontakt s proizvodom marke "Bowers & Wilkins". Kako stvari stoje, povijesno najprodavaniji proizvod tvrtke jest sasvim određeni model vanjskog, instalacijskog zvučnika, naziva AM-1, na njihovim mrežnim stranicama definiran kao "arhitekturalni monitor".

Iako je naizgled riječ o svojevrsnoj bizarnosti, za takvo činjenično stanje postoje sasvim jasni uzroci, pa ćemo se ovom prilikom i mi pozabaviti tim tržišnim prvakom tvrtke koja u portfelju drži monumentalne i basnoslovno skupe modele, poput 801 D4 Signature, ili skulpturalnog Nautilusa, ali najveće prodajne brojke ostvaruje modelima zvučnika za bazene i terase.

Vanjski zvučnici često su dio ovako ekskluzivnih interijera, gdje se traži kvaliteta, a cijena je gotovo sporedna, pa se lijep dizajn ovih zvučnika vrijednosno prestižnog brenda upravo podrazumijeva
Vanjski zvučnici često su dio ovako ekskluzivnih interijera, gdje se traži kvaliteta, a cijena je gotovo sporedna, pa se lijep dizajn ovih zvučnika vrijednosno prestižnog brenda upravo podrazumijeva

I po kiši, i po snijegu......

Primarna namjena zvučnika AM-1 jest vanjska instalacija, iako oni, naravno, mogu poslužiti i za potrebe ozvučenja unutarnjih prostora. Kako bi ostvarili status "nepoderivih" zvučnika, bez obzira na okoliš u kojem će raditi, AM-1 izrađeni su u potpunosti od umjetnog materijala. Kabineti zvučnika tako su načinjeni kao otporni na ogrebotine, hrđanje, te na propadanje boje od utjecaja sunčevih zraka. U istom stilu, zaštitne mrežice zvučnika realizirane su od nehrđajućeg aluminija.

Tvrtka je također uspostavila i posebnu vrstu procesa kontrole kvalitete, sukladno kojem svaki pojedinačni zvučnik mora proći niz rigoroznih testova, a to uključuje izlaganje UV zračenju te testiranje unutar komore s takozvanom "slanom maglom". Potonji test podrazumijeva da je unutrašnjost zvučnika potpuno izolirana od vlage, ali i od prašine – zbog toga je posebna pozornost posvećena odabiru ustrojstva rada, odnosno modelu akustične konfiguracije zvučnika. Izabrana je solucija koja ne koristi nikakve otvore u unutrašnju komoru kabineta, a taj segment dizajna tvrtka posebno navodi u reklamnim materijalima, kao odlučujuće važan.

Kako je riječ o pasivnom zvučniku, isti se "heavy-duty" pristup odnosi i na rješenje izvedbe konekcijskih terminala za zvučnički kabel, koji su realizirani unutar zidnog nosača zvučnika, te opremljeni poklopcem s gumenim brtvama, koje ih u najvećoj mogućoj mjeri izoliraju od vanjskih utjecaja.

Same kutije solidnih su dimenzija – 310 x 180 x 210 mm – pa su tako zvučnici deklarirani i na prilično benevolentan frekvencijski raspon od 51 Hz – 22 kHz pri -6 dB, na referentnoj (zidnoj) osi. Osjetljivost zvučnika očekivano je nešto nižih 86 dB, no to i nije neki poseban problem, jer je nominalna impedancija određena na 8 Ω s padom, u radnim uvjetima, do i nadalje nezahtjevnih 5,2 Ω. Tako je za pogon zvučnika dovoljno već dvadesetak vata nazivne snage.

... i po suncu – daj nam basa!

Kad je riječ o specifikumu rada vanjskih zvučnika, Bowers & Wilkins postavio je problem ovako – prema njihovom mišljenju, najveći problem kod vanjskih zvučnika jest osiguravanje dovoljno dubokih i odrješitih niskih frekvencija, kako bi zvučnik i u otvorenom prostoru odavao moćan i konzistentan, recimo to tako – tjelesan karakter zvuka. Uzrok njihovom nedostatku (pa tako i nezadovoljavajućim akustičkim svojstvima), navode u B&W-u, nestabilne su temperature okoline, i više od samih konstruktivnih predispozicija pojedinog zvučnika. Ovaj prilično neobičan projektni zahtjev utemeljen je u činjenici da promjena temperature utječe na rast ili opadanje zračne kompresije unutarnjeg volumena kutije.

Teško je procijeniti broj varijacija, no B&W tvrdi da je upravo zbog toga razvio vrlo specifičan sustav pasivnog bas-radijatora, poznat pod kraticom "ABR". Njegova membrana, s vanjske strane zaštićena pažljivo oblikovanom kapom, izrađenom od istog materijala kao i kućište, omogućuje jasnije uočavanje klipnog principa rada.

Same aktivne, pogonjene zvučničke jedinice zato su prilično uobičajenije vrste – radi se o poznatom Bowersovom visokotoncu od aluminija, smještenom u tvrtkin specifičan Nautilus-tunel. Srednjetonska jedinica od 130 mm, koja radi u fazi s ABR-om, izrađena je od materijala ojačanog staklenim vlaknima. Naravno da se posebna pozornost pridala supstancijalnosti mehaničkog ustroja obje jedinice, njihovim nosačima i košari, s obzirom na to da je riječ o uređaju koji će raditi u vanjskim uvjetima.

Skretnica nije pobliže specificirana niti prema ustroju niti prema reznoj frekvenciji, no na vizualima unutrašnjosti čini se da je prikazana kao relativno jednostavna. Tvrtka u propagandnim materijalima posvećuje pozornost i činjenici da je ovaj zvučnik vrlo praktičan za smještaj u prostoru, jer mu integralni nosač omogućuje solidnu količinu usmjerenosti u odnosu na situaciju na "terenu" (zakretanje do 110° u oba smjera, montaža vertikalno ili horizontalno), pa je tako moguće prilično dobro naciljati visokotonac prema poziciji u kojoj se predviđa najviše slušne akcije.

Kako bi opravdali status iznimnog proizvoda, dostojnog značke B&W-a, tvrtka je ozbiljno prionula koncepciji i izvedbi AM-1, bez obzira na to što je riječ o kategoriji u kojoj vrhunska, top kvaliteta zvuka i nije apsolutni prioritet
Kako bi opravdali status iznimnog proizvoda, dostojnog značke B&W-a, tvrtka je ozbiljno prionula koncepciji i izvedbi AM-1, bez obzira na to što je riječ o kategoriji u kojoj vrhunska, top kvaliteta zvuka i nije apsolutni prioritet
Ozbiljan pristup akustičnom dizajnu posebno se ističe glede rješenja pasivne membrane (ABR), kojoj je zadatak hermetički zatvoriti kućište od vanjskih utjecaja, a svejedno pritom ponuditi i vrlo širok raspon frekvencija, odnosno pun i mesnat zvuk koji je AM-1 u stanju reproducirati
Ozbiljan pristup akustičnom dizajnu posebno se ističe glede rješenja pasivne membrane (ABR), kojoj je zadatak hermetički zatvoriti kućište od vanjskih utjecaja, a svejedno pritom ponuditi i vrlo širok raspon frekvencija, odnosno pun i mesnat zvuk koji je AM-1 u stanju reproducirati

Cafe del mar u goricama

Kao ponosni vlasnici "vanjskog prostora", s oduševljenjem smo prihvatili ponudu da testiramo te specifične zvučnike, bez obzira na to što je navedeni prostor (skromna kontinentalna vikendica) ekskluzivitetom poprilično daleko od statusa koji nosi B&W proizvod.

No to nas nije dalo smesti, jer smo ovom prilikom odlučili dati prioritet činjenici da će se na navedenoj terasi održati veselo druženje. Pristupili smo tome rezonirajući kako bi AM-1, čak i da su tu u stalnoj postavi, objektivno bili samo šlag na tortu onog segmenta slušanja glazbe kojeg smo, kao i većina ostalih glazboljubaca, često uskraćeni. U našim domovima, naime, u pravilu audiooprema (skupa ili jeftina, svejedno) služi individualnom, introspektivnom posvećenju glazbenim djelima, kao određena vrsta duhovne nadopune svakodnevnim društvenim odnosima.

Sa zvučnicima tipa AM-1, priča je sasvim drugačija – audiouređaji za vanjske prostore mogu, svakako, poslužiti za individualno chillanje uz zeleni čaj onkraj bazena s efektom beskonačnosti, no njihova najčešća namjena jest radost socijalizacije, u užem ili širem sastavu. Zato ovaj put nismo osjetili potrebnim posebno navoditi glazbeni program tijekom testiranja – zapravo, pomalo smo bili u napasti testirati vas, da preko gastronomskog ili enološkog menija otkrijete onaj glazbeni. Može li lagani jazz ili bossa nova uz teletinu ispod peke, ili to moraju biti Peki & Vojko V, uz njihov glazbeni prijedlog?

U konačnici, to nije nimalo važno, jer kako god da okrenete – bez obzira piju li se tu kombucha-kokteli uz finger food, i uz odsjaj redova LED rasvjete po savršeno položenoj talijanskoj keramici, ili se toče hladni gemišti uz žar roštilja i svjetlo građevinskog reflektora na narančastom produžnom kabelu obješenom o obližnje stablo – glazba će u svakom slučaju biti neizostavan, demokratski element bilo koje vrste takvog happeninga koji slavi život, kakav god on bio u ekonomskom smislu.

Tu smatramo važnim, eventualno, dodati svojevrsni zaključak koji bi glasio kako je pomalo frivolna kategorija vanjskog ugradbenog zvučnika nemale cijene, gotovo iznenada i odjednom, postala prilično racionalna pomisao čak i na ovim našim meridijanima. Spominjemo to zato što si možemo predočiti priličan broj slučajeva u kojima se vlasnik odlučuje na nabavu tako ekskluzivnog dodatka svom vanjskom prostoru, a koji se ne odnose isključivo na vlasnike primorskih nekretnina s turističkom namjenom, nego i na određen broj interesenata koji će AM-1 postaviti isključivo za vlastito zadovoljstvo. Takav zaključak može ukazivati na to da je Hrvatska na pragu drugog kvartala 21. stoljeća postala državom prvog svijeta (ili da je, barem, vrlo blizu tog statusa), a da većina nas toga, čini se, nije niti svjesna.

Iako osvještenje takve percepcije može svakome popraviti dan, nama se osobno čini da je pomisao o konceptu vlastitog vanjskog prostora "opremljenog" za druženja i fešte možda još i blagotvornija za ljudski duh. Naravno da tako nešto možete ostvariti i s vrlo jeftinim prijenosnim zvučnicima – a tada ne trebate nužno niti "svoj" prostor – no ako imate bilo kakve okvire u kojima bi bilo smisla instalirati ove, relativno skupe zvučnike, smatramo da nema nikakvog razloga da uistinu i ne razmislite o tome. Status najprodavanijeg, koji nose AM-1, ukazuje da je u bogatim zapadnim zemljama tako nešto već odavno poznato.

A onda, jednom kada ekipirate svoj vanjski prostor opremom za pripremu hrane, hlađenje pića i glazbenu potporu – družite se, pjevajte i radujte sa svojim bližnjima, pod suncem ili zvijezdama. Potpuno je nevažno kakva će vam pritom biti glazbena lista, sve dok ste u dobrom društvu, jer malo je toga što bi moglo biti važnije u životu.

Zahvaljujući optimalno osmišljenom zidnom nosaču, koji u sebi krije i zvučničke terminale, AM-1 može se postaviti i u vertikalnu konfiguraciju, pri čemu je visokotonac smješten niže, odnosno bliže uhu slušatelja
Zahvaljujući optimalno osmišljenom zidnom nosaču, koji u sebi krije i zvučničke terminale, AM-1 može se postaviti i u vertikalnu konfiguraciju, pri čemu je visokotonac smješten niže, odnosno bliže uhu slušatelja

Bowers & Wilkins AM-1

  • Uvjerljiva tehnološka podloga, kako akustički, tako i u smislu proizvoda namijenjenog vanjskim uvjetima
  • Adekvatni zvučni rezultati
  • Vrlo lijep dizajn
  • Epitet najprodavanijeg Bowers & Wilkins zvučnika
  • Cijena je nešto viša nego što bismo očekivali od vanjskog instalacijskog zvučnika
Izrada 9
Performanse 9
Isplativost 6
Ukupni dojam 9
Cijena 778 eura (par) Prikaži sve cijene Ustupio: Sonus Art; tel.: 01/4813-025
Bug 394 rujan 2025.