Testiran revolucionarni dizajn zrakoplova bez krilaca i zakrilaca

Prvi je puta poletio prototip drona Magma koji bi mogao trasirati put za razvoj novih vrsta tiših, lakših i radarom teže uočljivih letjelica

Sandro Vrbanus petak, 3. svibnja 2019. u 06:00

Britanska kompanija BAE Systems koja je aktivna u području vojne i zrakoplovne tehnologije predstavila je ovoga tjedna prototip revolucionarnog dizajna zrakoplova nazvan Magma. Izrađen u suradnji sa stručnjacima Sveučilišta Manchester, ovaj koncept razlikuje se od konvencionalnih letjelica po konstrukciji krila.

Magma, naime, ima krilo delta konfiguracije koje u svojoj konstrukciji ne uključuje pokretne dijelove tradicionalno smještene uzduž izlazne ivice – krilca (elerone) i zakrilca (flapsove). Smanjivanje broja pomičnih dijelova krila pojednostavljuje i smanjuje troškove izrade i održavanja letjelica, smanjuje im masu, te omogućava izradu lakših, a samim time i bržih i efikasnijih letjelica, te onih koje je teže otkriti radarima.

Grafika: BAE Systems
Grafika: BAE Systems

Umjesto dodatnim pomičnim površinama na krilu, letjelicama ovakve konstrukcije upravljalo bi se zračnim mlazovima koji se nadzvučnim brzinama ispuštaju kroz uske otvore na izlaznim ivicama krila, te tako preuzimaju funkciju krilaca pri upravljanju zrakoplovom oko uzdužne osi. Dodatno, u ispuh motora se dodaje mlaz zraka kako bi se utjecalo na njegov smjer, čime se zračnim strujanjem zamjenjuje i funkcija kormila visine klasične konstrukcije zrakoplova. Zrak za ovakvo upravljanje uzima se kroz motorne usise.

Prototip Magma izrađen je kao bespilotna letjelica, a ovog je tjedna objavljen video zapis njezinih pokusnih letova. Na njemu je vidljivo da su prilikom polijetanja i slijetanja korištene konvencionalne pokretne površine krila, no u letu je omogućeno kontroliranje smjera protokom zraka.

BAE Systems na ovom konceptu radi već gotovo deset godina, a ovo je bio prvi puta da je jedna ovakva letjelica uspješno manevrirala u zraku uz pomoć nadzvučnih mlaznica.