Je li od Helsinkija do Tokija brže letjeti preko sjevernog pola ili Azije?
Zanimljivu je "utrku" zrakoplova ovoga tjedna pratio servis FlightRadar24, kad su sasvim slučajno dva putnička zrakoplova gotovo istodobno krenula ka istoj destinaciji, no različitim rutama

Avioprijevoznici Japan Airlines i Finnair ove su nedjelje, 15. lipnja, imale gotovo identičnu rutu u isto vrijeme – njihovi su putnički zrakoplovi polijetali iz Helsinkija prema Tokiju sa samo dvije minute razlike. Takva bi situacija bila sasvim uobičajena da su prijevoznici imali istu odabranu rutu, no ovog puta tome nije bilo tako. Japan Airlinesov zrakoplov Boeing 777-300ER (let JAL48) iz Helsinkija je krenuo na sjever, a dvije minute nakon njega poletio je Finnairov Airbus A350-900 (let FIN61), no uputio se ka svojoj destinaciji južnom rutom.
Neizvjesna utrka
Za kontekst, najbrža bi ruta od Helsinkija do Tokija pratila putanju velike kružnice (ortodrome) na globusu, no ona u ovom slučaju prelazi preko teritorija Ruske Federacije, gdje zbog geopolitičke situacije trenutačno velik dio aviokompanija ne leti. Tako je Japan Airlinesu i Finnairu ostalo letjeti samo preko sjevernog pola ili južno preko Azije, a oba avioprijevoznika s vremena na vrijeme biraju i jednu i drugu rutu.
Svaka zrakoplovna kompanija provodi niz izračuna za svaki let kako bi odabrali optimalnu rutu na temelju različitih čimbenika. Performanse zrakoplova, masa, vjetrovi, vremenski uvjeti, promet, naknade za prelet i slični čimbenici mogu utjecati na odluku o letenju određenom rutom, piše FlightRadar24, pa navodi da je ispočetka izgledalo da će Japan Airlinesov let stići na odredište prvi.
Pobjednička – duža ruta
Oni su cijelu "utrku" pratili uživo i davali procjene vremena slijetanja, koje su tijekom leta projicirale "pobjedu" Finnaira – prvenstveno zahvaljujući vjetru u leđa nad Crnim morem, što je njihovom Airbusu A350 dalo veću brzinu od one kod Boeinga 777.
Iako je Finnair južnom rutom preletio 457 kilometara više, u konačnici je uspio stići do Tokija gotovo sat vremena prije od Japan Airlinesovog zrakoplova. Oba zrakoplova preletjela su 4.000 kilometara više od velike kružne rute između dva grada, a na najudaljenijoj točki ta dva leta bila su udaljena otprilike 6.380 kilometara.