Boschov koncept logistike budućnosti za teretni cestovni transport

Rezanje troškova, unapređivanje logističkih lanaca i olakšavanje života vozačima: tehnologijom za automatizaciju, povezivanje i elektrifikaciju gospodarskih vozila Bosch poboljšava učinkovitost i sigurnost u logistici - sadržaj je koji će biti prezentiran na sajmu IAA 2018 u Hannoveru

Bug.hr utorak, 28. kolovoza 2018. u 06:00

Na 67. sajmu gospodarskih vozila IAA u Hannoveru, Bosch, kao dobavljač tehnologije i usluga, predstavlja svoje sljedeće inovacije za teretni promet sutrašnjice.

Platforma povezivosti za usluge u oblaku: S pomoću nove platforme povezivosti Bosch povezuje gospodarska vozila tijekom njihova cijelog uporabnog vijeka te pruža tehnološki temelj za usluge u oblaku kao što su prediktivna dijagnostika i bežična ažuriranja softvera. Platforma se sastoji od dvije glavne komponente: osnovni softverski modul predstavlja sigurno komunikacijsko sučelje među vozilima, oblakom i uslugama, a modul za upravljanje podacima omogućava proizvođačima gospodarskih vozila ili upraviteljima voznih parkova organizaciju podataka o vozilima, njihovu analizu i redovito ažuriranje softvera vozila.  

Prediktivna dijagnostika: Vrijeme kada je vozilo izvan pogona uglavnom se ne planira, a često za posljedicu ima značajnu financijsku štetu, osobito kada je riječ o gospodarskim vozilima. Boscheva prediktivna dijagnostika bilježi i procjenjuje stanja komponenata i sustava vozila i stalno ih šalje u oblak. Na temelju tih podataka kvarovi se često mogu predvidjeti i zahvaljujući tome na vrijeme riješiti. Time se umanjuju troškovi održavanja i servisa za gospodarska vozila, a manji broj kvarova poboljšava njihovu dostupnost.

Elektronički horizont: U budućnosti će Boschev elektronički horizont postati pametniji nakon svakog putovanja. Ta se usluga temelji na kartama visoke razlučivosti koje sadržavaju topografske podatke za put koji slijedi. Sustav upravljanja motorom i prijenosom zatim na temelju tih podataka odabire najučinkovitiju moguću strategiju vožnje i dodatno smanjuje potrošnju goriva. Elektronički horizont dostupan je već nekoliko godina, no Bosch sada donosi nova poboljšanja. U budućnosti će se tom funkcijom utvrđivati odgovaraju li informacije pohranjene u karti stvarnim uvjetima na cesti. Na primjer, ako kamera na vozilu otkrije znak ograničenja brzine na cesti kojim se propisuje brzina od 30 km/h, ali na karti je navedena brzina od 50 km/h, navigacijski sustav kamiona zapamtit će novu brzinu. U budućnosti će se te informacije podijeliti i s drugim kamionima putem oblaka. Proizvodnja sustava pametnog elektroničkog horizonta planira se za ranu 2019. godinu.

Praćenje tereta: Gdje se nalazi moja roba i u kakvom je stanju? To su pitanja koja postavljaju specijalisti za logistiku i korisnici usluge. Boschev sustav za bilježenje podataka o transportu pruža odgovore i osigurava transparentnost lanca dobave robe. S pomoću te malene kutije dimenzija otprilike 10 kvadratnih centimetara koja sadržava integrirane senzore moguće je pratiti transport osjetljive robe te mjerenje temperature, vlažnosti, nagiba i udaraca tijekom transporta. Izmjerene vrijednosti prikazuju se u aplikaciji za pametne telefone ili tablet, gdje se i bilježe. Ako se određene vrijednosti premaše, aplikacija će aktivirati alarm i moguće je rano otkrivanje potencijalne štete na robi i otkrivanje odgovorne osobe.

Središnji pristupnik: Središnji pristupnik upravlja razmjenom podataka između elektroničkih upravljačkih uređaja u kamionu i vanjskog svijeta na svim sabirničkim sustavima te stoga predstavlja središnje komunikacijsko čvorište za povezana gospodarska vozila. Moderne tehnologije za prijenos i enkripciju čine razmjenu podataka osobito sigurnom. Njima se sprječava nezakonit pristup mreži vozila upotrebom vatrozidova ili sustavom otkrivanja upada koji su razvile Boscheve podružnice ETAS i ESCRYPT.

Digitalni bočni retrovizori i zasloni unapređuju iskustvo vožnje i poboljšavaju sigurnost

Digitalni bočni retrovizori: Sustav digitalnih retrovizorskih kamera koji su razvili Bosch i Mekra Lang kreće s proizvodnjom u 2019. Njime se dva velika retrovizora na vanjskoj strani kabine vozila zamjenjuju videosenzorima, čime se smanjuje otpor zraka i smanjuje potrošnja goriva i do 2 posto. Snimke kamera prikazuju se u stvarnom vremenu na zaslonima visoke razlučivosti u vozačkoj kabini. Sustav prilagođava prikaz zaslona u skladu sa situacijom: prikaz u daljinu za autoceste, prikaz širokog kuta za promet u gradu i prikaz s visokim kontrastom za noćnu vožnju. A zahvaljujući Boschevom sustavu kamera EasyFit, digitalni bočni retrovizori mogu se naknadno postaviti na postojeće vozne parkove kamiona. Sustav se temelji na četiri kamere s iznimno širokim kutom gledanja koje prikazuju pogled od 360 stupnjeva oko vozila.

Digitalna instrumentna ploča: Radi osiguravanja lakog i neometanog upravljanja sve većim asortimanom funkcija povezivosti, pomoći vozaču i infozabave u kamionima, Bosch će u kokpite postaviti digitalne instrumentne ploče. Osim standardnog prikaza brzinomjera, na zaslonu će biti prikazane informacije o funkciji, grafike za planiranje rute i slike iz kamere za vožnju unatrag ili uređaja za noćni vid, a prioritet prikaza utvrdit će se prema situaciji u vožnji. Vozačima su uvijek prikazane točno one informacije koje su im u tom trenutku potrebne, čime se smanjuje složenost situacije i omogućava im da se u potpunosti usredotoče na cestu.

Sustavi pomoći vozaču poboljšavaju iskustvo vožnje i unapređuju sigurnost gospodarskih vozila

Upozorenje za skretanje: Vozači kamiona moraju pripaziti na promet, prometna svjetla i cestovne znakove, a pritom paziti i na pješake i bicikliste, što posebno vrijedi za središta gradova. Boschevo će im upozorenje za skretanje u budućnosti pomoći u izvođenju manevara skretanja u složenim situacijama. Radarski senzori otkrivaju pješake i bicikliste koji prelaze ulicu s dovoljno vremena za reakciju i upozoravaju vozače kamiona o neposrednom sudaru, tako da oni mogu na vrijeme zakočiti ili izbjeći opasnost.

Prepoznavanje mrtvog kuta: Bilo da se nalaze u gradu ili na autocesti, vozačima gospodarskih vozila često je teško pratiti prostor pored njih i prostor dijagonalno iza njih. Sustav prepoznavanja mrtvog kuta služi se radarskim senzorima za praćenje prostora pored vozila, otkrivanje drugih sudionika u prometu i upozoravanje vozača. Ta funkcija upozorava vozača i kada postoji neposredna opasnost od sudara pri mijenjanju traka.

Prediktivno naglo kočenje: Sustavi za automatsko naglo kočenje za gospodarska vozila obvezni su u cijeloj Europskoj uniji od 2015. za sve kamione s bruto težinom većom od osam metričkih tona. U Boschevu je rješenju iskorištena kombinacija kamere za višestruku primjenu i radarski senzor koji su postavljeni na prednju stranu kamiona. Radarski senzor otkriva objekte ispred vozila i utvrđuje njihovu brzinu i njihov položaj u odnosu na vozilo. Ako postoji opasnost od sudara, sustav upozorava vozača. Ako vozač ne reagira, sustav automatski pokreće manevar naglog kočenja.

Zadržavanje vozila u voznom traku: Korištenjem podataka iz kamera sprječava se nenamjerno napuštanje voznog traka za kamione. Upozorenjem o izlasku iz voznog traka vozača se obavještava da je u opasnosti od prelaska u drugi trak, na primjer, slanjem vibracija kroz volan. Pomoć za zadržavanje vozila u voznom traku obavlja svoju funkciju zahvaljujući blagim intervencijama upravljanja.

Boschevi upravljački sustavi za gospodarska vozila pokazuju pravi put za budućnost

Servotwin: Boschev elektrohidraulički sustav upravljanja Servotwin poboljšava učinkovitost i praktičnost teških gospodarskih vozila. On nudi podršku za upravljanje koja ovisi o brzini i troši manje goriva od upravljanja koje je samo hidrauličko. Zbog svojeg elektroničkog sučelja, sustav upravljanja istovremeno je temelj za značajke pomoći vozaču kao što je zadržavanje vozila u voznom traku ili kompenzacija za bočne vjetrove. Sustav upravljanja ima brojna područja primjene, uključujući i samovozeće modele Actros proizvođača Mercedes-Benz.

Upravljanje putem zadnje osovine: Električni sustav upravljanja putem zadnje osovine (eRAS) omogućava upravljanje prednjom i zadnjom osovinom kod gospodarskih vozila s tri ili više osovina. Time se smanjuje polumjer skretanja i trošenje guma. Sustav upravljanja utvrđuje optimalni kut upravljanja za zadnju osovinu na temelju informacija o kutu upravljanja na prednjoj osovini koje prenosi CAN sabirnica. Nakon izlaska iz zavoja sustav ispravlja kotače. eRAS troši energiju samo kada se vozilom zaista upravlja.

Elektrificirana gospodarska vozila

Teretni tricikl s pogonskim sklopom od 48 volta: Lagana električna vozila na dva, tri ili četiri kotača imaju sve važniju ulogu u brzoj i fleksibilnoj dostavi robe unutar gradova. Boschev sustav pogona od 48 volta služi i za napajanje teretnih trokolica kojima dostavne službe isporučuju pisma i pošiljke u zadnjem kilometru do odredišta u urbanim sredinama.

Električni teretni bicikl: Električni teretni bicikli sve su prisutniji u gradovima jer transport hrane i malenih pošiljki čine brzim i fleksibilnim. Boschev pogonski sklop za električne bicikle Performance Line napaja teretne bicikle maksimalnim okretnim momentom od 63 Nm, što jamči snažan start, čak i na uzbrdicama u gradu. Kada su opremljeni drugom baterijom i u povoljnim uvjetima, ti bicikli mogu prijeći do 180 km, čak i kada su opterećeni. Nyon, računalo na vozilu, pronalazi najbržu rutu za dostavu i prikazuje vozačima trenutačno vrijeme, brzinu, preporučene promjene brzine, radni raspon, udaljenost i trenutačno stanje baterije.

Električna osovina za prikolicu: S električnom osovinom nema gubitaka energije pri kočenju, već se ona pohranjuje u visokonaponsku bateriju gdje se može ponovno iskoristiti za mnoštvo upotreba, kao što su kompresori za hlađenje pri radu za prikolice ili pružanje pomoći pri pokretanju za građevinska vozila. U usporedbi s konvencionalnim dizelskim pogonskim sklopovima prikolice, električne osovine prikolica mogu uštedjeti i do 9000 litara goriva svake godine. One omogućavaju i električnu vožnju na daljinsko upravljanje, na primjer na skladištima prijevoznih tvrtki ili u lukama. Bosch za implementaciju te tehnologije isporučuje iskušane dijelove koji su kompaktni i odmah dostupni, kao što su inverter, povezani elektronički upravljački uređaj i upravljačka jedinica vozila. Odvojeni motorni generator dostupan je za ugradnju kao kompletni električni motor ili se aktivne komponente, rotor, stator i rezolver, mogu integrirati u osovinu.

Upravljanje toplinom za električna vozila: Bosch s pomoću pametnog upravljanja toplinom povećava radni raspon električnih vozila i do 25 posto zahvaljujući činjenici da selektivna raspodjela temperatura u bateriji poboljšava njezinu učinkovitost. Boschev sustav upravljanja toplinom omogućava i zasebno upravljanje svakim dijelom pogonskog sklopa unutar njegovog optimalnog raspona temperature, a sustav uvijek usmjerava toplinu i hladnoću za unutrašnjost električnih vozila na mjesto gdje su one potrebne.

Odjeljke za putnike u autobusima pretvoren u centre za zabavu

Serija zabave u autobusu: Boscheva nova serija za zabavu u autobusu donosi modernu multimediju i povezanu tehnologiju u segment autobusa. Sve komponente sustava, kao što su monitori visoke rezolucije i središnja jedinica za upravljanje, povezane su tehnologijom Ethernet AVB. AVB predstavlja audio-video premoštenje (audio/video bridging) što je tehnologija prijenosa kojom se osigurava neprekidno i sinkronizirano audio-vizualno renderiranje u segmentu motornih vozila, čak i za filmove u visokoj definiciji (HD). Novo Ethernet ožičenje osobito je lagano i njime se štedi vrijedan prostor za instalaciju u vozilu.