Strojeve nije dovoljno samo podučavati, i njih treba obrazovati poput ljudi

U uzbudljivoj novoj revoluciji koju nam donose umjetna inteligencija i strojno učenje, istraživači sa Sveučilišta Novi Južni Wales predlažu novi pristup programiranju sustava koji pokreće AI

Mladen Smrekar četvrtak, 19. kolovoza 2021. u 10:05

Podučavanje umjetne inteligencije u školskim učionicama trebalo bi postati norma za programiranje etičnih robota od povjerenja, pokazalo je novo istraživanje australskog Sveučilišta Novi Južni Wales (UNSW) u Canberri.

Paradigma profesora Abbasa

Njihovo istraživanje, objavljeno pod znakovitim naslovom "A model of symbiomemesis: machine education and communication as pillars for human-autonomy symbiosis", novi je doprinos paradigmi "strojnog obrazovanja" (machine education) koju je osmislio profesor Hussein Abbass s UNSW-a.

Australski znanstvenici misle da znaju kako izgraditi miran suživot umjetne inteligencije i ljudi
Australski znanstvenici misle da znaju kako izgraditi miran suživot umjetne inteligencije i ljudi

"Obrazovanje strojeva vjerojatno je naša jedina zdrava nada za istinsko oblikovanje etičnih, pouzdanih, transparentnih i pouzdanih AI sustava", tvrdi Abbass.

Strojno obrazovanje nudi bolji i zdraviji pristup otključavanju svih moći umjetne inteligencije, za razliku od trenutnog stava prema strojnom učenju koji prednost daje tehničkom znanju u programiranju umjetne inteligencije.

Sondoss Elsawah i Hussein Abbass, profesori s UNSW-a
Sondoss Elsawah i Hussein Abbass, profesori s UNSW-a

Strojno obrazovanje i dvosmjerna komunikacija između čovjeka i stroja obećava da će se AI naoružati vještinama potrebnim za etičko zaključivanje i na logici zasnovanoj sinergiji s ljudima.

Nepovjerenje, strah i dvojbe

Razna istraživanja pokazuju kako su manjak povjerenja, strah i dvojbe oko očekivanog radnog učinka neke od najvećih prepreka usvajanju umjetne inteligencije u brojnim područjima, od zdravstvene zaštite, preko proizvodnje do primjene autonomnih vozila.  

Programiranju umjetne inteligencije i strojnom učenju do sada se u velikoj mjeri pristupalo stavljajući u prvi plan gomilanje podataka, tvrdi Sondoss Elsawah, izvanredna profesorica s UNSW-a.

"Strojno učenje dosad se uglavnom svodilo na ulaz i izlaz podataka", kaže ona. "Međutim, moramo se odmaknuti od ideje da je umjetna inteligencija 'crna kutija' kako bismo stvorili međusobne odnose između sustava i korisnika."

Umjetna inteligencija u školskim klupama

Istraživači vjeruju da bi se umjetnu inteligenciju moglo obrazovati poput ljudi, u "učionicama". To bi se postiglo raščlanjivanjem željenih rezultata autonomnih sustava na skupove i podskupove vještina, nalik nastavnom planu i programu sveučilišnih kolegija.

Moramo se odmaknuti od ideje da je umjetna inteligencija 'crna kutija', kaže profesorica Elsawah
Moramo se odmaknuti od ideje da je umjetna inteligencija 'crna kutija', kaže profesorica Elsawah

Time se želi osigurati da autonomni sustavi posjeduju dovoljno sofisticiranu bazu znanja za polaganje testova i ocjenjivanja te postanu kvalificirani za rad sa stručnjacima za pojedino područje. 

Ugrađivanjem strukturiranog i sustavnog kurikuluma sadržaja i znanja u ove sustave, kao i gradiva potrebnog za razumijevanje etike, moralnih vrijednosti, sigurnosti i povjerenja, ti će se sustavi moći uspješnije društveno integrirati u suvremene radne uvjete, vjeruju australski istraživači.