Strojeve nije dovoljno samo podučavati, i njih treba obrazovati poput ljudi
U uzbudljivoj novoj revoluciji koju nam donose umjetna inteligencija i strojno učenje, istraživači sa Sveučilišta Novi Južni Wales predlažu novi pristup programiranju sustava koji pokreće AI
Podučavanje umjetne inteligencije u školskim učionicama trebalo bi postati norma za programiranje etičnih robota od povjerenja, pokazalo je novo istraživanje australskog Sveučilišta Novi Južni Wales (UNSW) u Canberri.
Paradigma profesora Abbasa
Njihovo istraživanje, objavljeno pod znakovitim naslovom "A model of symbiomemesis: machine education and communication as pillars for human-autonomy symbiosis", novi je doprinos paradigmi "strojnog obrazovanja" (machine education) koju je osmislio profesor Hussein Abbass s UNSW-a.
"Obrazovanje strojeva vjerojatno je naša jedina zdrava nada za istinsko oblikovanje etičnih, pouzdanih, transparentnih i pouzdanih AI sustava", tvrdi Abbass.
Strojno obrazovanje nudi bolji i zdraviji pristup otključavanju svih moći umjetne inteligencije, za razliku od trenutnog stava prema strojnom učenju koji prednost daje tehničkom znanju u programiranju umjetne inteligencije.
Strojno obrazovanje i dvosmjerna komunikacija između čovjeka i stroja obećava da će se AI naoružati vještinama potrebnim za etičko zaključivanje i na logici zasnovanoj sinergiji s ljudima.
Nepovjerenje, strah i dvojbe
Razna istraživanja pokazuju kako su manjak povjerenja, strah i dvojbe oko očekivanog radnog učinka neke od najvećih prepreka usvajanju umjetne inteligencije u brojnim područjima, od zdravstvene zaštite, preko proizvodnje do primjene autonomnih vozila.
Programiranju umjetne inteligencije i strojnom učenju do sada se u velikoj mjeri pristupalo stavljajući u prvi plan gomilanje podataka, tvrdi Sondoss Elsawah, izvanredna profesorica s UNSW-a.
"Strojno učenje dosad se uglavnom svodilo na ulaz i izlaz podataka", kaže ona. "Međutim, moramo se odmaknuti od ideje da je umjetna inteligencija 'crna kutija' kako bismo stvorili međusobne odnose između sustava i korisnika."
Umjetna inteligencija u školskim klupama
Istraživači vjeruju da bi se umjetnu inteligenciju moglo obrazovati poput ljudi, u "učionicama". To bi se postiglo raščlanjivanjem željenih rezultata autonomnih sustava na skupove i podskupove vještina, nalik nastavnom planu i programu sveučilišnih kolegija.
Time se želi osigurati da autonomni sustavi posjeduju dovoljno sofisticiranu bazu znanja za polaganje testova i ocjenjivanja te postanu kvalificirani za rad sa stručnjacima za pojedino područje.
Ugrađivanjem strukturiranog i sustavnog kurikuluma sadržaja i znanja u ove sustave, kao i gradiva potrebnog za razumijevanje etike, moralnih vrijednosti, sigurnosti i povjerenja, ti će se sustavi moći uspješnije društveno integrirati u suvremene radne uvjete, vjeruju australski istraživači.