Ili kaznena prijava ili odmah priznajte krivnju - američko Ministarstvo pravosuđa protiv Boeinga
Američko Ministarstvo pravosuđa spremno je podići kaznenu prijavu protiv Boeinga, ili mora odmah priznati krivnju, optužujući zrakoplovnog diva za kršenje sporazuma iz 2021. koji ga je zaštitio od kaznenog progona zbog dvije smrtonosne nesreće 737 MAX 2018. i 2019. godine
Ova odluka, prema Washington Postu i drugim obavještenim izvorima, označava dramatičnu eskalaciju u vezi Boeingove sigurnosne kulture i davanja prioriteta dobiti. Ministarstvo je, nakon tjedana internih razgovora potaknutih nizom novih pitanja kontrole kvalitete otkrivenih u Boeingovim pogonima i pritiska javnosti, odlučilo krenuti oštro i za Boeing, neočekivanim putem. Predložena nagodba uključuje priznanje krivnje, novčane kazne, uspostavljanje kontrolora koje će plaćati Boeing i druga pravila i procedure koje će se pratiti u poslovanju i proizvodnji. Boeing se nadao da ga prijašnji sporazum štiti od takvih zakonskih progona.
Nova otkrića
Međutim, nova otkrića su se samo nadodala na dugotrajne optužbe javnosti da je Boeing, kritična kompanija na američku nacionalnu sigurnost i civilno zrakoplovstvo, možda dao prioritet kratkoročnim financijskim dobicima nauštrb sigurnosti putnika i posade. U sporazumu iz 2021. Boeing je osigurao odgađanje kaznenog progona u zamjenu za obvezu poboljšanja svojih proizvodnih procesa i uspostavljanja programa kvalitete. Međutim, DOJ sada tvrdi da Boeing nije uspio održati svoj dio pogodbe, posebno zanemarivši implementaciju učinkovitog sustava za sprječavanje i otkrivanje nekvalitetnog rada zaposlenika unutar tvrtke, dakle kontrolu ljudskog faktora u proizvodnom procesu.
Zanijekali krivnju
Boeing je, kao što se očekivalo, zanijekao bilo kakvu krivnju i tvrdi da se u potpunosti pridržavao uvjeta sporazuma. Ipak, rukovodstvo Boeinga treba donijeti važnu odluku: priznati krivnju u roku od tjedan dana ili ići na suđenje, koje bi ga moglo koštati više od pogodbe. Riječ je o svojevrsnoj poslovnoj ruleti i sigurno će se prije njihove odluke obaviti razgovori iza zavjese, kako to obično biva kad su industrijski divovi u pitanju. U cijeloj ovoj priči ima dosta dizanja magle da bi se zadovoljilo nezadovoljstvo javnosti i postigli neki politički efekti.
Razočarane obitelji žrtava
Ovaj razvoj događaja duboko je razočarao obitelji 346 žrtava koje su poginule u nesrećama u Indoneziji i Etiopiji. Vjeruju da predloženi sporazum o priznanju krivnje, koji bi mogao uključivati pozamašnu novčanu kaznu i sudski naloženi nadzor od strane promatrača treće strane, nije ni blizu kazne i potpune odgovornosti za Boeingove postupke.
Kritičari, uključujući članove obitelji žrtava nesreće, tvrde da su predložene kazne nevjerojatno slične onima navedenima u izvornom sporazumu iz 2021., koji je, kao što dokazuje nedavni incident Alaska Airlinesa u kojem je čep na vratima neobjašnjivo odvojio usred leta, učinio vrlo malo da se poboljšaju sigurnosni standardi. Nadalje, tvrde da Boeing ne bi trebao imati utjecaja na odabir kontrolora, što je potencijalni sukob interesa koji bi mogao potkopati učinkovitost programa nadzora.
Ne žele letjeti s MAX-om
Nedavni incident Alaska Airlinesa, dodatno je izazvao kritike Boeingove prakse kontrole kvalitete. Medju potencijalnim putnicima razvila se zabrinutost oko letenja modelima 736 MAX do te mjere da mnogi odbijaju kupiti kartu ako je predviđen let s ovom letjelicom. Inače, lista problema sa 737 je toliko povijesno toliko duga da je Wikipedija tome posvetila posebnu stranicu.
Bez obzira na odluku Boeinga, sukob između Ministarstva i kompanije obećava da će to biti složena pravna bitka s visokim ulozima. Ishod neće samo odrediti opseg Boeingove krivnje za nesreće, već će također imati značajne posljedice za buduće poslovanje tvrtke, ugled i položaj glavnog igrača u globalnoj zrakoplovnoj industriji.
Odluka o podizanju kaznene prijave protiv Boeinga također postavlja pitanja o budućnosti samog programa 737 MAX. Model aviona već je bio prizemljen na globalnoj razini nakon dvije fatalne nesreće, a zrakoplovne tvrtke izrazile su oklijevanje novih kupovina i oko korištenja postojeće flote sve dok ne budu uvjerene u njegovu sigurnost.