"Enshittification" – australska riječ godine usko je vezana uz internetske platforme
Definicija riječi kaže da je to "postupno pogoršanje usluge ili proizvoda uzrokovano smanjenjem kvalitete pružene usluge, posebno kod online platformi, a sve kao posljedica težnje za profitom"
Australski rječnik Macquarie proglasio je riječ godine, kao što to i inače čini, no ovog je puta ona vrlo primjenjiva globalno i usko vezana uz internetske platforme, poput društvenih mreža. Riječ u pitanju je "enshittification", a njezina službena definicija glasi "postupno pogoršanje usluge ili proizvoda uzrokovano smanjenjem kvalitete pružene usluge, posebno kod online platformi, a sve kao posljedica težnje za profitom". Drugim riječima – pretvaranje svega u "shit".
Od Facebooka do YouTubea
Postupno propadanje kvalitete, iako možda donedavno nije bilo tako slikovito opisano jednom riječju, dobro je poznato korisnicima Interneta. Tako je ova riječ izbor i stručnog žirija i javnosti, tek treći put u povijesti ovog izbora.
Iskusili su taj proces korisnici Facebooka, platforme koja je postala mašina za isporuku oglasa i sadržaja nevezanoga uz prijatelje ili stranice koje pratimo, a potpuno obezvrijedila originalne objave naših prijatelja i onoga što nas zaista zanima. Daleko nije niti nekadašnji Twitter, koji je pod novim vlasnikom i imenom postao močvara toksičnih objava, politički sugestivnih i naklonjenih gazdi, platforma na kojoj će svatko svakoga dana vidjeti što o nekoj temi misli Elon Musk, pratio ga ili ne.
"Enšitifikacija" je zahvatila i Instagram, koji pretrpava gledatelje "popularnim" sadržajima, videima i reklamama, umjesto da bude društvena mreža za dijeljenje fotografija i pozitivnih priča. YouTube je kroz sličan proces prošao forsiranjem ogromne količine reklama, Amazon srozavanjem na razinu kineskih dropshippera… popis "enšitificiranih" platformi prilično je dug.
Pojam je osmislio kanadsko-britanski bloger i novinar Cory Doctorow prije dvije godine, opisavši proces ovako: "Prvo su internetski servisi dobri prema svojim korisnicima; zatim iskorištavaju svoje korisnike kako bi poboljšali stvari za svoje poslovne korisnike; konačno, iskorištavaju i te poslovne klijente kako bi pribavili svu vrijednost za sebe." Naknadno je dodao i četvrti korak u toj evoluciji: "Platforme potom umiru".
Oxfordov izbor
Poznati Oxfordov rječnik također bira svoju riječ godine, a trenutačno je u procesu glasovanje javnosti za ovogodišnjeg slavodobitnika. U ponudi je šest riječi iz popularne kulture, a tek se dvije usko vežu uz tehnologiju. Prva je "slop" – "kulturalni materijal koji se opisuje kao besmislica ili smeće". U novoj interpretaciji Oxford ga vidi kao pojam kojim se opisuje prekomjerna proizvodnja nekvalitetnog materijala iz velikih jezičnih modela generativne umjetne inteligencije, a kojem ne možemo pobjeći dok smo online.
Druga je "dynamic pricing", dinamično određivanje cijena prema potražnji, s ciljem maksimiziranja profita, koje je zahvatilo sva područja, od taksija pa do kupnje ulaznica za koncerte, a u svakom se slučaju radi o prilično nepopularnom fenomenu.