Australski "roboreptil" penje se po zidovima poput pravog guštera

Australski istraživači godinama su proučavali kretanje reptila kako bi njihove vještine primijenili na robotiku. Njihov X-4 mogao bi se koristiti za spašavanje, daljinski nadzor i istraživanje svemira

Mladen Smrekar petak, 2. travnja 2021. u 18:30

Roboti poput Boston Dynamicsovog Spota već su prilično dobro savladali kretanje vodoravnim površinama. Oni koji bi se trebali penjati, prije ili kasnije padnu i izvrnu se na leđa poput kornjača. No, sada su znanstvenici s australskog Sveučilišta Sunshine Coast (USC) razvili robota koji oponaša kretanje guštera kako bi se uspeo.

Preslikano kretanje guštera

Nazvan X-4, prototip penjačkog robota preslikava kretanje guštera i u budućnosti bi se mogao koristiti za ublažavanje katastrofa, daljinski nadzor pa čak i istraživanje svemira, objašnjavaju istraživači.

Prototip penjačkog robota preslikava kretanje guštera

U studiji objavljenoj u Proceedings of the Royal Society B, istraživači navode kako su odlučili imitirati kretanje guštera jer su gmazovi tijekom mnogih godina evolucije optimizirali svoje kretanje teškim terenom. Ključno je otkriće bilo da se prednja stopala guštera okreću za 20 stupnjeva, a stražnja stopala za 100 stupnjeva.

"Razumijevanjem parametara koji utječu na kretanje životinje mogli bismo definirati kako bi robot morao izgledati i kako bi se morao kretati, ovisno o tome što želimo da robot radi: biti super brz, super stabilan ili nešto između", kažu istraživači.

Zmijoliki podvodni robot

Roboti nadahnuti gmazovima ili paz zmijama mogli bi pomagati u zadacima poput daljinskog pregleda elektronike na udaljenim mjestima; startup Eelume Subsea Intervention već je najavio vlastitog zmijolikog podvodnog robota.

"Marsov rover ne može doći do mnogih mjesta na koja bi trebao ići jer je na kotačima, ali robot s nogama koji se može uspinjati mogao bi doći do takvih mjesta", kažu istraživači. Proučavanje kretanja guštera ima velik potencijal na polju biomimetike, koja primjenjuje nalaze iz prirodnog svijeta na robotska rješenja budućnosti.

Nedavno je tako predstavljen i brzi amfibijski robot nadahnut pokretima žohara i guštera, koji su razvili istraživači Sveučilišta Ben-Gurion iz Negeva (BGU). Njihov robot pliva i trči površinom vode velikom brzinom i puže po teškom terenu. Izraelski znanstvenici takozvani AmphiSTAR namjeravaju koristi u poljoprivredi, akcijama spašavanje te za iskapanja kod kojih je potrebno puzanje i plivanje.

AmphiSTAR je veličine dlana i ima propelere koje koristi kao peraje u vodi i kao kotače na kopnu. Osovine se mogu naginjati pomoću mehanizma za rastezanje. Dva spremnika za zrak omogućuju mu plutanje i glatki prijelaz između brzina.

Ovaj zasad eksperimentalni robot može puzati po šljunku, travi i betonu i postići brzinu od 3,6 metara u sekundi.