Znanost

Zašto se sve glasnije sumnja da je koronavirus ipak pobjegao iz laboratorija?

Mladen Smrekar petak, 11. lipnja 2021. u 13:01

Većina novih zaraznih bolesti započinje prelijevanjem iz prirode: gripa, HIV, ebola, SARS, MERS... No, ni godinu i pol od izbijanja pandemije nema dovoljno dokaza o podrijetlu SARS-CoV-2 da bi se isključila hipoteza o curenju

Rasprava o ideji da je koronavirus izašao iz laboratorija eskalirala je tijekom proteklih nekoliko tjedana. Većina znanstvenika misli da SARS-CoV-2 vjerojatno ima prirodno podrijetlo te da se sa životinja prenio na ljude. Međutim, nije isključeno niti da je iscurio iz laboratorija, konkretno Instituta za virusologiju u Wuhanu (WIV), kineskom gradu u kojem su i zabilježeni prvi slučajevi Covida-19.

Laboratorijsko podrijetlo virusa istraživano je više puta

Časopis Nature razmotrio je ključne argumente koji podupiru tezu da je koronavirus iscurio iz laboratorija.

Gdje nema dokaza, ima sumnji

Šišmiši su poznati nositelji koronavirusa, a znanstvenici su utvrdili da je genom SARS-CoV-2 najsličniji genomu RATG13, koronavirusa pronađenog u šišmišu Rhinolophus affinis u južnoj kineskoj provinciji Yunnan. No, taj je genom samo 96% identičan koronavirusu SARS-CoV-2, što upućuje na to da je bliži srodnik virusa koji je prešao na ljude i dalje nepoznat.

Stoga ostaje mogućnost da je SARS-CoV-2 ipak pobjegao iz laboratorija. Iako curenje iz laboratorija nikad nije uzrokovalo epidemiju, poznati su slučajevi malim izbijanja zaraza. Tako su 2004. dva istraživača u pekinškom laboratoriju zaražena virusom koji uzrokuje SARS. Infiicirali su još sedam osoba prije nego što je suzbijena epidemija.

Ključni argumenti

U teoriji, COVID-19 je mogao doći iz laboratorija na nekoliko načina. Istraživači su mogli pokupili SARS-CoV-2 od životinje kako bi ga proučavali u laboratoriju, ili su ga možda stvorili inženjeringom genoma koronavirusa. U tim scenarijima, osoba u laboratoriju možda je slučajno ili namjerno zaražena virusom i potom ga proširila na druge - što je izazvalo pandemiju. Dokaza nema, ali scenarij nije nemoguć.

Neki zagovornici curenja laboratorija tvrde da virus sadrži neobične značajke i genetske sljedove koji signaliziraju da su ga projektirali ljudi

Indikativno je da ni godinu i pol dana od izbijanja pandemije najbliži rođak SARS-CoV-2 još uvijek nije pronađen kod životinja. Zanimljivo, ali COVID-19 je otkriven baš u Wuhanu, gradu u kojem se, slučajno ili ne, nalazi vrhunski laboratorij za proučavanje koronavirusa.

Neki zagovornici curenja iz laboratorija tvrde da virus sadrži neobične značajke i genetske sljedove koji signaliziraju da su ga projektirali ljudi. Neki će reći da se SARS-CoV-2 tako brzo širi jer je i stvoren s tom namjerom. Postoji i teza da je SARS-CoV-2 možda potekao iz koronavirusa pronađenih u rudniku u kojem su istraživači WIV-a prikupljali uzorke šišmiša.

Gdje su životinje koja su prenijele virus na ljude?

Epidemije među životinjama koje nisu glavni domaćini nekog virusa najčešće su vrlo sporadične. Istraživači moraju pronaći pravu životinju prije nego što ugine ili se očisti od infekcije.

Wuhanski WIV se specijalizirao za koronaviruse jer su mnogi pronađeni u Kini i okolnim zemljama

U Kini je testirano više od 80.000 divljih i pripitomljenih životinja; nijedna nije bila pozitivna na SARS-CoV-2. No, čak i ako su životinjski testovi pozitivni, virusi koji se nalaze u slini, izmetu ili krvi često se razgrađuju, što otežava sekvenciranje genoma patogena.

Je li sumnjivo da je WIV u Wuhanu?

Virološki se laboratoriji obično specijaliziraju za viruse koji se mogu naći u bližoj okolici. U Aziji tako imamo više laboratorija u kojima se istražuje gripa, laboratorije za hemoragijsku groznicu nalaze se u Africi, a laboratoriji u Latinskoj Americi laboratoriji bave se denga groznicom. Wuhanski WIV se tako specijalizirao za koronaviruse jer su mnogi pronađeni u Kini i okolnim zemljama.

Izbijanje koronavirusa u Wuhanu ne čudi, jer u regiji u kojoj su pronađeni koronavirusi živi 11 milijuna ljudi, ali i niz mjesta idealnih za širenje zaraze: aerodrom, željezničke stanice i tržnice u kojima se prodaje roba i divlje životinje iz cijele regije.

Argumenti da je virus stvoren u laboratoriju

Neki su istraživači dokaz bioinženjeringa pronašli u furinu. Mjesto cijepanja furina važno je jer se nalazi u spike proteinu virusa, a cijepanje proteina na tom mjestu neophodno je da virus zarazi stanice. Činjenica je da SARS-CoV-2 ima ta mjesta, ali ne i njegovi najbliži srodnici.

Mnogi vjeruju da je SARS-CoV-2 osmišljen u laboratoriju jer je jednostavno savršen za izazivanje pandemije. Zvuči logično, ali mnogi znanstvenici kažu da to nije nikakav argument. Samo zato što se virus širi među ljudima ne znači da je za to i stvoren. On je čest i među kunama i širi se među sisavcima mesožderima.

Uzorci iz rudnika

Istraživači iz WIV-a sakupili su stotine uzoraka šišmiša koji su boravili u rudniku između 2012. i 2015. godine, nakon što je nekoliko rudara koji su tamo radili oboljelo od nepoznate respiratorne bolesti. Uzorci krvi uzeti od rudara bili su negativni na antitijela protiv SARS-CoV-2, što znači da bolest vjerojatno nije bila COVID-19.

Istraživači WIV-a u laboratoriju su otkrili gotovo 300 koronavirusa u uzorcima šišmiša; cijele ili djelomične genomske sekvence uspjeli su dobiti iz manje od desetak, a nijedan nije bio SARS-CoV-2. U laboratoriju su navodno uzgajali samo tri koronavirusa, a niti jedan nije usko povezan sa SARS-CoV-2.

Izuzetno je teško izvaditi netaknute koronaviruse iz uzoraka šišmiša. Razina virusa u životinja obično je niska, a virusi se često razgrađuju u fecesu, slini i kapljicama krvi. Uz to, kad istraživači žele proučavati ili genetski mijenjati viruse, moraju ih održavati na životu, ili ih sintetički oponašati. A to nije lak posao.

Genom SARS-CoV-2 najsličniji je genomu RATG13, koronavirusa koji je prvi put pronađen u šišmišu 'Rhinolophus affinis'

Znači, da bi SARS-CoV-2 došao iz kineskog rudnika, istraživači WIV-a morali bi prevladati neke ozbiljne tehničke izazove, godinama tajiti informacije u tajnosti niz godina i zavarati istražitelje Svjetske zdravstvene organizacije. O tome nema dokaza, ali se ni to ne može isključiti.