Apple još uvijek ima magičnu tržišnu moć, svugdje, osim u Kini
Apple je jučer objavio svoje najnovije kvartalne financijske rezultate, i pobio pesimističke prognoze o svojoj budućnosti. Ali ima jedan problem...
Odgovor koji je mnoge zanimao na pitanje koje se često u zadnje vrijeme postavljalo: da li je Apple kao kompanija na silaznoj liniji, da li je zaostala u razvoju ili još održava magičnost rasta. Brojke kvartalnog izvještaja, potvrdile su potonje. Optimizma ima, ali pogled na kinesko tržište zabrinjava.
Sve je poraslo, osim...
Ukupni prihod porastao je 5 posto na 85,78 milijardi dolara i premašio očekivanja analitičara. Profit je porastao 8 posto na 21,45 milijardi dolara, što je također iznad predviđanja. Zarada po dionici porasla je 11 posto, a operativni novčani tok dosegao je gotovo 29 milijardi dolara.
Segmenti i trendovi
Rezultati zvuče sjajno, ali u segmentima prodaje ima razloga za neke druge analize. Prihod od iPhonea iznosio je 39,3 milijarde dolara što je iznad očekivanja. Prihodi od računala bili su neznatno ispod, a iPad je iznenadio s prihodom od 7,16 milijardi dolara, značajno iznad očekivanih 6,61 milijardi. Segment nosive tehnologije, doma i dodatne opreme ostvario je 8,1 milijardi dolara prihoda, nadmašivši očekivanja od 7,79 milijardi.
Po ovim podacima, iako se sumnjalo da iPhone gubi tržište, gledajući prema Kini. očito još ima globalno vjernu, a i novu publiku. Trend da se korisnici udaljavaju od upotrebe laptopa i stolnih računala prema pametnim mobitelima, tabletima, nosivom tehnologijom također je vidljiv u brojkama. Zanimljivo je da se u svim brojkama uopće ne spominju najbolji uređaji koje proizvodi Apple, Mac Studio, Mac Pro. Razlog, jer oni čine manje od jedan posto ukupnih prohoda što samo po sebi govori čemu će Apple dati prioritet u razvoju i što će nadograđivati u budućnosti.
Glavni financijski direktor Luca Maestri ponosno je izjavio: „Vrlo smo zadovoljni što je naša baza instaliranih aktivnih uređaja dosegnula novi povijesni maksimum u svim geografskim segmentima, zahvaljujući vrlo visokim razinama zadovoljstva i lojalnosti kupaca."
Usluge, koje uključuju App Store, Apple Music, iCloud, Apple Pay i druge, ostvarile su prihod od 24,21 milijardu dolara, neznatno iznad očekivanih 24,01 milijardi. Ovaj segment nastavio je svoj stabilan rast od oko 14% u posljednja tri kvartala.
Ode kineska baba
Unatoč općem uspjehu, Apple se suočava s izazovima na kineskom tržištu, gdje prodaja nastavlja padati. Ulagači su željno iščekivali novosti o Appleovoj prodaji u Kini, trećem najvećem tržištu tvrtke. iPhone tamo nije više jedan od pet najprodavanijih jer su ga pretekle lokalne kompanije kao Vivo, OPPO i Huaweija. Rezultati zarade za treće tromjesečje pokazali su da je prodaja u Kini pala za 6,5 posto što je puno više od pada od 2,4 posto koji su analitičari predviđali. Oko kineskog tržišta još će se voditi mnoge rasprave u samoj kompaniji i nedvojbeno će morati nekako kompenzirati prodaju, najvjerojatnije s novim proizvodima i servisima na drugačijim tržištima. Jedno je sigurno, jabučarima je ona mitska baba otišla s kineskim kolačima.
Obećano, ali neisporučeno
Što se tiče budućih planova, Apple očekuje sličan rast prihoda u tekućem kvartalu kao i u prethodnom - oko 5 posto. Tvrtka planira postupno uvoditi svoj AI sustav "Apple Intelligence", počevši s američkim engleskim ove jeseni, uz dodavanje novih funkcija, jezika i regija tijekom sljedeće godine. Za sada reakcije nisu najsjajnije jer se mnogo obećavalo, a prema najnovijoj beta inačici, 18.1 koja je jučer isporučena developerima, mnogo toga nedostaje.
Diplomatski o EU tržištu
Tijekom konferencijskog poziva, rukovoditelji Applea su se osvrnuli i na druga pitanja, uključujući ona o pojavi konkurentskih trgovina aplikacija u Europi: "Vidjeli smo dobru razinu prihvaćanja tih promjena od strane programera, a u tijeku su razgovori s Europskom komisijom o tome kako osigurati potpunu usklađenost sa Zakonom o digitalnim tržištima. Općenito, naši rezultati za poslovanje usluga i App Store bili su prilično dobri.” - izjavili su diplomatski predstavnici Applea.